• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of Traffic Accidents Related to Handlebar type Electric Powered Wheelchairs

Research Project

Project/Area Number 19760366
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field 交通工学・国土計画
Research InstitutionNational Research Institute of Police Science

Principal Investigator

OGA Ryo  National Research Institute of Police Science, 交通科学部, 研究員 (50392262)

Research Collaborator TODA Hitoshi  三重県警察本部刑事部科学捜査研究所, 物理科, 研究主任
OGURA Takao  三重県警察本部刑事部科学捜査研究所, 物理科, 研究主任
NISHIAMA Nobuhiro  三重県警察本部刑事部科学捜査研究所, 物理科, 研究主査
TAKUBO Nobuaki  科学警察研究所, 交通科学第三研究室, 室長
KATO Kenshiro  科学警察研究所, 交通科学第三研究室, 研究員
OKUNO Takeshi  科学警察研究所, 交通科学第三研究室, 研究員
HAGITA Kenji  科学警察研究所, 交通科学第三研究室, 主任研究官
KIHIRA Makoto  科学警察研究所, 交通科学第三研究室, 研究員
Project Period (FY) 2007 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥3,460,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2008: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2007: ¥3,200,000 (Direct Cost: ¥3,200,000)
Keywords交通工学 / 交通事故 / 電動車いす / 交通事故解析 / 頭部傷害値 / 歩行者事故 / 事故再現 / 自動車工学
Research Abstract

本研究では電動車いすの関わる交通事故における傷害要因を解明すべく,実車による実験を実施した.実験の形態は出会い頭事故および転倒事故を模した.実験の結果,車両との衝突では乗員の挙動は歩行者と同様の挙動を示し,車両のフロントに施されている歩行者保護技術は電動車いすの乗員にも有効と考えられた.一方で衝突後の転倒,または自重による転倒でアスファルト路面に乗員が落下した場合,重篤な負傷を負う可能性が示された.しかしながら,自重転倒時では座席内の乗員の姿勢を保つことで被害を低減できることが分かった.

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2009 2008 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 電動車いす交通事故に関する衝突実験2009

    • Author(s)
      大賀涼、田久保宣晃、木平真、加藤憲史郎
    • Journal Title

      自動車技術会論文集 第40巻第3号

      Pages: 687-692

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Construction of Energy Absorption Diagram Based on Experimental Data in Japanese New Car Assessment Program2008

    • Author(s)
      Ryo Oga
    • Journal Title

      Review of Automotive Engineering 29

      Pages: 111-113

    • NAID

      10021915384

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 電動車いす衝突時の挙動2008

    • Author(s)
      戸田均、小倉祟生、西山信弘、大賀涼、田久保宣晃、木平真、加藤憲史郎、奥野健
    • Organizer
      日本法科学技術学会第14回学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2008-11-06
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 電動車いす衝突時の挙動2008

    • Author(s)
      戸田均
    • Organizer
      日本法科学技術学会第14回学術集会
    • Place of Presentation
      東京都
    • Year and Date
      2008-11-06
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 電動車いす交通事故に関する衝突実験2008

    • Author(s)
      大賀涼
    • Organizer
      自動車技術会2008年秋季学術講演会
    • Place of Presentation
      愛知県
    • Year and Date
      2008-10-23
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 電動車いす交通事故に関する衝突実験2008

    • Author(s)
      大賀涼、田久保宣晃、木平真、加藤憲史郎
    • Organizer
      自動車技術会2008年秋季学術講演会
    • Place of Presentation
      愛知
    • Year and Date
      2008-10-22
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 雑誌寄稿 大賀涼 電動車いすの関わる交通事故〜実車衝突実験を通して〜月刊交通7月号(2009)

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] H21年の度自動車技術会論文集に査読論文が掲載予定。

    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi