Project/Area Number |
19H00810
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Medium-sized Section 25:Social systems engineering, safety engineering, disaster prevention engineering, and related fields
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
川口 貴之 北見工業大学, 工学部, 教授 (20310964)
中澤 博志 静岡理工科大学, 理工学部, 教授 (20328561)
古関 潤一 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (30272511)
谷 和夫 東京海洋大学, 学術研究院, 教授 (50313466)
片岡 沙都紀 神戸大学, 工学研究科, 助教 (50552080)
白 濟民 神戸大学, 工学研究科, 学術研究員 (50774098)
丁 經凡 神戸大学, 工学研究科, 学術研究員 (80837740)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥45,630,000 (Direct Cost: ¥35,100,000、Indirect Cost: ¥10,530,000)
Fiscal Year 2021: ¥9,620,000 (Direct Cost: ¥7,400,000、Indirect Cost: ¥2,220,000)
Fiscal Year 2020: ¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥18,460,000 (Direct Cost: ¥14,200,000、Indirect Cost: ¥4,260,000)
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Keywords | 土のう構造体 / 耐震補強工法 / 盛土 / 経済的耐震補強工法 |
Outline of Research at the Start |
地震による宅地・道路盛土の被害が後を絶たない.とりわけ道路盛土の場合は,線状構造物としての機能が一時的に不全化するため,社会的・経済的影響が大きい.本研究で提案する「土のう構造体によるのり先補強工法」は,新たな土地を取得する必要がなく,高度な施工技術,特殊な材料や重機を要しない工法である.現行の土のうを用いた応急復旧(仮設)工事と同程度の手間と費用で,一気に耐震補強(強化本復旧)ができる点に特長がある. 本研究では,中詰め材料試験,振動台模型実験等の基礎的研究の成果を踏まえ,世界最大規模の震動台(E-ディフェンス)を利用して,地盤施工を忠実に再現した‘実物実験’により,その補強効果を検証する.
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Outline of Final Research Achievements |
The objective of this research is to promote the economic countermeasure method against earthquake applicable to on-service road embankment by using soil-bag structure. In so doing, a laboratory research into properties of soil in use for the bag as well as a series of small-scale shaking table test were performed. Based on the results of these fundamental research outcomes, a full-scale shaking table test was performed in Miki-city, Hyogo, Japan (i.e., E-defense). It was successfully demonstrated that the performance of the soil-bag structure was of great use for preventing serious damage of embankment even against level-II earthquake.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
東日本大震災以降、古い盛土の耐震診断や耐震補強に係る研究開発は、国内で精力的に行われている。しかし、高いコストや低い信頼性がネックとなって社会実装は進まず、既設の道路盛土の耐震化が十分に進んだとは言えない。さらなるコストダウンが課題である。 本研究により得られた成果は、(公社)地盤工学会の提言に対する回答そのものである。すなわち、「膨大なストックである道路盛土の危険箇所を素早く低廉で確度高く判定できる技術と、効率的・経済的に実施可能な補強工法」である。なお、本研究によって開発される耐震補強の新技術は、道路、造成宅地、河川堤防、ため池堰堤、等の耐震化にも大いに貢献できることに最大の特徴がある。
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