• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on how educational background factors derived from the native languages and cultures of Japanese language learners affect their reading and writing methods

Research Project

Project/Area Number 19H01269
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

MURAOKA TAKAKO  大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (30243744)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 阿部 新  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (00526270)
中島 祥子  鹿児島大学, 法文教育学域法文学系, 准教授 (80223147)
池田 隆介  北九州市立大学, 基盤教育センター, 教授 (60347672)
山路 奈保子  九州工業大学, 教養教育院, 教授 (40588703)
太田 達也  南山大学, 外国語学部, 教授 (50317286)
太田 亨  金沢大学, 国際機構, 教授 (40303317)
脇田 里子  同志社大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (20251978)
石黒 圭  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 研究系, 教授 (40313449)
鎌田 美千子  東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 准教授 (40372346)
大島 弥生  立命館大学, 経営学部, 教授 (90293092)
堀 一成  大阪大学, 全学教育推進機構, 教授 (80270346)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥16,250,000 (Direct Cost: ¥12,500,000、Indirect Cost: ¥3,750,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords教育文化的背景 / ビリーフ / 読解・ライティングの連携 / 論文スキーマ / シラバス / 学習教育環境 / 学習プロセス / 論理的思考 / 学習環境 / アカデミックライティング / 学習過程 / アカデミック・ライティング / 読解 / 母語・母文化 / 教育文化 / 学習変容プロセス / ライティング / 文章学習観 / 母語母文化 / 文章観 / 読解・ライティング学習の変容プロセス / 学習スタイル
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、大学・大学院に在籍する日本語学習者による読解・ライティングの学習方法や文章観とその背景を、母語や出身地域での教育文化背景もふまえ、アジア・ヨーロッパ・南米等をフィールドとした地域横断的な探索的調査から明らかにすることである。大学・大学院での必須となる文献講読や論文執筆に対する学習方法、学習者が作成した文章、及び学習者の文章観に対する母国での教育や入試方法等の背景的要因を分析し、その考察から、来日後の学習方法の最適化を図ることを目指す。考察は、アンケート調査・インタビュー調査、その他の関連文献の批判的な分析等を通して行う。

Outline of Final Research Achievements

This study was a qualitative and quantitative exploratory investigation and analysis of Japanese reading and writing education at universities in Japan and abroad in a variety of native language and cultural settings. We investigated the following factors: 1) faculty and student beliefs about reading and writing education, 2) various environmental aspects related to surrounding learning and teaching, such as entrance examination systems and graduation thesis systems, and 3) transformations in students’ learning processes. As a result, it became clear that various factors such as syllabi, students' and professors' beliefs about reading and writing education, and the entrance examination and thesis systems in each region affect reading and writing education, as well as the process of long-term learning and changes in students. These findings have implications for university education and research instruction across disciplines.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、日本・海外の多様な母語・母文化的背景における大学の日本語読解・ライティング教育について、教員や学習者のビリーフ、教育の環境、および学習プロセスについて、各々質的・量的に多様なアプローチを用いて検討した。その結果、各地域の入試や卒業論文の制度に加え、シラバスや教員のビリーフ等、種々の要因が読解・ライティン教育に影響を及ぼしていることがわかった。これらの知見は、留学によるモビリティや学習・教育環境の多様化が進む現在、地域を超えて教員が読解・ライティング教育の課題を共有し、その改善に向けた多面的な検討を行うために有用で、かつ教育連携の重要性を示唆した点に学術的・社会的意義があると言える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (62 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (13 results) (of which Open Access: 11 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (28 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 11 results) Book (17 results)

  • [Int'l Joint Research] 華南師範大学/中山大学(中国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] カセサート大学/タマサート大学(タイ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 韓国外国語大学/江陵原州大学(韓国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] グアダラハラ大学(メキシコ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Views Held by Chinese Faculty Members at Chinese Universities about Teaching Writing as a Part of Graduation Thesis Supervision : From Interviews with Nine Faculty Members at Key Universities2023

    • Author(s)
      村岡貴子・阿部新・中島祥子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 27 Pages: 103-113

    • DOI

      10.18910/90850

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Beliefs Held by Japanese Native Speaker Faculty Members at Chinese Universities about Teaching Writing : From Interviews with Four Professors2023

    • Author(s)
      中島 祥子・村岡 貴子・阿部 新
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 27 Pages: 115-125

    • DOI

      10.18910/90851

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 経営分野の論文における「となっている」の用法と談話機能の分析―論文の読解および作成の支援を目指して―2023

    • Author(s)
      新實葉子・中嶌容子・松本理美・大島弥生
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 24 Pages: 59-66

