Project/Area Number |
19H01212
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
|
Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
Kimata Motokazu 名古屋大学, 人文学研究科, 招へい教員 (00195348)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐々木 重洋 名古屋大学, 人文学研究科, 教授 (00293275)
駒田 亜紀子 実践女子大学, 文学部, 教授 (00403866)
水野 千依 青山学院大学, 文学部, 教授 (40330055)
秋山 聰 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 教授 (50293113)
赤江 雄一 慶應義塾大学, 文学部(三田), 教授 (50548253)
奈良澤 由美 城西大学, 現代政策学部, 教授 (60251378)
森 雅秀 金沢大学, 人文学系, 教授 (90230078)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
|
Keywords | 図像学 / キリスト教 / イメージ / 物質性 / エージェンシー / 宗教 / 図像 / 行為遂行性 / マテリアリティ |
Outline of Research at the Start |
美術作品等のイメージには、記号的・表象的側面と物質的側面の両面がある。伝統的図像学では前者に基づく意味の解明に重点を置いてきた。他方、近年は後者に基づくイメージの現前や行為遂行性の解明に重点を置く研究が活発化している。 しかしこれら2つの方向性は分離した研究状況にあり、イメージの十全で総合的な理解には未だ達していない。そこで本研究では、両者を統合する新たな図像学の構想を進める。 古代末期から宗教改革期に至る多様なキリスト教美術を扱う詳細な事例研究の成果を踏まえて、意味と物質性を統合する新たな図像学の在り方と有効な方法を体系化して提案し、より包括的・総合的な図像学的探究への展開へとつなぐ。
|
Outline of Final Research Achievements |
mages in works of art have both symbolic/representational and material aspects, and in recent years, research focusing on elucidating the presence and action-performance of images based on the latter has been gaining momentum. In this study, we have advanced the concept of a new iconolography that integrates the two. Specifically, researchers in the history of Christian art, history, anthropology, and Buddhist iconography collaborated to construct a model of meaning production/abundance that is integrated with religious experience based on the materiality of images, and clarified various aspects of this model through the practice and accumulation of case studies of Christian art and other art forms. Based on these results, we have systematized and proposed a new definition and effective method of iconography that integrates meaning and materiality, leading to the development of a more comprehensive and integrated iconographic inquiry.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
①美術作品の記号的・表象的側面に限定されない図像研究を実践し、キリスト教を含む宗教美術研究の可能性を大幅に拡張する。 ②美術作品のみならず、人文科学が対象とする資料は一般に物質的な存在様態を伴う。これに対し、対象から記号的・表象的側面に基づく意味だけを抽出し、物質性を捨象した解釈を行う、人文科学全般に共通するアプローチに対して強い批判がなされてきた。こうした偏向への批判に応答し、理論的/実践的な解決の可能性を提示する。 ③宗教的イメージは、本来、美術史研究の枠組に収まりきらない広がりを備える。歴史学に加え、より広い人類的視点及び比較宗教的視点からイメージを捉える新たな学術領域の可能性を提案する。
|