Project/Area Number |
19H01217
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
|
Research Institution | Independent Administrative Institution National Institutes for Cultural Heritage Tokyo National Research Institute for Cultural Properties |
Principal Investigator |
Emura Tomoko 独立行政法人国立文化財機構東京文化財研究所, 文化財情報資料部, 室長 (20350382)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
並木 誠士 京都工芸繊維大学, 美術工芸資料館, 特定教授 (50211446)
多田羅 多起子 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10869324)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Fiscal Year 2019: ¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
|
Keywords | 日本美術史 / 日本絵画史 / 美術作品の評価 / 文化財の調査 / 文化財アーカイブ / 美術史 / 日本美術 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、田中一松(1895~1983)および土居次義(1906~1991)の研究資料のデジタル化による保存活用を実施しながら、日本美術の記録のあり方と評価プロセスを明らかにすることを目的とする。田中、土居、さらに相見香雨(1874~1970)の調査記録などとも連携を図りながら、この百年間にどのように日本美術は記録され、語られてきたのか解明する。本研究で主に扱う3者は、自らの足と、手と、眼の力を駆使して勢力的なアナログ調査活動を展開し、目を見張るような質・量の調査を実施し研究基盤を形成した。本研究はこうしたアナログ研究資料をデジタルの特質を活かして保存活用し、未来にも活かすことを目指す。
|
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to clarify the ideal way of recording Japanese art and the evaluation process while carrying out the preservation and digital utilization of the research materials of Tanaka Ichimatsu and Doi Tsugiyoshi. By comparing the research notes of Tanaka and Doi with their research methods, we clarified how Japanese art has been recorded and talked about in the last 100 years. By digitization work and comparing and examining the various materials, we were able to grasp the actual situation of administrative work for cultural properties and Japanese painting research by Tanaka and Doi for more than half a century. Not only it was possible to collect useful information in individual research of artworks, but it also clarified how artworks were evaluated and positioned, and how Japanese art history was talked about.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
一般的には論文や書籍などの形になったものを研究者の業績としてみなすが、本研究で扱う田中一松と土居次義は、自らの足と、手と、眼の力を駆使して勢力的なアナログ調査活動を展開し、目を見張るような質・量の調査を実施し研究基盤を形成した。両者の調査ノートはそのことを雄弁に物語る研究資料である。本研究ではアナログ資料をデジタルの特質を活かして保存活用し、未来にも活かすことを目指した。主要な調査ノートや重要な資料は、全ページをデジタル化し、ウェブ上で公開した。田中と土居の研究は主に江戸時代以前の美術作品をその対象としているが、その記録は近代資料でもある。今後、他の研究領域にも活用されることが期待される。
|