A Study on the Utilization of Epistemological Vee Map in the Science Learning
Project/Area Number |
19830046
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Saga University |
Principal Investigator |
SATO Hiroyuki Saga University, 文化教育学部, 講師 (30452832)
|
Research Collaborator |
ONOSE Rinya 東京学芸大学附属竹早中学校, 教諭
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥2,886,000 (Direct Cost: ¥2,490,000、Indirect Cost: ¥396,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,716,000 (Direct Cost: ¥1,320,000、Indirect Cost: ¥396,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥1,170,000)
|
Keywords | 理科学習 / 認識論的Vee地図 / 科学概念の構築 / メタ認知 / 自己制御的学習 |
Research Abstract |
理科授業場面において学習の振り返りを促すために活用した認識論的Vee地図は、学習者にとっても自己効力感や内発的な価値意識の向上に高い有用性を示すことを改めて明らかにした。また、認識論的Vee地図の作成の過程を通じて、教師だけでなく学習者自身にも学習プロセスの把握を促すことからも、理科学習における認識論的Vee地図の活用は熟達が望まれる科学的リテラシーの育成に寄与する自己制御的学習を支援する一助となりうる。
|
Report
(3 results)
Research Products
(16 results)