• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

L2 speakers in multi-layered language environments:Translanguaging conversation strategies

Research Project

Project/Area Number 19H01276
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

KAWAI Yasushi  北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 特任教授 (60271699)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大友 瑠璃子  北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 准教授 (10815939)
佐野 愛子  立命館大学, 文学部, 教授 (20738356)
小林 由子  北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (30250517)
酒井 優子  東海大学, 国際文化学部, 教授 (40780218)
飯田 真紀  東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (50401427)
三ツ木 真実  小樽商科大学, 言語センター, 准教授 (80782458)
山田 智久  西南学院大学, 外国語学部, 教授 (90549148)
杉江 聡子  札幌国際大学, 観光学部, 准教授 (90795048)
横山 吉樹  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (70254711)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Keywords多層言語環境社会 / トランスランゲージング / 言語混交会話方略 / 母語話者評価 / 第二言語話者像 / タンデムラーニング / 多層言語環境 / タンデム学習 / タンデム・ラーニング / 会話方略 / コードスィッチング
Outline of Research at the Start

本研究は,第二言語習得の目標モデルをモノリンガル話者から第二言語話者に変更する方向へ向けた基礎研究である。日本語と英語を第二言語として話す話者の,文末表現,聞き手反応,意味交渉など会話方略のコード・スイッチングについて考察し,さらにそうした言語の混合使用への評価を,評価者の属性の違いにより比較して,将来の多層言語環境化した日本社会における第二言語話者像がどのように変化するか示唆する

Outline of Final Research Achievements

As the multi-layered linguistic environment expands on a global scale, plurilingualist language use (translanguaging) is required. In this language use, linguistic resources are selected according to the situation and the context. Yet, research on actual translanguaging language use and the response to it is limited. In this study, we examined language use in translingual literature, spoken-written discordant language, language simplification, classroom language activities, and highly bilingual videos. Then we investigated the responses of second language learners to translanguaging. In addition, we examined the application of such language experience to English and Chinese education. With the diversification of community membership and the evolution of classroom language activities, an expansion of tranlanguaging and a receptive tendency towards it can be seen, but there is still a strong belief in monolingual native speaker standards.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義として、トランスランゲージング(TL)活用による批判的思考力や内的思考の発達(佐野、2024)、言文不一致言語の学習でのTLテキスト活用(飯田、2024)、言語簡略化と国際語としてのディスコースの結びつき(大友、2024)、協働学習での自発的なTL(酒井、2024)、国際共修授業参加と自己認識の変容(三ツ木、2024)、AI支援によるプロジェクト型外国語学習とICT技能への認知的変容(杉江、2024)、高度バイリンガルのTLの特徴と日本人英語学習者が感じる違和感(河合・山田・小林、2024)などの気づきを得た。社会的意義としては、TLへの知見が仲介者資質検討の手がかりとなると考える。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (63 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 7 results) Presentation (42 results) (of which Int'l Joint Research: 25 results,  Invited: 3 results) Book (2 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (4 results)

  • [Journal Article] 観光・情報メディア・外国語教育を統合したPBL の教授設計の探究2024

    • Author(s)
      杉江聡子
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 11 Pages: 62-77

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] リテラシー教育におけるトランスリンガルな文学の意義 ―Translingual Identity Text の実践を支える理論的枠組み―2024

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Journal Title

      多層言語環境における第二言語話者像―トランスランゲージング志向の会話方略―

      Volume: - Pages: 35-54

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言文不一致言語の外国語教育―日本語を母語とする香港広東語学習者を例に―2024

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Journal Title

      多層言語環境における第二言語話者像―トランスランゲージング志向の会話方略―

      Volume: - Pages: 55-70

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多層言語環境における言語簡略化―簡約日本語のディスコース計画 ―2024

    • Author(s)
      大友瑠璃子
    • Journal Title

      多層言語環境における第二言語話者像―トランスランゲージング志向の会話方略―

      Volume: - Pages: 71-117

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 意思決定タスクにおける協働的対話の特徴―社会文化理論の視点から ―2024

    • Author(s)
      酒井優子
    • Journal Title

      多層言語環境における第二言語話者像―トランスランゲージング志向の会話方略―

      Volume: - Pages: 119-137

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高度バイリンガルのトランスランゲージングと 日本人英語学習者の反応2024

    • Author(s)
      河合靖・山田智久・小林由子
    • Journal Title

      多層言語環境における第二言語話者像―トランスランゲージング志向の会話方略―

      Volume: - Pages: 139-180

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多層言語環境における学びと学習者の認識―認識の変容とトランス ランゲージング―2024

    • Author(s)
      三ツ木真実
    • Journal Title

      多層言語環境における第二言語話者像―トランスランゲージング志向の会話方略―

      Volume: - Pages: 181-196

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国語教育におけるマルチモーダルなコミュニケーションとAI の活用2024

    • Author(s)
      杉江聡子
    • Journal Title

      多層言語環境における第二言語話者像―トランスランゲージング志向の会話方略―

      Volume: - Pages: 197-221

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The learning of Cantonese as a foreign language at Japanese universities2023

    • Author(s)
      IIDA, Maki
    • Journal Title

      Siu-lun Lee (Ed.), The Learning and Teaching of Cantonese as a Second Language. London/New York: Routledge

      Volume: - Pages: 119-139

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「トランスリンガルな文学」と教育におけるその可能性2023

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Journal Title

      『立命館文学』

      Volume: 683 Pages: 1-14

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] The AI-supported instructional design in PBL integrating Chinese language learning and multimedia creation2023

    • Author(s)
      SUGIE, Satoko
    • Journal Title

      Proceedings of the 31st International Conference on Computers in Education

      Volume: - Pages: 746-752

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「トランスリンガルな文学」と教育におけるその可能性2023

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Journal Title

      立命館文学

      Volume: 683 Pages: 1-14

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 広東語の"m4hai6/mai6…SFP"構文2021

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Journal Title

      人文学報(東京都立大学人文科学研究科人文学報編集委員会 編)

      Volume: 517(12) Pages: 145-162

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Learners’ Use of First Language in Small Group Discussions in a Japanese EFL Class: A Sociocultural Perspective2020

    • Author(s)
      Yuko Sakai
    • Journal Title

      Japan Journal of Multilingualism and Multiculturalism

      Volume: 26(1) Pages: 83-106

    • NAID

      40022534959

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 生成AI の時代に「中国語を教える」とは「何のために,何を,ど うする」ことかを考える2024

    • Author(s)
      杉江聡子
    • Organizer
      2023 年度中国語教育学会第3 回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者と共創する中国語教育を考える―協同学習としてのマルチメ ディア教材開発の可能性2024

    • Author(s)
      杉江聡子
    • Organizer
      『第21 回e-Learning 教育学会大会』
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 多層言語環境における言語簡略化:簡約日本語を通して見えてく ること2023

    • Author(s)
      大友瑠璃子
    • Organizer
      多層言語環境研究シンポジウム「多層言語環境社会におけるCommunicationとMediation」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] トランスリンガル・アイデンティティ・テキスト[実践報告]2023

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Organizer
      多層言語環境研究シンポジウム「多層言語環境社会におけるCommunicationとMediation」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 言文不一致言語の外国語教育―日本の広東語学習者を例に―2023

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Organizer
      多層言語環境研究シンポジウム「多層言語環境社会におけるCommunicationとMediation」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 意見交換タスクにみられる協働的対話の特徴2023

    • Author(s)
      酒井優子
    • Organizer
      多層言語環境研究シンポジウム「多層言語環境社会におけるCommunicationとMediation」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 多層言語環境社会への適応-トランスランゲージング場面に対する日本人英語学習者の態度2023

    • Author(s)
      河合靖
    • Organizer
      多層言語環境研究シンポジウム「多層言語環境社会におけるCommunicationとMediation」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際共修授業における日本語母語話者の日本語使用意識2023

    • Author(s)
      小林由子
    • Organizer
      多層言語環境研究シンポジウム「多層言語環境社会におけるCommunicationとMediation」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 多層言語環境における学びと学習者の認識:トラ ンスランゲージングと認識の変容に着目して2023

    • Author(s)
      三ツ木真実
    • Organizer
      多層言語環境研究シンポジウム 「多層言語環境社会におけるCommunicationとMediation」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 観光教育×情報教育×外国語教育の統合型PBL の実践,成果と課題2023

    • Author(s)
      杉江聡子
    • Organizer
      北海道大学研究集会2023:ポストコロナ時代の言語教育におけるオンライン授業と翻訳AI・生成AIへの対応に関する研究
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 協働学習型意思決 定タスクにおける学習者の発話機能の分析2023

    • Author(s)
      酒井優子・志村昭暢
    • Organizer
      北海道教育学会授業実践フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 多層言語環境研究の歩み2023

    • Author(s)
      河合靖
    • Organizer
      2023 年度国際学術大会「地域文化の理解と日本学研究ネットワーク形成Ⅱ」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Translanguaging in L2 teaching: Identity and mediation2022

    • Author(s)
      SANO Aiko, YAMADA Tomohisa, KAWAI Yasushi
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「言語的変容の過去・現在・未来」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 広東語の談話標識"唔知口尼 M4zi1ne1"と日本語の応答表現「さあ(ね)」2022

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「言語的変容の過去・現在・未来」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Discourse of “Easy Japanese”: An update2022

    • Author(s)
      OHTOMO Ruriko
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「言語的変容の過去・現在・未来」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The role of personal learning context in L2 motivation: Focusing on the emergence of new values and beliefs2022

    • Author(s)
      MITSUGI Makoto
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「言語的変容の過去・現在・未来」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 意見交換タスクに見られる scaffolding と言語使用のあり方2022

    • Author(s)
      酒井優子
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「言語的変容の過去・現在・未来」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 母語が異なるマルチリンガルの作品共創におけるマルチモーダルコミュニケーションを探る2022

    • Author(s)
      杉江聡子
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「言語的変容の過去・現在・未来」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タンデムラーニングにおけるトランスランゲージ ングを考える2021

    • Author(s)
      杉江聡子(札幌国際大学)・三ツ木真実(小樽商科大学)
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「多様性と言語」(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語と日本語の<ジャナイカ>2021

    • Author(s)
      飯田真紀(東京都立大学)
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「多様性と言語」(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多層言語環境としての日本の大学と日本語学習者の「当事者性」2021

    • Author(s)
      小林 由子(北海道大学)
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「多様性と言語」(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タンデム学習での使用言語を学習者はどのように決定しているのか2021

    • Author(s)
      山田智久(北海道大学)
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「多様性と言語」(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Classifying translanguaging interactions in YouTube videos and Podcast audio files.2021

    • Author(s)
      Chui Ling Tam, and Yasushi Kawai (Hokkaido University)
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「多様性と言語」(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 協働学習型意見交換タスクにおける学習者の使用言語と機能の量的研究2021

    • Author(s)
      酒井優子(東海大学)
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「多様性と言語」(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ハイフレックス型国際協同学習のデザインと学習成果―アイヌ文化の展示解説を事例として―2021

    • Author(s)
      杉江聡子(札幌国際大学)
    • Organizer
      第9回JACTFLシンポジウム「外国語教育の未来を拓く:世界とつながる複数外国語教育の展望」(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 映像メディアを使っての授業実践-社会言語学の場合2020

    • Author(s)
      大友瑠璃子(北海道大学)
    • Organizer
      公開学習会 「トランスリンガルな文学を読む」(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] トランスリンガルな文学-温又柔氏の『真ん中のこどもたち』2020

    • Author(s)
      佐野愛子(立命館大学)
    • Organizer
      公開学習会 「トランスリンガルな文学を読む」(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語学習経験史と外国語学習観ー理想のL2自己を求めてー2020

    • Author(s)
      河合靖(北海道大学)
    • Organizer
      北海道英語教育学会(HELES) 第21 回研究大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学での共修授業におけるメタ認知と批判的思考の養成2020

    • Author(s)
      小林由子(北海道大学)
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会(ポスター発表)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Making Sense by Switching Codes in Tandem Learning2019

    • Author(s)
      KAWAI Yasushi
    • Organizer
      国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」(札幌,北海道大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Translanguaging: Its theoretical evolution and possible applications to language teaching in Japan2019

    • Author(s)
      SANO Aiko
    • Organizer
      国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」(札幌,北海道大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How is translanguaging assessed and measured?2019

    • Author(s)
      YOKOYAMA Yoshiki
    • Organizer
      国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」(札幌,北海道大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cantonese as a Foreign Language in Japan: Current Situation and Problems.2019

    • Author(s)
      IIda Maki
    • Organizer
      International Symposium on Teaching Cantonese as a Second Language, 18 October 2019, The Chinese University of Hong Kong.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 広東語文末助詞“添”(tim1)の発話行為用法の獲得2019

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Organizer
      国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」(札幌,北海道大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タンデム学習において学生は何に着目していたのか?―日英バイリンガルクラスでの実践から―2019

    • Author(s)
      山田;智久
    • Organizer
      国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」(札幌,北海道大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中級日本語学習者が日本語を母語とする学生との共修で学ぶ批判的思考ー日本語プロフィシエンシーのからの検討ー2019

    • Author(s)
      小林由子
    • Organizer
      第1回日本語プロフィシエンシー研究学会国際大会(第12回OPI国際シンポジウム)(大連外国語大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Narratives of Japanese-Chinese bilingual BPO workers,2019

    • Author(s)
      OTOMO Ruriko
    • Organizer
      International Society for Language Studies, (Open University of Hong Kong)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Discourse of “Easy Japanese”: A preliminary language policy study2019

    • Author(s)
      OTOMO Ruriko
    • Organizer
      国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」(札幌,北海道大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] AIを活用した多言語コミュニケーションの質的分析 ELANを用;いた解析を事例として2019

    • Author(s)
      杉江聡子
    • Organizer
      国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」(札幌,北海道大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learners' use of first language in small group discussion in a Japanese EFL class: A Sociocultural Perspective2019

    • Author(s)
      SAKAI Yuko
    • Organizer
      国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」(札幌,北海道大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learners' use of first language in small group discussion in a Japanese EFL class2019

    • Author(s)
      SAKAI Yuko
    • Organizer
      全国英語教育学会 第45回 弘前研究大会、2019年 8月
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] English Learning in a Multilayered Linguistic Environment and Development of the L2 Motivational Self-System2019

    • Author(s)
      MITSUGI Makoto
    • Organizer
      国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」(札幌,北海道大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 国際共修授業―多様性を育む大学教育のプラン(青木麻衣子・鄭惠先編著・第4章「多様性を資源とする批判的思考の育成」を担当2023

    • Author(s)
      小林由子
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355436
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 国際共修授業―多様性を育む大学教育のプラン(青木麻衣子・鄭惠先編著・第4章「多様性を資源とする批判的思考の育成」)2023

    • Author(s)
      小林由子
    • Total Pages
      27
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355436
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 3T研 Project: Three T’s

    • URL

      http://translanguaging.sakura.ne.jp/3tken/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 「地域文化の理解と日本学研究ネットワーク形成」 ─地域文化と多層言語環境研究─2023

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 多層言語環境研究国際シンポジウム「言語的変容の過去・現在・未来」2022

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 多層言語環境研究国際シンポジウム「多様性と言語」(北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院主催)2021

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」(2019年11月3日,北海道大学学術交流会館,札幌)2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi