Project/Area Number |
19H00597
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Medium-sized Section 7:Economics, business administration, and related fields
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
平野 光俊 大手前大学, 現代社会学部, 教授 (10346281)
松嶋 登 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (10347263)
山本 哲也 生理学研究所, 脳機能計測・支援センター, 特任助教 (40530366)
滝口 哲也 神戸大学, 都市安全研究センター, 教授 (40397815)
陳 金輝 和歌山大学, システム工学部, 准教授 (50777810)
古和 久朋 神戸大学, 保健学研究科, 教授 (60396728)
日置 孝一 神戸大学, 経営学研究科, 経営学研究科研究員 (60509850)
鈴木 竜太 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (80295568)
伊藤 宗彦 大手前大学, 経営学部, 教授 (90362798)
小池 耕彦 生理学研究所, システム脳科学研究領域, 助教 (30540611)
小川 進 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (80214021)
松本 陽一 慶應義塾大学, 商学部(三田), 准教授 (00510249)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥36,920,000 (Direct Cost: ¥28,400,000、Indirect Cost: ¥8,520,000)
Fiscal Year 2023: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2019: ¥14,300,000 (Direct Cost: ¥11,000,000、Indirect Cost: ¥3,300,000)
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Keywords | 創造性 / 洞察問題解決 / 計算論的アプローチ / イノベーション / 組織マネジメント / Q学習モデル / 拡散思考 / 収束思考 / Q学習 / fMRI / 損失回避性 / 脳神経基盤 / Tパズル / 探索 / 活用 / グループダイナミクス / 強化学習 / 生体データ / 認知特性 / 集団力学 / AI |
Outline of Research at the Start |
企業の持続的競争優位や成長にとってイノベーションは決定的に重要である。しかし、先行研究では、個人・集団の認知レベルでのイノベーションの発生メカニズムについては十分に検討されてきたわけではない。本研究では、個人・集団レベルの創造性の規定要因について、主に生体データを用い、AIを用いて厳密に究明する。これらの研究を通して、大規模生体データを用いたニューロ・イノベーション・マネジメントという新たな学問領域の開拓を目指したい。
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Outline of Final Research Achievements |
This study estimated the learning characteristics of individuals and groups, mainly using behavioral data, and examined how these learning characteristics affect creativity. In particular, it was revealed that learning characteristics such as individual and group risk attitudes and exploitation/exploration ratio have a significant effect on creativity. Hence, it would facilitate creativity to create an environment that promotes these characteristics. In particular, we argued that the development of a virtual environment that allows low-cost and risk-free experiments is instrumental in improving creativity at the individual and organizational levels.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、創造性の規定要因について、個人・集団レベルで実験データを用いた厳密な定量分析を実施し、それらの規定要因を明らかにした点に学術的意義がある。特に、Q学習モデルを用い、行動データ、生体データをもとに学習特性等を推計し、その特性が創造性にどのように影響を与えるのかを明らかにした点で、従来の先行研究と比較しても独自性があるものと考えられる。これらの研究成果を踏まえ、企業レベルでは事例分析にもとづき、創造性やイノベーションを高めるための具体的な手法を提案しており、出版した書籍は多くの実務家に一定の反響を生み出しており、社会的意義も大きいものと考えられる。
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