• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cross-national Survey of Causes and Measures on Early School Leaving

Research Project

Project/Area Number 19H00618
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Sonoyama Daisuke  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 教授 (80315308)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小山 晶子  東海大学, 国際学部, 教授 (00645179)
丸山 英樹  上智大学, 総合グローバル学部, 教授 (10353377)
林 寛平  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (10726376)
二井 紀美子  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (30549902)
島埜内 恵  白鴎大学, 教育学部, 講師 (30805263)
池田 賢市  中央大学, 文学部, 教授 (40222880)
中田 麗子  信州大学, 教育学部, 研究員 (40532073)
菊地 かおり  筑波大学, 人間系, 助教 (40616843)
有江 ディアナ  公益財団法人世界人権問題研究センター, その他部局等, 専任研究員 (50816527)
福田 紗耶香  長崎大学, 多文化社会学部, 助教 (50963253)
見原 礼子  同志社大学, グローバル地域文化学部, 准教授 (70580786)
辻野 けんま  大阪公立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (80590364)
本所 恵  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (80632835)
布川 あゆみ  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 准教授 (80799114)
斎藤 里美  東洋大学, 文学部, 教授 (90202077)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥40,300,000 (Direct Cost: ¥31,000,000、Indirect Cost: ¥9,300,000)
Fiscal Year 2023: ¥8,580,000 (Direct Cost: ¥6,600,000、Indirect Cost: ¥1,980,000)
Fiscal Year 2022: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Fiscal Year 2021: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,930,000 (Direct Cost: ¥6,100,000、Indirect Cost: ¥1,830,000)
Fiscal Year 2019: ¥8,450,000 (Direct Cost: ¥6,500,000、Indirect Cost: ¥1,950,000)
Keywords早期離学 / 中途退学 / 進路選択 / 不登校 / ヨーロッパ / セカンド・チャンス教育 / 比較国際研究 / セカンドチャンス / オルタナティブ / フリースクール / 教育機会 / 中等教育 / 職業教育 / 比較教育 / 進路 / 教育社会学 / EU / 中退
Outline of Research at the Start

第1にEUの教育政策目標に対して各国の予防、介入、補償がどこまで達成されているか明らかにした上で、第2にセカンド・チャンス教育およびノンフォーマル教育にみるグッド・プラクティス校を中心に質的調査を経年比較する。これらを通じて、公教育における課程主義による資格取得を目指す欧州と、就学義務によって卒業資格を目指す日本との比較から、教育と職業訓練の学校教育化のメリットと、学校嫌悪、不登校、不本意入学による進路変更や中退問題等にみる学校教育化のデメリットとノンフォーマル教育のメリットについて検討する。

Outline of Final Research Achievements

In Japan, since the implementation of the Law for Securing Educational Opportunities, adaptation classes, schools for diversified learning, night junior high schools, correspondence high schools and free schools have secured places for students who are not attending school or are maladjusted. These facilities have been visited and surveyed. They were able to exchange views on the risk factors for truancy and dropout in Japan and the nature of intervention and compensatory education. The findings were extended to Europe and the situation in ten countries was investigated. The EU average has shown a numerical improvement of more than 2% over this period, which generally indicates that the policies have had an effect, but the results vary from country to country.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本における不登校者数は近年上昇傾向にあり、学齢期においても30万人を超え、隠れ不登校を含めると40万人以上と言われている。あるいは、外国籍児童生徒においてはさらに不就学問題が依然課題として残っている。かれらの不登校、中退率、就職率は日本人と比較して不利な状況にある。こうした教育病理は、海外にもみられるが、EUでは予防、介入、補償プログラムの促進を進め、EU全体の早期離学率を抑える政策方針をとっている。こうした政策及び実践から日本への示唆を検討することは、学術的意義および社会的意義のある研究である。すでに欧米では多くの教育学、社会学、心理学研究の成果がみられ、日本の研究と比較する価値は高い。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Comments on the Screening Results   Annual Research Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 5 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 1 results) Book (13 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ボルドー大学(フランス)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] オルデンブルク大学(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] エストニア『教育戦略2021-2035』の概要と背景(資料)2024

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Journal Title

      グローバル・コンサーン

      Volume: 6 Pages: 59-71

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランスの私立高校と教育の民主化2023

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      教育

      Volume: 935 Pages: 75-81

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 義務教育後の教育保障を考える―フランスの夜間高校の事例からー2023

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 53(11) Pages: 26-27

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] <研究ノート>コロナ禍のイギリスにおける学力格差是正のための教育的支援2023

    • Author(s)
      小山晶子
    • Journal Title

      東海大学教養学部紀要

      Volume: 53 Pages: 181-192

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ウェルビーイングのための社会参加を支える教育―スウェーデンにおける若者の離学予防に着目して2023

    • Author(s)
      本所恵
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 33 Pages: 41-46

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 欧州評議会「性的搾取及び性的虐待からの子どもの保護に関する条約(ランサローテ条約)」の履行状況――モニタリング制度に着目して2023

    • Author(s)
      見原礼子
    • Journal Title

      子どもの虐待とネグレクト

      Volume: 24(3) Pages: 289-296

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の社会的評価を取り戻すために2022

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 215 Pages: 68-69

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランス社会学における教師研究に関する動向2022

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 34 Pages: 97-106

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ危機における教育政策の国際比較-フランス初等中等教育の状況から-2022

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      教育政策学研究

      Volume: 29 Pages: 133-140

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Rise of public juku in Japan: A possible new role of supplementary tutoring2022

    • Author(s)
      本所恵、中田麗子
    • Journal Title

      金沢大学人間社会研究域学校教育系紀要

      Volume: 14(14) Pages: 133-146

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] エンハンスメントの汎用化は公教育に何をもたらすか2022

    • Author(s)
      斎藤里美
    • Journal Title

      教育学年報

      Volume: 13 Pages: 213-233

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フランスにおける「ミクロ・リセ」の制度的特徴に関する予備的検討2022

    • Author(s)
      島埜内恵
    • Journal Title

      白鴎大学論集

      Volume: 36-2 Pages: 131-140

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンの高校イントロダクション・プログラムにおける教育の個別化2022

    • Author(s)
      本所恵
    • Journal Title

      金沢大学人間社会研究域学校教育系紀要

      Volume: 14 Pages: 21-34

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍におけるスウェーデンの学校教育2021

    • Author(s)
      林寛平
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 62 Pages: 41-58

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国際比較に見るCOVID-19対策が浮き彫りにした教育行政の特質と課題――フランス、スペイン、ドイツ、日本の義務教育に焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      園山大祐, 辻野けんま, 有江ディアナ, 中丸和
    • Journal Title

      教育行政学会年報

      Volume: 47 Pages: 25-45

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Study Tour to Wetlands in Estonia(事例紹介: エストニア湿地へのスタティツアー)2020

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Journal Title

      湿地研究 Wetland Research

      Volume: 10 Pages: 1-6

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] イングランドにおける追加言語としての英語(EAL)学習者への支援の変容 - EALカテゴリの問い直しに着目して -2023

    • Author(s)
      小山晶子、菊地かおり
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 2050年の教育と社会に向けて、何を続け・やめ・つくりなおすか2023

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] スウェーデンにおける近年の早期離学対策プロジェクト(欧州各国における早期離学に対する予防・介入・補償の実態についてー欧州各国の事例から日本に見られる課題について考えるー)2023

    • Author(s)
      本所恵
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] フランスのセカンド・チャンス教育の特質 -職業参入に向けた取り組みを通して-2023

    • Author(s)
      園山大祐
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Warum sind Versetzungen und Schulabschlsse tortz Schulabsentisums dagogisch“ sowie juristich“ legitimiert?2023

    • Author(s)
      辻野けんま、布川あゆみ、ほか
    • Organizer
      AG Schulabsentismus (23. Arbeitstagung)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「欧州各国における早期離学に対する予防・介入・補償の実態について――オランダの事例」2023

    • Author(s)
      福田紗耶香、見原礼子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] フランス社会学における教師研究2022

    • Author(s)
      園山大祐
    • Organizer
      フランス教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] "Facing Challenges of Our Society through the Global Studies: A Case Study of Educational Practices for the Prevention of Child Sexual Abuse"2022

    • Author(s)
      見原礼子
    • Organizer
      The Online Seminar on Urban and Rural Cultural and Social Transition and Youth Development in East Asia, hosted by The Department of Philosophy and Sociology at the Jilin University, China
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 福祉・社会政策と教育の視点から――スウェーデンにおける若者の就業に着目して(Well-Beingの視点から教育目標を問い直す)2022

    • Author(s)
      本所恵
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] EUとフランスにおける早期離学(ESL)の現状と課題2019

    • Author(s)
      園山大祐、柿内真紀
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ポルトガルの早期離学(ESL)問題に取り組むセカンドチャンススクールの挑戦- Escola de Segunda Oportunidade de Matosinhosの10年2019

    • Author(s)
      二井紀美子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 若者の権利と若者政策2023

    • Author(s)
      宮本 みち子、末冨 芳、秋田 喜代美、宮本 みち子
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750356594
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 北欧の教育再発見2023

    • Author(s)
      中田 麗子、佐藤 裕紀、本所 恵、林 寛平、北欧教育研究会
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355634
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教師の社会学2022

    • Author(s)
      園山大祐
    • Total Pages
      434
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326603541
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育学年報13 情報技術・AIと教育2022

    • Author(s)
      丸山英樹、斎藤里美
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      4866860294
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] コロナ禍に世界の学校はどう向き合ったのか : 子ども・保護者・学校・教育行政に迫る2022

    • Author(s)
      園山大祐,、辻野けんま、斎藤里美、池田賢市、小山晶子、布川あゆみ、丸山英樹、有江ディアナ、林寛平、二井紀美子、
    • Total Pages
      323
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491047607
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] コロナ禍に世界の学校はどう向き合ったのか―子ども・保護者・学校・教育行政に迫る―2022

    • Author(s)
      園山大祐、辻野けんま
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491047607
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] イスラーム教育改革の国際比較2022

    • Author(s)
      日下部 達哉
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917511
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 〈つながる・はたらく・おさめる〉の教育学2021

    • Author(s)
      教育目標・評価学会
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820807117
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] ベルギーの「移民」社会と文化2021

    • Author(s)
      岩本 和子、井内 千紗、中條 健志、ルート・ヴァンバーレン、見原 礼子、吹田 映子、吉村 和明、正木 裕子、山本 浩幸、高岡 優希、石部 尚登
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      松籟社
    • ISBN
      9784879844057
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 学校を離れる若者たち2021

    • Author(s)
      園山 大祐
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515293
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 学校の社会学2020

    • Author(s)
      マリアンヌ・ブランシャール、ジョアニ・カユエット=ランブリエール、園山 大祐、田川 千尋
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750350141
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 世界のしんどい学校2019

    • Author(s)
      志水 宏吉、ハヤシザキカズヒコ、園山 大祐、シム チュン・キャット
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750348803
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 現代フランスにおける移民の子孫たち2019

    • Author(s)
      エマニュエル・サンテリ、園山 大祐、村上 一基
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750347943
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Lecture and discussion about special needs education in Japan and Germany2020

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi