Building theories of strategic learning productivity and student assistance policies from American higher education experiences
Project/Area Number |
19830021
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Sociology of education
|
Research Institution | Niigata University |
Principal Investigator |
KAMBARA Nobuyuki Niigata University, 全学教育機構, 特任准教授 (50447611)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥1,902,000 (Direct Cost: ¥1,650,000、Indirect Cost: ¥252,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,092,000 (Direct Cost: ¥840,000、Indirect Cost: ¥252,000)
Fiscal Year 2007: ¥810,000 (Direct Cost: ¥810,000)
|
Keywords | 高等教育 / 国際比較 / 教育政策 / 社会発展 / 高大連携 / 比較教育 / 学習の生産性 / 学士教育課程 / 教育政策・管理 / アメリカ |
Research Abstract |
本研究により、アメリカの事例研究から、高大連携と学習の生産性の論点がリンクしていることが明確になり、教育接続の問題と、高等教育計画の効率化、社会発展アプローチ別の視点を包含した政策の理論化を果たした。日本でも、緊縮財政下の高等教育は、効率化と、教育機会の均等性の確保、大学教育の質の向上を追及することが必要であるが、そのための政策や実践の形成や、評価、改善のサイクルに資する基礎付けが可能になった。
|
Report
(3 results)
Research Products
(5 results)