Project/Area Number |
19H01226
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小川 順子 中部大学, 人文学部, 教授 (00414029)
小川 翔太 名古屋大学, 人文学研究科, 准教授 (00800351)
ワダ・マルシアーノ ミツヨ 京都大学, 文学研究科, 教授 (10796238)
須川 まり 流通経済大学, 社会学部, 准教授 (10814832)
近藤 和都 大妻女子大学, 社会情報学部, 准教授 (10830359)
西村 大志 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20341224)
板倉 史明 神戸大学, 国際文化学研究科, 教授 (20415623)
長門 洋平 立教大学, 現代心理学部, 助教 (20632334)
北浦 寛之 開智国際大学, 国際教養学部, 准教授 (20707707)
木村 智哉 開志専門職大学, アニメ・マンガ学部, 准教授 (30636030)
久保 豊 金沢大学, 歴史言語文化学系, 准教授 (30822514)
木下 千花 京都大学, 人間・環境学研究科, 教授 (60589612)
小川 佐和子 北海道大学, 文学研究院, 准教授 (90705435)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
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Keywords | 映画史 / メディアミックス / 異業種参入 / ピンク映画 / スタジオ・システム |
Outline of Research at the Start |
本研究は、日本映画史上最大の構造的転換期・構造的変革期をなす1960年代末~70年代を対象とし、その社会経済的実態を次に掲げる問題群の解明を通して明らかにし、その歴史的位相を確定する。即ち、①スタジオ・システムの衰退・崩壊の内実とその産業史的意味、②大量宣伝・大量動員手法を確立した角川映画の勃興、③映画各社が試みた経営合理化と新たな作品路線の模索、④「ピンク映画」の隆盛の実態とその影響、⑤異業種からの映画産業界への人材流入の拡大とそのインパクト、である。 上記の五つの括りに因んだ映画関係者をインタビュイーとして抽出し、研究会一回につき1名をゲストとして招聘し、精度の高いヒアリングを実施する。
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Outline of Final Research Achievements |
The period from the end of the 1960s to the 1970s was a period of structural change for the Japanese film industry, during which the five existing Japanese film companies declined, while new entrants such as Kadokawa Pictures entered the market and revitalized the industry. By conducting joint interviews with 15 people who were involved in the film industry in various positions during this period of change, we learned that while the mechanisms of the old era are disappearing, new entrants are taking advantage of the technical capabilities of human resources cultivated in the old system. I was able to verify the dynamism that was utilized in the making of the film. The result is a collection of interviews, "Behind the Scenes of Japanese Film History Talked by Filmmakers [Structural Change]" (tentative title), and a collection of essays, "Strategy for Film Survival: Entry into Other Industries, Digitization, and Archiving" (tentative title). To be published.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
大映の倒産・日活のロマンポルノへの転換に代表される1960年代末における古い日本映画界の衰退と、角川映画やサンリオの映画製作への進出に代表される1970年代初めの日本映画界の新しい動きについては、これまで日本映画史の言説の中でそれぞれの個別事例は語られては来たものの、二つの時期の継続性について積極的には評価されてこなかった。本研究計画では、こうした日本映画産業界の構造的変革期に様々な立場で映画界に拘っていた15名の映画人への共同インタビューを行い、技術革新により旧体制と共に滅んだ仕組みがある一方で、人的継続性が担保されたことでその後の新たな日本映画界への技術の継承が行われた事が確認された。
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