A comparative study on the establishment of a support model for students with LD, ADHD and/or high functioning autism in higher education
Project/Area Number |
19830051
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Special needs education
|
Research Institution | Kagoshima University |
Principal Investigator |
KATAOKA Mika Kagoshima University, 教育学部, 講師 (60452926)
|
Research Collaborator |
玉村 公二彦 奈良教育大学, 教育学部, 教授
森下 勇 奈良佐保短期大学, 幼児教育科・非常勤講師立命館大学・産業社会学部, 非常勤講師
FADDEN Steve Landmark College・Director of Research and Associate Professor, Landmark College Institute for Research and Training, Director
BRANDON Alicia Landmark College, Associate Professor
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,010,000 (Direct Cost: ¥2,620,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,320,000 (Direct Cost: ¥1,320,000)
|
Keywords | 発達障害 / 高等教育機関 / 学生支援 / 実態調査 / 国際情報交換 / アメリカ / 支援ニーズ / 大学 / 特別支援教育 / 比較教育学的研究 / 支援モデル / LD(学習障害) |
Research Abstract |
短期大学生・大学生が抱えている、講義内容の理解やレポート課題への取り組み、一人暮らしや対人関係などにおける困難さ、及びそれに対する支援ニーズを調査によって明らかにした。この結果と米国等の先進的な取組例を検討した上で、導入・初年次教育の充実、添削等の学習支援や学習方法への助言を行うコーチング、障害の自己認知やセルフ・アドボカシー・スキル形成に関する支援を含めた継続的かつ系統的な支援モデルを提案した。
|
Report
(3 results)
Research Products
(15 results)