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Beliefs about learning and teaching writing among students and teachers of Japanese language majors in Chinese universities: Focusing on the differences between students and teachers2022

    • Author(s)
      阿部新・中島祥子・村岡貴子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 26 Pages: 73-84

    • DOI

      10.18910/86450

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツのアビトゥア試験ドイツ語科目の問題分析-日本語のアカデミック・ライティングへの示唆-2022

    • Author(s)
      脇田里子・鎌田美千子
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル

      Volume: 14 Pages: 26-34

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Peer Response Activities in the Process of Writing an Argumentative Essay by Chinese and Korean Students in an Online-based Academic Writing Course2022

    • Author(s)
      大島弥生・石塚健
    • Journal Title

      Ritsumeikan Annual Review of Asia-Japan Research

      Volume: 3 Issue: 0 Pages: 74-93

    • DOI

      10.34389/ritsumeikanasiajapan.3.0_74

    • ISSN
      2435-421X, 2435-4228
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 職業的アイデンティティの発達を支援するドイツ語教員養成・研修2022

    • Author(s)
      太田達也
    • Journal Title

      慶應義塾大学日吉紀要 ドイツ語学・文学

      Volume: 62 Pages: 49-65

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Basic research toward conducting a belief study on writing education : Survey results from Korean universities2021

    • Author(s)
      中島 祥子・村岡 貴子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 25 Pages: 63-73

    • DOI

      10.18910/79104

    • NAID

      120006994954

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Expectations and challenges in Japanese language academic reading and writing identified by non-native faculty teaching Japanese : A pilot survey of university faculty members in Kanji and non-Kanji areas-2021

    • Author(s)
      村岡 貴子・中島 祥子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 25 Pages: 85-94

    • DOI

      10.18910/79106

    • NAID

      120006994956

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツのアビトゥア試験英語科目における「言語仲介」問題分析 ―日本語教育での「言語仲介」導入のために―2021

    • Author(s)
      脇田里子
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル

      Volume: 13 Pages: 45-63

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理系中国人留学生による学士課程でのライティングを通じた学びのふりかえり2021

    • Author(s)
      大島弥生
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 23 Pages: 3-10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 市民性形成を視野に入れたドイツ語教育2021

    • Author(s)
      太田達也
    • Journal Title

      日本独文学会東海支部『ドイツ文学研究』

      Volume: 53 Pages: 55-59

    • NAID

      40022745080

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] クラウドソーシングの言語表現 : ビジネス日本語研究におけるAI技術の活用2020

    • Author(s)
      浅井達哉・横野光・柳瀬隆史・岩崎拓也・井上雄太・田中啓行・石黒圭
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 22 Pages: 9-16

    • NAID

      120007181938

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 趣旨説明と報告2023

    • Author(s)
      村岡貴子
    • Organizer
      第15回大阪大学専門日本語教育研究協議会 学部初年次から大学院博士課程までの学習・研究活動に必要な 日本語ライティング教育実践の諸相 報告書
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国国内の大学の日本語専攻におけるアカデミック・ライティング教育の現状と課題―現地教師へのインタビューをもとに―2023

    • Author(s)
      石黒圭・王慧雋
    • Organizer
      専門日本語教育学会第25回研究討論会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 論文の読解から作成に向けて気づきを促す-留学生・大学生のための練習と教材化のアイデア-2023

    • Author(s)
      大島弥生
    • Organizer
      第15回大阪大学専門日本語教育研究協議会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学分野を主とする高校から大学院まで一貫した日本語ライティング教育2023

    • Author(s)
      堀一成
    • Organizer
      第15回大阪大学専門日本語教育研究協議会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者と教員の背景要因がアカデミックな日本語教育に及ぼす影響-ビリーフ・学習プロセス・学習環境の観点から狭義の言語能力育成を超えて-(パネルセッション)2022

    • Author(s)
      村岡貴子・阿部新・脇田里子・池田隆介・大島弥生
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 研究活動に必要な書記言語コミュニケーションの世界-研究のデザインから日本語による学術論文公開まで-2022

    • Author(s)
      村岡貴子
    • Organizer
      カセサート大学人文学部大学院オンライン特別講義
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学での学習・研究活動に必要な書記言語コミュニケーションの世界-アカデミック・ライティングの実践と教育のために-2022

    • Author(s)
      村岡貴子
    • Organizer
      華南師範大学国家一流学科建設(日語考査)教学検討会(講演)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学部留学生を対象とする日本語ライティング関連科目シラバスの特徴2022

    • Author(s)
      池田隆介・山路奈保子
    • Organizer
      日本語教育学会2022年度九州・沖縄支部集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 引用の誤りに関する一考察 ―留学生の教養教育科目レポートを題材に―2022

    • Author(s)
      池田隆介
    • Organizer
      九州日本語プロフィシェンシー研究会2022年度第1回研究例会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ライティングとプロフィシェンシー2022

    • Author(s)
      池田隆介
    • Organizer
      フォーラム「日本語プロフィシェンシー研究の広がり」フォーラム「日本語プロフィシェンシー研究の広がり」-いま、そして、これから』(主催:JALP記念論集編集委員会, 後援:ひつじ書房)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] DaFをめぐる誤解とDaF研究の近年の動向2022

    • Author(s)
      太田達也・鈴木友美加
    • Organizer
      日本独文学会東海支部2022年夏季研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Podium Plus: Germanistik und Deutschlehrer*innenausbildung weltweit. Schnittstellen, Kooperationsformate und das Potential von digitalen Elementen (DAAD)2022

    • Author(s)
      Tatsuya Ohta
    • Organizer
      17. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer 2022 Wien ウイーン大学
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] これからのドイツ語教師に求められるもの -教職課程ドイツ語科指導法科目の現状と課題-2022

    • Author(s)
      太田達也
    • Organizer
      Goethe-InstitutTokyo主催、専門家会議「ドイツ語教育の未来を拓く - 持続可能なドイツ語教育に向けて 慶應義塾大学
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Welche Kompetenzen werden von DaF-Lehrenden an Hochschulen ausserhalb des deutschsprachigen Raums heute und in Zukunft erwartet?2022

    • Author(s)
      Tatsuya Ohta
    • Organizer
      Goethe-Institut主催「GETVICO24」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Deutschlehrendenaus- und -fortbildung in Japan und Potenziale der Kooperation mit Nachbarlaendern2022

    • Author(s)
      Tatsuya Ohta
    • Organizer
      Internationalization of teacher education for German as Foreign/Second Language ソウル国立大学
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学での学習・研究活動に必要なアカデミック・ライティング教育の可能性と課題2022

    • Author(s)
      村岡貴子
    • Organizer
      G-Navi シンポジウム/第41回神戸大学国際教育総合センターコロキアム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] はじめて論文に取り組む留学生や大学生に向けた論文読解・作成入門の試み2022

    • Author(s)
      大島弥生
    • Organizer
      G-Navi シンポジウム/第41回神戸大学国際教育総合センターコロキアム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「日本語で学ぶ論理」が目指す「論理」の教育実践2022

    • Author(s)
      太田亨
    • Organizer
      金沢大学における日本語教育の研究・教育・実践(金沢大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツのアビトゥア試験ドイツ語科目の問題分析 -日本語のアカデミック・ライティングへの示唆-2022

    • Author(s)
      脇田里子・鎌田美千子
    • Organizer
      第55回アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会、オンライン開催
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語アカデミック・ライティング教育の目指すべき方向性 -実践および教員への調査から-2021

    • Author(s)
      村岡貴子
    • Organizer
      李在鎬教授 科研勉強会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中国の大学における日本語専攻の学生と教員が抱くライティング学習と教育に関するビリーフ -学生と教員の違いを中心に-2021

    • Author(s)
      阿部新・中島祥子・村岡貴子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の大学におけるライティング関連科目シラバスの特徴―大学は「ライティング」に何を期待しているか―2021

    • Author(s)
      池田隆介
    • Organizer
      日本語プロフィシエンシー研究学会10周年記念シンポジウム, JALP
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン授業における「仲介」スキルと民主的市民性の促進2021

    • Author(s)
      太田達也
    • Organizer
      JaF-DaFフォーラム(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ドイツのギムナジウムの外国語教育における言語調整の意味するもの2021

    • Author(s)
      脇田里子
    • Organizer
      オンライン 京都大学
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 論文スキーマ形成を促す日本語ライティングの学習と教育 -学生・教員の事例をリソースとして-2021

    • Author(s)
      村岡貴子
    • Organizer
      東京大学文学部日本語教育研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 研究のデザインから論文完成に至るまでに必要な研究倫理の諸相2020

    • Author(s)
      村岡貴子
    • Organizer
      昭和女子大学研究倫理教育講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習者自身がふりかえる大学学士課程でのライティングを通じた学び ―留学生・日本語母語話者大学生へのインタビューをもとに―2020

    • Author(s)
      大島弥生
    • Organizer
      日本語教育学会2020年度春季大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学における日本語ライティング教育の課題と可能性 ―言語スキル養成からライティング支援人材の育成まで―2019

    • Author(s)
      村岡貴子・鎌田美千子・中島祥子・石黒圭・堀一成
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会パネルセッション(つくば国際会議場)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「留学生の研究活動を支える専門日本語教育」(第1部第1章)『留学生への研究支援と日本語教育』2023

    • Author(s)
      村岡貴子編著 村岡貴子
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760650
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「理工系留学生に必要な日本語ライティング力」(第3部第10章)『日本で学ぶ理工系留学生: 教育・研究・留学生活』2023

    • Author(s)
      太田亨・安龍洙・村岡貴子・門倉正美 編著 村岡貴子
    • Total Pages
      317
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760643
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「理工系留学生に求められる日本語による論理的思考力(第2部第8章)『日本で学ぶ理工系留学生: 教育・研究・留学生活』2023

    • Author(s)
      太田亨・安龍洙・村岡貴子・門倉正美 編著 太田亨
    • Total Pages
      317
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760643
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「第4章 ビリーフ」『第二言語学習の心理 : 個人差研究からのアプローチ』2022

    • Author(s)
      福田倫子・小林明子・奥野由紀子編著 阿部新・岩﨑典子・向山陽子著 阿部新
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249123
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「初年次必修文章表現科目の成果と課題-授業設計者のための材料として―」(第1部第1章)『思考を鍛えるライティング教育-書く・読む・対話する・探究する力を育む』2022

    • Author(s)
      井下千以子編著 大島弥生
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766428308
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「ライティング関連科目のシラバスの特徴―「概要・目標」と「授業内容」の記述内容の対比」『日本語プロフィシェンシー研究の広がり』2022

    • Author(s)
      鎌田修・由井紀久子・池田隆介編 池田隆介・山路奈保子
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411373
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「大学での学習・研究活動に必要なアカデミック・ライティング教育の可能性と課題」『G-Naviシンポジウム/第41回神戸大学国際教育総合センターコロキアム『留学生に対するアカデミックライティング教育・支援の現状と課題』実施報告書・資料集』2022

    • Author(s)
      村岡貴子
    • Total Pages
      57
    • Publisher
      神戸大学国際教育総合センター
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「初めて論文に取り組む留学生や大学生に向けた論文読解・作成入門の試み」『G-Naviシンポジウム/第41回神戸大学国際教育総合センターコロキアム『留学生に対するアカデミックライティング教育・支援の現状と課題』実施報告書・資料集』2022

    • Author(s)
      大島弥生
    • Total Pages
      57
    • Publisher
      神戸大学国際教育総合センター
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] “Introduction”. In: Goethe-Institut Tokyo (ed.): What are the benefits of learning multiple languages?2021

    • Author(s)
      Tatsuya Ohta, Kazumi Sakai, Manuela Sato-Prinz, Tomoko Maruyama
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      International Symposium on Foreign Language Teaching and Learning Research.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] ワークショップのまとめと全体会(2日目)「多言語教育の意義とは?」2021

    • Author(s)
      Tatsuya Ohta
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      外国語教育・学習研究に関する国際シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「ルーブリック自作がレポート執筆に関する学習者の意識に及ぼす影響」『語用論研究の可能性』2020

    • Author(s)
      池田隆介(松村瑞子・山崎和夫・因京子編)
    • Total Pages
      499
    • Publisher
      朝日出版社
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 段落論 ー日本語の「わかりやすさ」の決め手ー2020

    • Author(s)
      石黒圭
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      光文社新書
    • ISBN
      9784334044619
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「ピア・レスポンスの授業設計 学習者はどうすれば研究力が身につくのか」(第1章)『どうすれば論文・レポートが書けるようになるか:学習者から学ぶピア・レスポンス授業の科学 』pp.1-252020

    • Author(s)
      石黒圭(石黒圭・烏日哲編著)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760209
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「論文作成における文献引用法の改善 学習者は先行研究の引用法をどのように学ぶのか」(第4章)『どうすれば論文・レポートが書けるようになるか:学習者から学ぶピア・レスポンス授業の科学 』pp.73-962020

    • Author(s)
      村岡貴子(石黒圭・烏日哲編著)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760209
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「授業活動として行う日本語学習者の読解」(第12章)『日本語教育学研究8 日本語学習者の読解過程』pp.225-2442020

    • Author(s)
      石黒圭(野田尚史編)
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760216
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「論文執筆を目的とした日本語学習者の読解」(第13章)『日本語教育学研究8 日本語学習者の読解過程』pp.245-2632020

    • Author(s)
      村岡貴子(野田尚史編)
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760216
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ルーブリック式レポート評価表への日本人学生の印象―自由記述式アンケートの分析をもとに―. 『言語の研究-言語学、日本語学、日本語教育学、言語コミュニケーション学からの視座-』pp.1-142019

    • Author(s)
      池田隆介
    • Total Pages
      301
    • Publisher
      花書院
    • ISBN
      9784865611700
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi