• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Operationalization and Evaluation of Academic Japanese Assessment

Research Project

Project/Area Number 19H01270
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Watanabe Tomoko  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (30379870)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松下 達彦  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 研究系, 教授 (00255259)
坂野 永理  岡山大学, 全学教育・学生支援機構, 特命教授 (30271406)
畑佐 由紀子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40457271)
本間 宏利  釧路工業高等専門学校, 創造工学科, 教授 (80249721)
奥野 由紀子  東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (80361880)
金 愛蘭  日本大学, 文理学部, 准教授 (90466227)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Keywordsアセスメント / アカデミック日本語 / CLIL / 読みの流暢さ / コーパス / テスト問題自動生成 / 自律学習 / 留学生教育 / 音声コーパス
Outline of Research at the Start

本研究では、外国人留学生(成人学習者)のアカデミック日本語能力の学習・評価に焦点をあて、これまでに開発したアセスメントツールを運用し、その妥当性と効果を検証することを目的とする。対象を外国人留学生としたのは、留学生30万人計画によって、留学生人口の増加が見込まれるからである。中でも近年、より優秀な人材(大学院生)を確保するため、短期留学生の受け入れプログラムが充実しつつある。滞日期間が短いがゆえに、より効率的なアカデミック日本語能力の学習・評価に対するニーズが高まっている。本研究により開発したアセスメントツールは、日本語研修のクラス分けテストや自習教材として活用することが可能である。

Outline of Final Research Achievements

The aim of this study was to develop and validate an assessment tool for evaluating academic Japanese language proficiency. Various assessment tools, including a reading fluency measurement tool, a speaking ability evaluation scale, and a CLIL assessment tool, were improved through surveys and experiments conducted primarily online, involving educational institutions, teachers, and Japanese language learners from diverse backgrounds both domestically and internationally. Additionally, the study involved the development and publication of resources such as a learner pronunciation corpus, JACKET (a cloze test creator based on Japanese vocabulary characteristics), and a system for creating kanji problems, which can be utilized for assessment development and international student education. The research findings were disseminated through progress reports presented at academic conferences and journals, both in Japan and internationally.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

(1)本研究で開発・検討されたアカデミック日本語能力のアセスメントツールにより,学習としての日本語アセスメントの実施を支援することができる。(2)アセスメントツールの妥当性検証により,アカデミック日本語能力の構成概念の一部が解明された。また,本ツールは,評価研究の実験・調査に必要なマテリアルとして活用することが出来る。(3)学習としてのアセスメントを実現するためのマニュアルを作成することにより,教師の評価リテラシーや指導技術の向上に貢献することができた。また,テスト問題の自動生成に関する研究成果は,生成AIを効率よく使用するためのプロンプト作成への応用が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (103 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (27 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 18 results,  Open Access: 8 results) Presentation (58 results) (of which Int'l Joint Research: 25 results,  Invited: 21 results) Book (10 results) Remarks (4 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] マッセー大学(ニュージーランド)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] マッセー大学(ニュージーランド)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] マッセー大学(ニュージーランド)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] The integrated effects of extensive reading and speed reading on L2 Japanese learners' reading fluency2023

    • Author(s)
      Tabata-Sandom, M., Banno, E. and Watanabe, T.
    • Journal Title

      Journal of Extensive Reading

      Volume: 10 Pages: 1-24

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] アフガニスタン退避家族の支援の試みとこれから2023

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Journal Title

      連絡会議論文集

      Volume: 35 Pages: 147-154

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Examining the Rubric Focusing on the Level Distinction for Japanese Speaking Test: Analysis of the Ratings by Non-Japanese Language Teachers2022

    • Author(s)
      ボイクマン総子・根本愛子・松下
    • Journal Title

      ことばの科学

      Volume: 36 Pages: 41-56

    • DOI

      10.18999/stul.36.41

    • ISSN
      1345-6156
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2004333

    • Year and Date
      2022-12-25
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Evaluating Students’ Comprehension of Japanese Common Academic Words: A Cross-grade Analysis of Students in Primary School, Secondary School, and University2022

    • Author(s)
      田島ますみ, 松下達彦, 佐藤尚子, 橋本美香, 笹尾洋介
    • Journal Title

      Journal of the Japan Association for Developmental Education

      Volume: 16 Issue: 0 Pages: 145-159

    • DOI

      10.18950/jade.2022.07.01.10

    • ISSN
      1881-0470, 2423-8252
    • Year and Date
      2022-07-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Comparison of Speaking Test Ratings on Situational Tasks in Relation to Teaching Japanese2022

    • Author(s)
      ボイクマン総子, 根本愛子, 松下達彦
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Language in Society

      Volume: 24 Issue: 2 Pages: 37-50

    • DOI

      10.19024/jajls.24.2_37

    • ISSN
      1344-3909, 2189-7239
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Japanese L2 learners’ subjective construal: an analysis of expressions of emotion and evaluation in written storytelling found in I-JAS data2022

    • Author(s)
      Yabuki-Soh, N., Okuno, Y.
    • Journal Title

      Jounral of Japanese Linguistics

      Volume: 38 Pages: 49-69

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 移民・難民をテーマとした大学授業における教師の後悔が投げかけるもの ―戦略的共感の必要性―2022

    • Author(s)
      奥野由紀子・野村和之
    • Journal Title

      The 28th Princeton Japanese Pedagogy Forum PROCEEDINGS

      Volume: 28 Pages: 122-131

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 漢字学習と語彙学習はどうあるべきか ―テスト、コーパス、データベースの分析から考える―2022

    • Author(s)
      松下達彦
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 25 Pages: 117-122

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Vocabulary Size and Kanji Knowledge of Japanese as a Second Language2021

    • Author(s)
      松下達彦, 佐藤尚子, 笹尾洋介, 田島ますみ, 橋本美香
    • Journal Title

      Journal of Japanese Language Teaching

      Volume: 178 Issue: 0 Pages: 139-153

    • DOI

      10.20721/nihongokyoiku.178.0_139

    • ISSN
      0389-4037, 2424-2039
    • Year and Date
      2021-04-25
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語非母語話者のテクスト理解とつまずきー語彙と意味を中心にー2021

    • Author(s)
      金 愛蘭
    • Journal Title

      語文

      Volume: 170 Pages: 103-106

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ストーリー描写課題における日本語学習者の事態把握の表現方法―視点表現に代わる主観的表現に着目して―2021

    • Author(s)
      矢吹ソウ典子・奥野由紀子
    • Journal Title

      CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: 2021 Pages: 238-247

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本語L2使用者の陳述副詞のスタイル変化-縦断的な発話データからの考察-2021

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Journal Title

      人文学報

      Volume: 517 Pages: 11-23

    • NAID

      40022741342

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 内容言語統合型学習(CLIL)によるオンライン海外実習の試み―非母語話者実習生の変容に着目して―2021

    • Author(s)
      奥野由紀子・神村 初美・趙キン・姫 宇禾・陳 永梅・エネザン バラ
    • Journal Title

      日本語研究

      Volume: 42 Pages: 77-90

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 医学語彙テストの開発と評価2021

    • Author(s)
      稲田朋晃, 品川なぎさ, 丸山岳彦, 松下達彦
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 23 Pages: 19-26

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語語彙特性対応型穴埋めテスト作成器JACKETの開発と応用2021

    • Author(s)
      松下達彦, 劉瑞利, 得丸智子, 中島明則
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 180 Pages: 80-88

    • NAID

      40022782665

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「日本語L2使用者の陳述副詞のスタイル変化-縦断的な発話データからの考察-」2021

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Journal Title

      『人文学報』東京都立大学都市教養学部人文・社会系 東京都立大学人文科学研究科

      Volume: 第517-7号, Pages: 11-23

    • NAID

      40022741342

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Acquisition of Japanese Common Academic Words in the Japanese Language Preparatory Course before the Entry of Japanese National University Undergraduate Programs : A Case of Korean Students2020

    • Author(s)
      佐藤尚子・松下達彦・笹尾洋介・田島ますみ・橋本美香
    • Journal Title

      千葉大学国際教養学研究 = Journal of Liberal Arts and Sciences, Chiba University

      Volume: 4 Pages: 55-65

    • DOI

      10.20776/S24326291-4-P55

    • NAID

      120006840693

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/107988/

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「日本語学習者は事態把握の主観性をどう表現するのか―I-JAS のストーリー描写における母語による相違点からの分析―」2020

    • Author(s)
      矢吹ソウ典子・奥野由紀子
    • Journal Title

      The 26th Princeton Japanese Pedagogy Forum Proceedings Princeton University

      Volume: 26 Pages: 291-302

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「日本語CLIL授業における学習者の思考の深化過程-ディスカッションにみられるキーワードと視点からの考察-」2020

    • Author(s)
      元田静・奥野由紀子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 24 Pages: 362-363

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語学習者のテクスト理解とつまずき―語彙と意味を中心に―2020

    • Author(s)
      金 愛蘭
    • Journal Title

      日本語文法

      Volume: 170

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者のAcademic Speaking の特徴に関する量的研究ー上位群・下位群・母語話者の比較を通してー2020

    • Author(s)
      横山千聖・畑佐由紀子
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル

      Volume: 26 Pages: 101-110

    • NAID

      130008070038

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「プレースメントのための日本語スピーキングテスト ―タスクと判定ツールの検証―」2020

    • Author(s)
      ボイクマン総子・根本愛子・松下達彦
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 175 Pages: 146-154

    • NAID

      40022244784

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「状況対応タスクの非日本語教師による判定の分析 ―プレースメントのための日本語スピーキングテストの検証―」2020

    • Author(s)
      根本愛子・ボイクマン総子・松下達彦
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 177 Pages: 1-16

    • NAID

      40022464013

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「学習者言語が日本語学術共通語彙の理解に与える影響 ―中国語母語、中朝バイリンガル、韓国語母語、非漢字圏の学習者を比較して―」2020

    • Author(s)
      松下達彦・佐藤尚子・笹尾洋介・田島ますみ・橋本美香
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 22 Pages: 25-32

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「内容+言語」の教育と習得 ―序にかえて―2019

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Journal Title

      『第二言語としての日本語の習得研究』

      Volume: 第22号 Pages: 5-9

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] アカデミックな日本語学習のためのシラバス構築の試み-会話・聴解の場面・機能から見る学習シラバス-2019

    • Author(s)
      栁田 直美・澁川 晶・奥野 由紀子
    • Journal Title

      一橋大学国際教育交流センター紀要

      Volume: 第1号 Pages: 17-28

    • NAID

      120006723695

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 内容言語統合型学習(CLIL)の実践と効果-日本語教育への新しい教育的アプローチ-2019

    • Author(s)
      小林明子・奥野由紀子
    • Journal Title

      『第二言語としての日本語の習得研究』

      Volume: 第22号 Pages: 29-43

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of lexical knowledge, production, self-monitoring on Japanese accent production by native speakers of English and Chinese2022

    • Author(s)
      畑佐由紀子・高橋恵利子
    • Organizer
      The 10th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech (New Sounds 2022)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プロジェクトA 活動報告 対話を通して実践の意味を探る~実践を伝える・実践から学ぶ視点の検討~「内容と言語を統合する学び―教材との関連から―」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      子どもの日本語教育学会 研究企画委員会 オンライン開催
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 移民・難民をテーマとした大学授業における教師の後悔が投げかけるもの ―戦略的共感の必要性―2022

    • Author(s)
      奥野由紀子・野村和之
    • Organizer
      Princeton Japanese Pedagogy Forum(オンライン発表)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語で世界の課題を学ぶCLIL(内容言語統合型学習)の実践、してみませんか-『日本語でPEACE』を中心に-2022

    • Author(s)
      奥野由紀子・佐藤礼子・渡部倫子
    • Organizer
      凡人社オンライン日本語サロン研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 内容言語統合型学習(CLIL)の教材開発―『日本語でPEACE』を例に―2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      第110回第2言語習得研究会(関東)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 内容言語統合型学習(CLIL) 教育実践入門 -『日本語でPEACE』に基づいて-2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      2022 年度第1回支部集会【九州・沖縄支部】日本語教育学会・ 筑紫女学園大学主催
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学初年次教育における当事者意識を高める教師の役割-移民・難民をテーマとして-2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      ヨーロッパ日本語教師会(AJE)第25回日本語教育シンポジウムライデン大学 (オンライン発表)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 貧困問題をテーマとしたアタマ×ココロ×カラダによる内容言語統合型学習 (CLIL)実践 -履修者の振り返りの分析から-2022

    • Author(s)
      奥野由紀子・グエン ホン ゴック
    • Organizer
      アジア人材還流学会 ハノイ国際セミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「目から鱗」のSLA入門 -『超基礎・第二言語習得研究』を使って2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      くろしお出版オンラインセミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教師のための CLIL 実践ガイド―活動例を中心に―2022

    • Author(s)
      奥野由紀子・小林明子・佐藤礼子・元田静・渡部倫子
    • Organizer
      凡人社オンライン日本語サロン講座
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] L2使用者の自己成長とプロフィシェンシー -複線経路等至性アプローチ(TEA)を用いて -2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      日本語プロフィシェンシー研究学会 2022年度第2回研究例会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中上級を対象とした「PEACE」プログラムの実践とアセスメント-CLIL(内容言語統合型学習)をはじめてみませんか-2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      日越大学日本語教師研修『当事者性を高める日本語教育』ベトナム・日越大学
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 内容言語統合型学習(CLIL)教育実践入門-『日本語でPEACE』に基づいて-2022

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      『日本語教育人材の研修日本語教育におけるCLIL(内容言語統合型学習)の導入について』ベトナム・ハノイ工業大学
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] A System to Generate Kanji Reading and Writing Questions for Learners of the Japanese Language2022

    • Author(s)
      Toshiki Aisaka, Yoko Nakajima, Hirotoshi Honma, Takashi Yukawa, Tomoko Watanabe
    • Organizer
      The 7th International Conference on Science of Technology Innovation
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A System to Generate Kanji Reading and Writing Questions for Learners of the Japanese Language2022

    • Author(s)
      Toshiki Aisaka, Yoko Nakajima, Hirotoshi Honma, Tomoko Watanabe
    • Organizer
      The 41st JSST Annual International Conference on Simulation Technology
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語学習者のための漢字読解問題生成システムの開発2022

    • Author(s)
      相坂敏希・本間宏利・中島陽子・渡部倫子
    • Organizer
      超異分野学会 北海道フォーラム2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 速読教材の開発2021

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      国際シンポジウム「日本語教育における多読・速読の理論と実践ー多読と速読で読みの流暢さを伸ばそう!ー 」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Task-Based Assessment of Academic Speaking Ability in Japanese: L1 and L2 differences in complexity, accuracy, fluency and functional adequacy.2021

    • Author(s)
      畑佐由紀子
    • Organizer
      AILA World Congress 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assessment of Academic Speaking Ability in Japanese: L1 & L2 difference in complexity, accuracy, fluency and functional adequacy2021

    • Author(s)
      畑佐由紀子
    • Organizer
      16th International Conference of the European Association for Japanese Studies
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 内容言語統合型学習(CLIL)によるオンライン海外実習の試み2021

    • Author(s)
      奥野由紀子・神村初美・趙キン・キ宇禾・陳永梅・エネザンバラ
    • Organizer
      2021年度日本語教育学会春季大会 オンライン発表
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] SLA の知見から「プロフィシェンシー」再考「L2 使用者の主体性が促す言語の社会化-縦断的な発話のスタイル変化に着目して-2021

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      日本語プロフィシェンシー研究学会 10 周年記念シンポジウム zoomウェビナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ストーリー描写課題における日本語学習者の事態把握の表現方法―視点表現に代わる主観的表現に着目して―2021

    • Author(s)
      矢吹ソウ典子・奥野由紀子
    • Organizer
      Canadian Association for Japanese Language Education (CAJLE)2021, University of Alberta, Edmonton, Alberta (Online)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語習得のしくみを考える~言葉を習得するメカニズムについて基本的なことから最新の見解も含めて紹介~2021

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      聖心女子大学グローバル共生研究所 地域日本語教室ボランティア養成講座/夏 オンライン講座
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教師のためのCLIL入門ー理論と実践ー2021

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      お茶の水女子大学国際教育センター主催公開講演会 オンライン開催
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CLIL教科書『日本語でPEACE』を使った実践例2021

    • Author(s)
      奥野由紀子・小林明子・佐藤礼子・元田静・渡部倫子
    • Organizer
      第1回J-CLIL Japanese学習会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Current Issues and Development of Graded Readers for Japanese Language Learners2021

    • Author(s)
      Yoko Ikeda, Eri Banno, Mieko Sakai
    • Organizer
      Extensive Reading Around the World 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語のスピーキングテストにおける音読およびシャドーイングタスクの開発と妥当性検証 ―「論証に基づく妥当性検証の枠組み」を用いて―2021

    • Author(s)
      ボイクマン総子, 根本愛子, 松下達彦
    • Organizer
      日本言語テスト学会(JLTA)第24回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者のための漢字問題作成支援システムの開発2021

    • Author(s)
      相坂敏希・本間宏利・中島陽子・渡部倫子
    • Organizer
      2021年東北・北海道地区高等専門学校専攻科 産学連携シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「生の雑談を「聞き手参加型聴解」教材へデザインする―芸術としてのコミュニケーションを目指して―」2021

    • Author(s)
      奥野由紀子・山森理恵・金庭久美子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第7回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「流暢さを高めるためにはどうすればいいか」2021

    • Author(s)
      Mitsue Tabata-Sandom
    • Organizer
      国際シンポジウム「日本語教育における多読・速読の理論と実践」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「多読・速読のための語彙力測定の構想」2021

    • Author(s)
      松下達彦
    • Organizer
      国際シンポジウム「日本語教育における多読・速読の理論と実践」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「多読教材の開発」2021

    • Author(s)
      坂野永理
    • Organizer
      国際シンポジウム「日本語教育における多読・速読の理論と実践」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「速読教材の開発」2021

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      国際シンポジウム「日本語教育における多読・速読の理論と実践」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「やってみよう!速読体験」2021

    • Author(s)
      Mitsue Tabata-Sandom
    • Organizer
      国際シンポジウム「日本語教育における多読・速読の理論と実践」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「「話す」課題と「書く」課題にみられる中間言語変異性-I-JASにおけるストーリー描写課題の分析より-」2020

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      I-JAS完成記念シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日本語学習者の能動態と受動態の使用傾向にみられる母語による違い-中国語とドイツ語による語りの比較から-」2020

    • Author(s)
      奥野由紀子・呉佳穎・村田裕美子
    • Organizer
      I-JAS完成記念シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日本語CLIL授業におけるディスカッションの分析 -思考の深化に着目して-2020

    • Author(s)
      奥野由紀子・元田静
    • Organizer
      日本CLIL教育学会第20回例会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日本語教師のためのCLIL入門-理論と実践-」2020

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      公益財団法人日本台湾交流協会2020年度第3回日本語教育研修会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「CLILの理論と実践」2020

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      第51回アカデミックジャパニーズグループ定例研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「何のための多読?すぐれた多読学習材とは?-知的好奇心を刺激する多読学習材をめざして-」「現代社会再考プロジェクト」2020

    • Author(s)
      奥野由紀子・佐々木瑞枝・西口光一・松田真希子・門倉正美・佐々木良造・吉川達
    • Organizer
      現代社会再考プロジェクト 公開パネルディスカッション
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日本語学習者による事態把握の主観性-I‐JASのストーリー描写における情意・評価表現の分析-」2020

    • Author(s)
      矢吹ソウ典子・奥野由紀子
    • Organizer
      NINJAL国際シンポジウム「第11回日本語実用言語国際会議(ICPLJ11)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日本語教育と英語教育と多言語多文化教育」2020

    • Author(s)
      松本Sturt 洋子・奥野由紀子・笹島茂
    • Organizer
      日本CLIL教育学会第3回大会 シンポジウムパネルディスカッション
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] A Support System to Generate Kanji Reading and Writing Exercises for Learners of the Japanese Language2020

    • Author(s)
      Toshiki Aisaka, Hirotoshi Honma, Yoko Nakajima, Tomoko Watanabe
    • Organizer
      STI-Gigaku 2020(International Conference on “Science of Technology Innovation")
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学術共通語彙に関する音声知識と文字知識の違い2020

    • Author(s)
      佐藤尚子・松下達彦・笹尾洋介・田島ますみ・橋本美香
    • Organizer
      第22回専門日本語教育学会研究討論会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] CLIL授業において学習者の思考はどのように深まるのか-トランスランゲージングからの考察-2019

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      韓国日本語教育学会 第36回冬季国際学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CLIL初中級クラスにおけるコースデザインの試み ―言語・認知的負担への考慮―2019

    • Author(s)
      奥野由紀子・呉佳穎
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語CLIL授業における学習者の思考の深化過程-ディスカッションにみられるキーワードと視点からの考察-2019

    • Author(s)
      元田静・奥野由紀子
    • Organizer
      The 23rd Japanese Language Education Symposium in Europe (AJE)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初中級における世界の食や環境をテーマにした実践―スキャフォールディングでつなぐ―2019

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      EJHIB2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語教育における多様な学習者に対するCLILの可能性2019

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      日本CLIL(J-CLIL)教育学会第2回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ディスカッションの中でいかに思考の深化を促すかパネルテーマ個を軸にした初級から上級への成長2019

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      第一回日本語プロフィシェンシー研究学会国際大会(第12回OPI国際シンポジウム)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 平和の実現を目指す日本語教育実践-初中級での内容言語統合型学習(CLIL)―2019

    • Author(s)
      奥野由紀子
    • Organizer
      3rd International Conference on Japanese Language Education, Literature and Culture
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Automatic Generation of Supplementary Conjunction Questions for Learners of Japanese2019

    • Author(s)
      Yoko Nakajima, Hirotoshi Honma, Kazuhide Yamamoto
    • Organizer
      The 4th International Conference on Science of Technology Innovation
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 同一の判定基準を用いて異なる言語行動を判定することが可能か2019

    • Author(s)
      ボイクマン総子・根本愛子・松下達彦
    • Organizer
      日本語教育学会(2019年度春季大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] スピーキング評価の着眼点はレベルと言語行動によって異なるか2019

    • Author(s)
      根本愛子・ボイクマン総子・松下達彦
    • Organizer
      第28回小出記念日本語教育研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 参加型日本語多読オンラインサイト読み物いっぱいの構築と運営2019

    • Author(s)
      田畑サンドーム光恵・松下達彦
    • Organizer
      The 8th CASTEL/J
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人大学生における日本語の文章理解と語彙力の関係2019

    • Author(s)
      田島ますみ・佐藤尚子・松下達彦・笹尾洋介・橋本美香
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第11回九州・沖縄支部会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of native language and accent type on L2 production, perception and monitoring of Japanese lexical accent.2019

    • Author(s)
      Hatasa, Yukiko
    • Organizer
      2019 International Conference on Language, Education and Culture
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 超級における複言語環境で育つ子どもの教育をテーマにした実践―ポートフォリオで振り返る―2019

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      The 23rd Japanese Language Education Symposium in Europe (AJE)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 初級日本語よみもの げんき多読ブックス Box 12023

    • Author(s)
      坂野永理, 池田庸子, 品川恭子, 坂井美恵子
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      ジャパンタイムズ出版
    • ISBN
      9784789018319
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 初級日本語よみもの げんき多読ブックス Box 22023

    • Author(s)
      坂野永理, 池田庸子, 品川恭子, 坂井美恵子
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      ジャパンタイムズ出版
    • ISBN
      9784789018326
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 初級日本語よみもの げんき多読ブックス Box 32023

    • Author(s)
      坂野永理, 池田庸子, 品川恭子, 坂井美恵子
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ジャパンタイムズ出版
    • ISBN
      9784789018340
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 初級日本語よみもの げんき多読ブックス Box 42023

    • Author(s)
      坂野永理, 池田庸子, 品川恭子, 坂井美恵子
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ジャパンタイムズ出版
    • ISBN
      9784789018357
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 日本語でPEACE CLIL実践ガイド2022

    • Author(s)
      奥野由紀子, 小林明子, 佐藤礼子, 元田静, 渡部倫子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784867460023
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 学習者を支援する日本語指導法 I  音声・語彙・読解・聴解2022

    • Author(s)
      畑佐由紀子
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249062
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語学習の心理 個人差研究からのアプローチ2022

    • Author(s)
      福田倫子,小林明子,奥野由紀子,阿部新,岩崎典子,向山陽子
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249123
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 日本語プロフィシェンシー研究の広がり2022

    • Author(s)
      東健太郎、麻生迪子、池田隆介、和泉元千春、伊藤亜紀、伊東祐郎、岩﨑典子、宇佐美まゆみ、閻琳、遠藤智子、奥野由紀子、鎌田修ほか
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411373
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 日本語×世界の課題を学ぶ 日本語でPEACE [Poverty 中上級]2021

    • Author(s)
      奥野由紀子, 小林明子, 佐藤礼子, 元田静, 渡部倫子
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589903
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 超基礎・第二言語習得研究2021

    • Author(s)
      奥野由紀子, 岩崎典子, 小口悠紀子, 小林明子, 櫻井千穂, 嶋ちはる, 中石ゆうこ, 渡部倫子
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248843
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 猫の手かします!日本語評価 CAAAT

    • URL

      https://caaat.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 国際シンポジウム 日本語教育における多読・速読の理論と実践 ー多読と速読で読みの流暢さを伸ばそう!ー

    • URL

      https://sym.nihongo.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] JALSPEC Japanese Learners' Speech Corpus

    • URL

      http://jlc.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] CAAAT(読みの流暢さ測定ツール)

    • URL

      http://caaat.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 国際シンポジウム 日本語教育における多読・速読の理論と実践 ー多読と速読で読みの流暢さを伸ばそう!ー2021

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi