A Study on National Geography Curriculum in Singapore ; Compared to Japan
Project/Area Number |
19830007
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Miyagi University of Education |
Principal Investigator |
YOSHIDA Tsuyoshi Miyagi University of Education, 大学院・教育学研究科専門職学位課程, 准教授 (10431610)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,075,000 (Direct Cost: ¥2,670,000、Indirect Cost: ¥405,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,755,000 (Direct Cost: ¥1,350,000、Indirect Cost: ¥405,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,320,000 (Direct Cost: ¥1,320,000)
|
Keywords | 教育学 / カリキュラム / 地理教育 / 読解力 / 教育政策 / 社会科 / 地理 / 比較教育 |
Research Abstract |
本研究は、シンガポールの初等社会科・中等地理シラバスの分析、現地調査、そしてわが国と欧米との比較を行った。その結果、シンガポールの初等社会科・中等地理カリキュラムには、国民統合的・早期教育的・概念的知識重視傾向などの特徴が見られた。ただし、初等社会科と中等地理には顕著な系統性が見られなかった。シンガポールの方がPISA型「読解力」に有利なカリキュラムであると推察できたが、わが国の平成20年版もそれに見合った内容に変化してきている。
|
Report
(3 results)
Research Products
(6 results)