• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental instructional theory and strategies of inclusive education in the United States

Research Project

Project/Area Number 19730560
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

YOSHITOSHI Munehisa  Okayama University, 大学院・教育学研究科, 准教授 (60346111)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥3,050,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2009: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Keywordsインクルーシブ教育 / アメリカ合衆国 / 特別支援教育 / インクルージョン教育
Research Abstract

The primary purpose of this study is to examine instructional theory and strategies towards the implementation of inclusive education in elementary and secondary school classrooms in the United States. First, this study investigated the attitudes and beliefs of parents and teachers. Second, effective instructional strategies for students who have a disability were addressed. Survey results indicated that teachers have positive attitudes towards inclusive education. Ultimately, we should re-examine the environmental features of inclusive education work of regular education teachers.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 特集:世界の障害児教育の動向を探る-サラマンカ声明以降のインクルーシブ教育の展開を中心として(アメリカ合衆国)2010

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Journal Title

      発達障害研究 32第2号

      Pages: 69-76

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカ合衆国初等学校におけるインクルーシブ教育に対する意識とその変容-経年変化と学校間相違の検討.2009

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Journal Title

      LD研究(日本LD学会) 第18巻

      Pages: 300-309

    • NAID

      40016879945

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害のある子どもの保護者に対する支援の動向と実践的課題.2009

    • Author(s)
      吉利宗久, 他3名〔1番目〕
    • Journal Title

      岡山大学教育学研究科研究集録 第141号

      Pages: 1-10

    • NAID

      40016809675

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] アメリカ合衆国初等学校におけるインクルーシブ教育に対する意識とその変容-経年変化と学校間相違の検討2009

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Journal Title

      LD研究 18

      Pages: 300309-300309

    • NAID

      40016879945

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における障害のある子どもの教育権と個別教育計画-特殊教育関連サービスの提供に関する係争事例の検討.2007

    • Author(s)
      吉利宗久, 他6名〔1番目〕
    • Journal Title

      岡山大学教育学部研究集録 第135号

      Pages: 121-126

    • NAID

      40015605594

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] アメリカ合衆国におけるインクルージョン教育の成功要因に関する事例的検討-障害のある子どもの親に対する面接調査からの考察.2007

    • Author(s)
      吉利宗久, 水内豊和
    • Journal Title

      SNEジャーナル(日本特別ニーズ教育学会) 第13号

      Pages: 74-88

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ合衆国におけるインクルージョン教育の成功要因に関する事例的検討-障害のある子どもの親に対する面接調査からの考察-2007

    • Author(s)
      吉利宗久・水内豊和
    • Journal Title

      SNEジャーナル(日本特別ニーズ教育学会) 13

      Pages: 74-88

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 世界の障害児教育の動向を探る-サラマンカ声明以降のインクルーシブ教育の展開を中心として(アメリカ合衆国).

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Journal Title

      発達障害研究 第32巻(印刷中)

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育の展開に即した教員養成システムの国際比較(シンポジウム)2009

    • Author(s)
      片岡美華・是永かな子・丸山啓史・水内豊和・吉利宗久
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育の展開に即した教員養成システムの国際比較(シンポジウム).2009

    • Author(s)
      片岡美華, 他4名〔4番目〕
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      宇都宮
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] アメリカ合衆国初等学校におけるインクルーシブ教育に対する意識とその変容2008

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      米子
    • Year and Date
      2008-09-21
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカ合衆国初等学校におけるインクルーシブ教育に対する意識とその変容-追跡調査の予備的検討.2008

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      鳥取・米子
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 欧米インクルーシブ教育のインパクト(シンポジウム)2007

    • Author(s)
      洪浄淑, 吉利宗久, 河合康, 他
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      第45回大会(神戸市)
    • Year and Date
      2007-09-24
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 欧米インクルーシブ教育のインパクト(シンポジウム).2007

    • Author(s)
      洪浄淑, 他6名〔6番目〕
    • Organizer
      日本特殊教育学会第45回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      神戸
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 特別支援教育の現状・課題・未来(第一部「特別支援教育・特別なニーズ教育の動向」第4章「アメリカの特別ニーズ教育をめぐって」)2009

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 特別支援教育を創造するための教育学(第2章「特殊教育制度の意義と改革」第3節「諸外国の特殊教育制度とその改革」2「米国の特殊教育制度の改革」)2009

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] アメリカの特別なニーズ教育の動向『特別支援教育の現状・課題・未来』2009

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 特別ニーズ教育(第5章3節「アメリカ合衆国の特別ニーズ教育の動向")2007

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] アメリカ合衆国におけるインクルージョンの支援システムと教育的対応2007

    • Author(s)
      吉利 宗久
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] テキスト特別ニーズ教育(第5章3節「アメリカ合衆国め特別ニーズ教育の動向2007

    • Author(s)
      吉利 宗久
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi