• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of teaching materials for group discussion focusing on mental processes

Research Project

Project/Area Number 19830102
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOsaka University of Health and Sport Sciences

Principal Investigator

WAKAI Tunaka  Osaka University of Health and Sport Sciences, 健康福祉学部, 准教授 (90454579)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥1,036,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥36,000)
Fiscal Year 2008: ¥156,000 (Direct Cost: ¥120,000、Indirect Cost: ¥36,000)
Fiscal Year 2007: ¥880,000 (Direct Cost: ¥880,000)
Keywords:話し合い / 心的作業(情報処理) / 教材開発 / 話し合い / 意見(発言)の検討場面 / 思考(情報処理) / 段階別 / 台本型手びき / 集団思考
Research Abstract

生活のあらゆる場面で必要になる話し合いは必要である。しかし,この話し合いについては,指導の困難性が指摘されていた。
本研究は,指導の困難性を軽減すべく,話し合い場面で必要な心的作業(情報処理)を明らかにするとともに,それらを盛り込んだ教材「話し合い劇」を作成した。さらに,作成した教材を実際に用いた後の話し合いの様子を分析し,開発した教材を用いた指導が有効であることを検証した。

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 小・中学生における聞き取り能力の実際と指導上の課題-「並列的複数情報の関係づけを支える心的作業」-について2009

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      『国語科教育』(全国大学国語教育学会編) 65集(印刷中)

    • NAID

      110007226338

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article]2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      『国語科教育』(全国大学国語教育学会編) 65

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 話し合う力を育成するための台本型手びき(1)2008

    • Author(s)
      若木 常佳
    • Journal Title

      「教育学研究紀要」(中国四国教育学会編集) 第53巻(製本が遅れており不確定)

    • NAID

      40016043999

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「話し合う力を育成するための台本型手びき(1)」2007

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      『教育学研究紀要』(中国四国教育学会編) 53

      Pages: 123-128

    • NAID

      40016043999

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 話し合う力を育てるための教材開発2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第115回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
    • Year and Date
      2008-11-22
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 話し合う力を育てるための教材開発2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第115回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場第1会場
    • Year and Date
      2008-11-22
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 話し合いの授業づくり2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第71回日本国語教育学会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2008-08-05
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 話し合いの授業づくり2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第71回日本国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学附属中学校
    • Year and Date
      2008-08-05
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 小・中学生を対象とした聞き取り能力についての調査2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第114回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2008-06-01
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 小・中学生を対象とした聞き取り能力についての調査2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第114回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      茨城大学第1会場
    • Year and Date
      2008-06-01
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 話し合う力を育成するための台本型手びき(1)2007

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第59回中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2007-11-23
    • Related Report
      2008 Final Research Report 2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi