• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Acquisition of Collocations within the Polysemous Verb Constructions by Learners of Japanese

Research Project

Project/Area Number 19H01271
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

OHGA Chiharu  九州大学, 留学生センター, 教授 (50403928)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 綾乃  横浜市立大学, グローバル教育センター, 特任准教授 (40812566)
森田 淳子  西南学院大学, その他部局等, 助教 (50814430)
麻生 迪子  四天王寺大学, 人文社会学部, 講師 (90625188)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥8,450,000 (Direct Cost: ¥6,500,000、Indirect Cost: ¥1,950,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywords多義語 / コロケーション / 中国語母語話者 / 中間言語 / 典型化 / 一般化 / 差異化 / コーパス / 習得 / 多義動詞 / プロトタイプ / 多義語コロケーション / 概念形成理論 / 多義性理解 / 類義性理解 / 中心義 / I-JAS / 使用実態
Outline of Research at the Start

日本語教授法及び語彙学習教材開発を支える基礎研究として、学習者がコロケーション(collocation 連語)の知識をどのように習得していくか解明することを目指す。特に、今まで焦点が当てられなかった「多義語の各語義で形成されるコロケーションをどのように習得していくか」の解明を目的とする。
調査では、概念形成理論における「典型化(プロトタイプ形成)」「一般化(多義性理解)」「差異化(類義性理解)」の観点及び学習者によるコロケーションの使用実態の観点から、学習者が多義動詞で形成されるコロケーションについてどのような知識を形成しているかを明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

As basic research to support the development of Japanese language teaching methods and vocabulary learning materials, we investigated and analyzed the acquisition of collocations formed by polysemes, which has not been the focus of previous research.
Results suggest that advanced-level learners form their own "images" of the meaning of words, and that collocations that fit within these images are more easily acquired. It was also revealed that advanced-level learners use "whether or not they have seen or heard the expression before" as a major clue in judging the use of collocations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

次の点において学術的意義があると言える。①先行研究では焦点が当てられていなかった「多義語が持つプロトタイプ的語義や派生的語義で形成されるコロケーションをどのように習得していくか」について解明した点。②上級レベルの学習者は日本語のコロケーションの使用可否を判断する際「当該表現を見聞きしたことがあるかどうか」を大きな手掛かりとしていることを明らかにした点。これは先行研究では実証的に検証されていなかった点である。
本研究の結果を活用・援用することで、学習者が効果的に学習を進めていくことができる日本語教授法や語彙学習教材を作成することができると考えられる。この点において社会的意義があると考える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 日本語母語話者による多義動詞の意味体系- 「でる」「きる」「つける」に焦点をあてて-2023

    • Author(s)
      森田淳子・麻生迪子・大神智春・鈴木綾乃・林富美子
    • Journal Title

      JSL漢字学習研究会会誌

      Volume: 15 Pages: 39-48

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語母語話者による多義動詞の意味体系-「する」「ある」に焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      林富美子・鈴木綾乃・麻生迪子・森田淳子・大神智春
    • Journal Title

      外国語教育研究

      Volume: 25 Pages: 74-92

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者・母語話者が考える多義動詞の基本的語義とは何か2022

    • Author(s)
      大神 智春・森田 淳子・麻生 迪子・鈴木 綾乃・林 富美子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会会誌

      Volume: vol.29, N0.1 Pages: 16-17

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語学習者横断コーパス(I-JAS)に見られる多義語コロケーションの分析 -「きく」「でる」「つける」に焦点を当てて-2020

    • Author(s)
      麻生迪子、菊池富美子、森田淳子、大神智春、鈴木綾乃
    • Journal Title

      外国語教育研究

      Volume: 23 Pages: 38-56

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本語学習者による多義語コロケーションの理解 ―「でる」「きる」「つける」に焦点をあてて―2023

    • Author(s)
      麻生 迪子・大神 智春・森田 淳子・林 富美子・鈴木 綾乃
    • Organizer
      日本語教育学会2023年度春季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者・母語話者が考える多義動詞の基本的語義とは何か2022

    • Author(s)
      大神 智春・森田 淳子・麻生 迪子・鈴木 綾乃・林 富美子
    • Organizer
      第59回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者による多義語コロケーションの理解 ―「する」「ある」に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      大神 智春・鈴木 綾乃・林 富美子・麻生 迪子・森田 淳子
    • Organizer
      外国語教育学会第26回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語母語話者による多義語の意味体系 -「でる」「きる」「つける」に焦 点をあてて-2022

    • Author(s)
      森田淳子、麻生迪子、大神智、 鈴木綾乃、林富美子
    • Organizer
      第91回 JSL 漢字学習研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語母語話者による多義動詞の意味体系― 「する」「ある」に焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      林富美子、鈴木 綾乃、麻生 迪子、森田 淳子、大神 智春
    • Organizer
      外国語教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者横断コーパス(I-JAS)に見られる多義語コロケーションの産出 -動詞「する」「ある」に焦点を当てて-2020

    • Author(s)
      鈴木綾乃、大神智春、森田淳子、林富美子、麻生迪子
    • Organizer
      第11回日本語実用言語学国際会議 (ICPLJ)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者横断コーパス(I-JAS)に見られる多義語コロケーションの分析-「きく」「でる」「つける」に焦点を当てて-2019

    • Author(s)
      麻生廸子、菊池富美子、森田淳子、大神智春、鈴木綾乃
    • Organizer
      外国語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi