Project/Area Number |
19H00519
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Medium-sized Section 1:Philosophy, art, and related fields
|
Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
kodera tsukasa 大阪大学, 大学院人文学研究科(人文学専攻、芸術学専攻、日本学専攻), 名誉教授 (50205340)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
安永 拓世 独立行政法人国立文化財機構東京文化財研究所, 文化財情報資料部, 室長 (10753642)
池上 裕子 神戸大学, 国際文化学研究科, 教授 (20507058)
青野 純子 明治学院大学, 文学部, 教授 (20620462)
河内 華子 大阪大学, 大学院人文学研究科(人文学専攻、芸術学専攻、日本学専攻), 助教 (20709539)
後小路 雅弘 九州大学, 人文科学研究院, 特任研究員 (50359931)
出川 哲朗 大阪大学, 総合学術博物館, 招へい教授 (50373519)
陳岡 めぐみ 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館, 学芸課, 主任研究員 (50409702)
五十殿 利治 筑波大学, 芸術系(名誉教授), 名誉教授 (60177300)
礒谷 有亮 神戸大学, 国際文化学研究科, 講師 (70845304)
尾崎 彰宏 東北大学, 文学研究科, 名誉教授 (80160844)
吉川 節子 京都先端科学大学, 人文学部, 客員研究員 (20970825)
小林 頼子 目白大学, メディア学部, 客員研究員 (10337636)
上原 真依 愛媛大学, 教育学部, 准教授 (90609463)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥42,900,000 (Direct Cost: ¥33,000,000、Indirect Cost: ¥9,900,000)
Fiscal Year 2023: ¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
Fiscal Year 2022: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Fiscal Year 2021: ¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Fiscal Year 2019: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
|
Keywords | 美術市場 / 画商 / コレクション / コレクター / 文化経済学 / グローバル経済 |
Outline of Research at the Start |
西洋近世から現代、日本と東アジア、東南アジアの近現代を対象に、美術市場の発達、 国際化に関する調査・研究を行う。 1. 地理的にこれまで研究してきた西洋近世・近代に加えて近現代の日本、東/東南アジアをも 研究対象とし、西洋と東洋を包含する国際美術市場の形成・発展を調査・研究する。 2. 美術市場と様々な美術制度との関係をより重点的に研究し、美術作品の価値付与シス テムや流通システムの全体像、歴史的変遷を明らかにする。 3. 美術作品の売買だけでなく貸借市場(展覧会市場)、複製・写真・建築市場など、国際的にも未 開拓な研究領域とも取り組み、今後の研究への道筋をつける。
|
Outline of Final Research Achievements |
In the art market & art dealer studies, which is unexplored especially in Japan, we started our studies in the first phase by following the advanced Western study methods and results. Based on the results of the first phase, we have undertaken our original studies, expanding the study field from Europe to the world, including Japan and Asia, and attained the level to publish our study results in scholarly journals, books, and conference papers. Today, studies in global and multiple art markets are rapidly progressing in international scholarship, and it is very significant that Japanese scholars are now getting involved in collaborative research.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
美術作品が市場においてどのように取引きされるか、そのメカニズムについて多くの研究成果を得ることができた。作品の売買、貸借がどのような要因によって促進され、どのようにその価格が決まるかについての知見は、美術作品の世界的伝播、価値、価格形成について、また画商、キュレーターなど美術を動かす人々の役割についての理解を深めてくれた。これらの知見は研究上も重要であるが、美術館の運営や文化政策の立案にとっても有益な客観的指標やデータを提供できる点などにおいても重要であり、今後の文化活動全般の推進にとっても大きな意義をもつものである。
|