• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cognitive brain science of early foreign-language learning

Research Project

Project/Area Number 19H01280
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionWaseda University (2023)
Yokohama National University (2019-2022)

Principal Investigator

Ojima Shiro  早稲田大学, 理工学術院, 教授 (40404959)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Keywords早期英語教育 / 第二言語習得論 / 言語脳科学
Outline of Research at the Start

外国語学習が学習者の年齢によってどう変化するのかは、学術的にも社会的にも重要な研究テーマである。言語習得におけるこども・年少者の優位性が出現するためには子どもの内に数千時間、対象言語に触れる必要がある。そのような超長時間の英語学習を家庭で行っている日本人の子どもが、極めて高い英語力を身に付けている事例がある。本研究では、子どもに最適な脳機能計測パラダイムを構築し、子どもの脳に対する超長時間の英語学習の影響を、英語、日本語、認知能力の3側面から調べ、早期英語学習の認知脳科学という研究領域の基礎を作ることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

This research project aimed to build a foundation for cognitive neuroscience studies on early English learning. While establishing a research team and resserch methods, we have collected a large amount of linguistic and cognitive neuroscience data from children (Japanese elementary school students) and adults (Japanese university students). We obtained valuable data on how the age of learners influences English acquisition by native Japanese speakers, not only in terms of English proficiency but also in academic Japanese ability and brain function. In particular, the effects of learner age are suggested to be more complex than is generally believed. Based on the research foundation we have established, further development of the research is expected.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

早期英語学習は昨今、研究者の想像よりも速いスピードで社会に浸透している。我が子の個人的な体験を親が発信している例はあるものの、早期英語学習に関する客観的なデータは未だ乏しい。本研究課題は様々な英語学習経験を持つ小学生から英語・国語・脳機能に関するデータを取得することで、早期英語について学術的な知見を社会に提供することを目指した。こうした研究は子供の第二言語習得に関する科学的な解明に役立つだけでなく、広く社会で早期英語学習を考えていく上での基礎的なデータを提供する。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 7 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] Prediction of Second Language Proficiency Based on Electroencephalographic Signals Measured While Listening to Natural Speech2021

    • Author(s)
      Ihara AS, Matsumoto A, Ojima S, Katayama J, Nakamura K, Yokota Y, Watanabe H and Naruse Y
    • Journal Title

      Frontiers in Human Neuroscience

      Volume: 15 Pages: 1-14

    • DOI

      10.3389/fnhum.2021.665809

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Children’s learning of a semantics-free artificial grammar with center embedding2020

    • Author(s)
      Ojima S & Okanoya K
    • Journal Title

      Biolinguistics

      Volume: 14 Pages: 21-48

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] How does extremely long exposure to English affect Japanese children’s English speaking, academic Japanese, and brain activity?2023

    • Author(s)
      Ojima S, Miura A, & Shibata N
    • Organizer
      Tunghai International Conference on Second Language Teaching and Research
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語学から見た子どもの英語習得2023

    • Author(s)
      尾島司郎, 柴田奈津美, 三浦篤史, 広瀬友紀, 田中広宣
    • Organizer
      日本言語学会第166回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Japanese children’s English learning dissected under the lens of language sciences2023

    • Author(s)
      Ojima S
    • Organizer
      16th CELESE colloquium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人児童の早期英語学習と英語力,国語力,脳活動の関係2023

    • Author(s)
      尾島司郎
    • Organizer
      第27回 第1言語としてのバイリンガリズム研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 子供の第二言語習得能力2023

    • Author(s)
      尾島司郎
    • Organizer
      ELEC同友会英語教育学会 第21回教科書著者による小・中・高教科書指導法ワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 心・人・社会をつなぐ英語授業2022

    • Author(s)
      尾島司郎
    • Organizer
      ことばのまなび工房連続ワークショップ「英語の教室で何ができるか」第2回
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] スピーキング力を含む総合的英語運用能力の向上につながる革新的英語教育・子育ての方法2022

    • Author(s)
      尾島司郎
    • Organizer
      全国英語教育学会 第47回北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Brain imaging technology in foreign language education2021

    • Author(s)
      Ojima S
    • Organizer
      International Conference on Education and Technology 2021 (ICETECH 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Bringing brain science into EdTech for language assessment and learning2019

    • Author(s)
      Ojima S
    • Organizer
      International Conference on Foreign Language Education and Technology (FLEAT) VII
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 事象関連脳電位による言語評価と言語学習の可能性2019

    • Author(s)
      尾島司郎
    • Organizer
      計測自動制御学会 共創システム部会研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] しゃべるヒト ことばの不思議を科学する2023

    • Author(s)
      菊澤律子、吉岡乾(編集)
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      文理閣
    • ISBN
      9784892599248
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 英語の教室で何ができるか2023

    • Author(s)
      ことばのまなび工房(監修)、若林茂則(編集)大津由紀雄、吉田研作、尾島司郎、中川右也、柴田美紀、冨田祐一、白畑知彦、松村昌紀(著)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758923910
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得研究の科学3 人間の能力2023

    • Author(s)
      大瀧 綾乃、横田 秀樹、須田 孝司、中川 右也
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249383
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 言語研究の世界2022

    • Author(s)
      大津 由紀雄、今西 典子、池内 正幸、水光 雅則、杉崎 鉱司、稲田 俊一郎、磯部 美和
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327401771
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得論と英語教育の新展開2020

    • Author(s)
      尾島司郎、藤原康弘(編)
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      4764711990
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得研究モノグラフシリーズ3 言語習得研究の応用可能性 ―理論から指導・脳科学へ2019

    • Author(s)
      白畑知彦、須田孝司(編)尾島司郎 他(著)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi