A Study on Commercialization of School Curriculum
Project/Area Number |
19830016
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Educaion
|
Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
UESUGI Yoshimi Tokyo Gakugei University, 教員養成カリキュラム開発研究センター, 講師 (10451981)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥2,609,000 (Direct Cost: ¥2,270,000、Indirect Cost: ¥339,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,469,000 (Direct Cost: ¥1,130,000、Indirect Cost: ¥339,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,140,000 (Direct Cost: ¥1,140,000)
|
Keywords | カリキュラム / コマーシャリズム / 企業 / 教育学 |
Research Abstract |
日本の学校で展開されている企業の教育活動は、宣伝の要素を内包するにもかかわらず、教員に歓迎されている。北米では対照的に、それは「学校コマーシャリズム」などと呼ばれ、教育関係者が批判の対象としてきた。本研究では特にカナダでの批判の論理や教育内容の商業化を抑制する対策に注目し、そこでは、企業の教育活動が究極的には民主主義を損なう危険性を持つものとして捉えられていることを明らかにした。
|
Report
(3 results)
Research Products
(7 results)