• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Study on the Universalization and Disparities of Education in African and Asian Countries

Research Project

Project/Area Number 19H00620
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

澤村 信英  大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (30294599)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂口 真康  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師 (00819427)
利根川 佳子  早稲田大学, 社会科学総合学術院, 専任講師 (10608186)
清水 貴夫  京都精華大学, 国際文化学部, 准教授 (10636517)
興津 妙子  大妻女子大学, 文学部, 教授 (20772784)
大塲 麻代  帝京大学, 外国語学部, 准教授 (30578828)
日下部 達哉  広島大学, 教育開発国際協力研究センター, 准教授 (70534072)
小原 優貴  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 特別研究員(RPD) (70738723)
園山 大祐  大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (80315308)
牧 貴愛  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 准教授 (80610906)
川口 純  筑波大学, 人間系, 准教授 (90733329)
坂上 勝基  神戸大学, 国際協力研究科, 助教 (80779299)
小川 未空  大阪大学, 人間科学研究科, 助教 (40848610)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥39,650,000 (Direct Cost: ¥30,500,000、Indirect Cost: ¥9,150,000)
Fiscal Year 2022: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Fiscal Year 2021: ¥8,970,000 (Direct Cost: ¥6,900,000、Indirect Cost: ¥2,070,000)
Fiscal Year 2020: ¥13,390,000 (Direct Cost: ¥10,300,000、Indirect Cost: ¥3,090,000)
Fiscal Year 2019: ¥10,140,000 (Direct Cost: ¥7,800,000、Indirect Cost: ¥2,340,000)
Keywords教育社会学 / 国際開発学 / 地域研究 / 教育格差 / アフリカ / アジア / 比較教育学 / 発展途上国
Outline of Research at the Start

本研究は、初等・中等教育の普遍化が進展する一方で、種々の国内格差が生起している現実において、その普遍化と格差の構造を解明することを目的とする。主な対象国は、アフリカ8か国、アジア4か国とするが、格差是正に取り組んできた先進国における研究蓄積や実践経験を活用し、多面的に検討を試みる。この背景には、国連において合意された2030年までの国際社会共通の目標である「持続可能な開発目標(SDGs)」の第4目標(教育)がある。各国の事例研究を統合、比較検討し、普遍化と格差を鍵概念とし、この目標を達成するための政策的示唆・含意、実践上の課題を探索する。最後に、公正で質の高い教育提供のモデルを検討する。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の全体目的は、初等・中等教育の普遍化が進展する一方で、種々の国内格差が生起している現実において、その普遍化と格差の構造を解明することである。より具体的には、次の3つの研究目的を設定し、段階的に実行する。①教育の普遍化が進展するなかでの格差の類型化と社会構造の把握、②教育格差を是正するための政策・実践例の抽出と成功要因・課題・発展性の分析、③政策的示唆・含意、実践上の課題の整理、および公正で質の高い教育提供モデルの検討。
2019年(第1年度)は、準備段階として、教育格差に関する先行研究を各研究分担者がレビューし、研究対象国の国別レポートを全体で共有すした(4~5月)。そして、日本比較教育学会大会(6月、東京外国語大学)の場を活用し、研究の基本方針を打ち合わせた。その後、現地調査(2週間程度)をそれぞれが実施した(7~9月および2~3月)。この間、各研究者は国内外の所属学会で発表を行い、フィードバックを受けた。そして、格差や是正策の類型化、国際比較分析の枠組みの検討を始めた。
今年度のまとめとして、国際開発学会『国際開発研究』誌(2020年11月発行)において「SDGs時代の教育普遍化と格差」の特集を組み、先行研究をレビューし今後の研究の方向性を展望した総説論文に加え、アジア(タイ、バングラデシュ)およびアフリカ(ザンビア、マラウイ、マダガスカル)の5か国の国別論文を発表した。新型コロナウイルス感染症拡大が続く中、教育の普遍化と格差の問題は、あらたな局面を迎え、当初想定しなかった視点も積極的に取り入れる。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2020年2~3月にはじまった、急速な新型コロナウイルス感染症拡大により、エチオピアおよび南アフリカでのフィールドデータ収集はできなかった。しかしながら、全体としては、ほぼ予定どおりの調査を完遂することができた。

Strategy for Future Research Activity

海外渡航が制限され、フィールドデータの収集が難しいことが想定される。当初は、特定のテーマや国を対象に、合同調査による論文執筆を計画していたが、既存データを活用し、比較研究や共同(協働)研究を推進していきたい。

Report

(2 results)
  • 2019 Comments on the Screening Results   Annual Research Report

Research Products

(38 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 7 results) Presentation (28 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Dynamics for Establishing Secondary Schools in Modern Kenya:2019

    • Author(s)
      小川未空
    • Journal Title

      Africa-kenkyu

      Volume: 2019 Issue: 95 Pages: 1-12

    • DOI

      10.11619/africa.2019.95_1

    • NAID

      130007849746

    • ISSN
      0065-4140, 1884-5533
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The dilemmas of school choice: do parents really ‘choose’ low-fee private schools in Delhi, India?2019

    • Author(s)
      Mousumi Manjuma Akhtar and Kusakabe, Tatsuya
    • Journal Title

      Compare

      Volume: 47 Pages: 1-19

    • DOI

      10.1080/03057925.2017.1401451

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Low-fee Private Schooling: Poor Households’ Struggle to Support Their Children’s School Attendance in Unauthorized Colonies in Delhi, India2019

    • Author(s)
      Mousumi Manjuma Akhtar、Kusakabe Tatsuya
    • Journal Title

      Journal of School Choice

      Volume: - Pages: 1-21

    • DOI

      10.1080/15582159.2019.1686594

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Low-fee private schools, the state, and globalization: A market analysis within the political sociology of education and development2019

    • Author(s)
      Edwards, D.B., Okitsu, T., Mwanza, P
    • Journal Title

      Education Policy Analysis Archives

      Volume: ‐ Pages: 133-133

    • DOI

      10.14507/epaa.27.4534

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The representation of Civic Education in Madagascar: exploring the evolution of textbook contents2019

    • Author(s)
      Andriamanasina Rojoniaina Rasolonaivo
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 9 Pages: 123-142

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ウガンダ北部の難民受入地域への教育援助に関する一考察ー初等学校の教員と児童の視点に着目してー2019

    • Author(s)
      坂上勝基
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 10 Pages: 78-92

    • NAID

      130008051340

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アフリカ人留学生の受け入れに関する一考察―日本の大学選定過程の分析を中心に―2019

    • Author(s)
      佐久間茜、川口純
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 22(2) Pages: 15-31

    • NAID

      120006813434

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ケニアのスラムにおける無認可私立学校の運営―住民の自助と国際援助の相克―2020

    • Author(s)
      澤村信英
    • Organizer
      国際ボランティア学会第21回大会(沖縄キリスト教学院大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] エチオピアにおけるインクルーシブ教育ーアディスアベバ市における障害児の初等教育2020

    • Author(s)
      利根川佳子
    • Organizer
      第3回筑波大学インクルーシブ教育研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ケニアの小学生における教授用言語と日常の言語2019

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会(東京外国語大学)ラウンドテーブル「発展途上国における教育の普遍化と格差」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ケニアにおけるカリキュラム改革とスラムの学校対応―ナイロビのマザレを事例に―2019

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会(東京外国語大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ケニアの小学校における新カリキュラム導入とスラムの学校対応―ナイロビのマザレを事例に―2019

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会第20回春季大会(陸前高田グローバルキャンパス)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] What are the implications of Kenya’s curriculum reform for unrecognised primary schools in urban slums?2019

    • Author(s)
      Ohba, Asayo
    • Organizer
      2019 UKFIET: UK Forum for International Education and Training, University of Oxford
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Why do pupils in upper grades transfer from private to public school in the urban slums of Kenya?2019

    • Author(s)
      Ohba, Asayo
    • Organizer
      Japan Society for Africa Educational Research, 24th Conference, Miyazaki Central Public Hall/ University of Miyazaki
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ケニアのスラムにおける無認可学校増加の背景2019

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会・人間の安全保障学会2019共催大会(東京大学駒場キャンパス)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The role of private schools in rural Kenya: under ‘truly’ free secondary education policy2019

    • Author(s)
      Ogawa, Miku
    • Organizer
      55th Japan Comparative Education Society, Tokyo University of Foreign Studies
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ケニア農村部における中等学校の普及と格差2019

    • Author(s)
      小川未空
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会(東京外国語大学)ラウンドテーブル「発展途上国における教育の普遍化と格差」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Extension of the period of ‘Timepass’ with the perspective of various social change2019

    • Author(s)
      Ogawa, Miku
    • Organizer
      Japan Society for Africa Educational Research, 24th Conference, Miyazaki Central Public Hall/ University of Miyazaki
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 無償化政策下における低学費私立校の役割―ケニア農村部の中等学校を事例に―2019

    • Author(s)
      小川未空
    • Organizer
      国際開発学会・人間の安全保障学会2019共催大会(東京大学駒場キャンパス)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] インドの教員を捉える視点ーこれまでの研究と今後の展望2019

    • Author(s)
      小原優貴
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会(東京外国語大学)ラウンドテーブル「これからのアジアアフリカ教員政策の話をしよう」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育投資効果の格差―バングラデシュにおける二つの村の比較から2019

    • Author(s)
      日下部達哉
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会(東京外国語大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Empowerment of Township Students in South Africa through the Learning Improvement Project: Toward Learning improvement for All2019

    • Author(s)
      Kusakabe, Tatsuya and Kgadi Mathabase
    • Organizer
      South Africa-Japan University Forum, Pretoria University, South Africa
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] タイの基礎教育における格差是正措置2019

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      国際開発学会・人間の安全保障学会2019共催大会(東京大学駒場キャンパス)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] School to work in the rural area of Madagascar: upper secondary school children’s aspiration in perspective of the new education policy2019

    • Author(s)
      Andriariniaina, Fanantenana Rianasoa and Nobuhide Sawamura
    • Organizer
      Japan Society for International Development, 20th Spring Conference, Rikuzentakata Global Campus, Iwate
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploring children’s readiness for school to work transition in the rural area of Madagascar2019

    • Author(s)
      Andriariniaina, Fanantenana Rianasoa
    • Organizer
      第58回アジア教育研究会(神戸大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] School-to-work transition in the low-income areas of Madagascar: between the community, the household and the individual2019

    • Author(s)
      Andriariniaina, Fanantenana Rianasoa
    • Organizer
      International Education Development Forum 2019, Waseda University
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Preparing school to work transition in Malagasy low-income areas: between personal aspirations and household initiatives2019

    • Author(s)
      Andriariniaina, Fanantenana Rianasoa
    • Organizer
      国際開発学会・人間の安全保障学会2019共催大会(東京大学駒場キャンパス)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploring the disparity in the provision and needs in citizenship education in Madagascar2019

    • Author(s)
      Rasolonaivo, Andriamanasina Rojoniaina
    • Organizer
      International Education Development Forum 2019, Waseda University
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Citizenship education in the context of Madagascar: what do children, parents, and teachers expect from the school curriculum?2019

    • Author(s)
      Rasolonaivo, Andriamanasina Rojoniaina
    • Organizer
      国際開発学会・人間の安全保障学会2019共催大会(東京大学駒場キャンパス)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The effects of teaching assistants on learning outcomes of refugees: Evidence from refugee settlements in West Nile, Uganda2019

    • Author(s)
      Sakaue, Katsuki
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会(東京外国語大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The effects of the refugee crisis in a host country on primary education: The case of influxes of South Sudanese refugees in West Nile, Uganda2019

    • Author(s)
      Sakaue, Katsuki
    • Organizer
      国際開発学会第20回春季大会(陸前高田グローバルキャンパス)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The effectiveness of educational response to refugee crises within national system: Evidence from South Sudanese refugee settlements and host communities in West Nile, Uganda2019

    • Author(s)
      Sakaue, Katsuki
    • Organizer
      2019 UKFIET: UK Forum for International Education and Training, University of Oxford
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] An analysis of the effects of refugees on learning achievements of local children: Evidence from host communities in West Nile, Uganda2019

    • Author(s)
      Sakaue, Katsuki
    • Organizer
      Japan Society for Africa Educational Research, 24th Conference, Miyazaki Central Public Hall/ University of Miyazaki
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] インドネシアにおけるコミュニティ学習センターの新たな役割:地域社会の課題解決に向けて2019

    • Author(s)
      片山信英
    • Organizer
      国際開発学会・人間の安全保障学会2019共催大会(東京大学駒場キャンパス)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 西ジャワ州におけるコミュニティ学習センターの役割:地域コミュニティとの関係に注目して2019

    • Author(s)
      片山信英
    • Organizer
      国際開発学会第21回春季大会(龍谷大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「共生社会」と教育―南アフリカ共和国の学校における取り組みが示す可能性2021

    • Author(s)
      坂口真康
    • Total Pages
      558
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107269
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 志水 宏吉、河森 正人、栗本 英世、檜垣 立哉、モハーチ・ゲルゲイ編『共生学宣言』(分担執筆:第7章 国際的支援と住民の自助を再考する―ケニア・スラムの無認可私立学校を事例として)2020

    • Author(s)
      澤村信英
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872597080
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 中澤 渉、野村 晴夫編『学ぶ・教える』(分担執筆:第6章 発展途上国の学校と学びの成果)2020

    • Author(s)
      澤村 信英
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872596212
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2022-07-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi