• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing an English Learning System to Provide Comprehensive Support by Aligning ePortfolio with Lifelog

Research Project

Project/Area Number 19H01283
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

榎田 一路  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (20268668)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鬼田 崇作  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (00611807)
森田 光宏  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (30422166)
セルウッド ジェームス  広島大学, 外国語教育研究センター, 特任講師 (30726865)
阪上 辰也  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (60512621)
草薙 邦広  広島大学, 外国語教育研究センター, 特任講師 (60782620)
高橋 有加  広島大学, 外国語教育研究センター, 助教 (60825222)
J・J Lauer  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (70263639)
天野 修一  広島大学, 外国語教育研究センター, 講師 (70734177)
中川 篤  広島大学, 外国語教育研究センター, 助教 (90835498)
Project Period (FY) 1989 – 2021
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
KeywordsCALL
Outline of Research at the Start

本研究課題では,研究代表者・研究分担者がこれまでに構築してきた,eポートフォリオを中心とする英語学習モデルを拡充し,eポートフォリオに記録された目標設定及び学習行動の状況を,学習者のライフログ(生活・学習記録)と関連づけて分析する。この分析に基づき,生活・学習の両面において各学習者に最適化された指導をeポートフォリオ上で行うシステムを開発し,その指導が学習者の生活・学習行動に及ぼす影響を分析する。4学期制の導入など,国内の大学英語教育が直面している変化の中で,eポートフォリオを活用し,より主体的で自律的な英語学習を支援するための英語教育モデルを開発し,その効果を検証する。

Outline of Annual Research Achievements

2021年度の本研究課題の遂行状況とその成果について, 昨年度および一昨年度同様, 研究実施計画に示された5点に即しつつ報告する。(1) eポートフォリオにおける到達目標の指標の拡充 : スピーキングおよびライティングテストの実施を予定していたが, 昨年度同様, コロナウイルス感染拡大防止のため中止とせざるを得なかった。やむを得ず, コロナ禍以前に収集したデータによるCan-Doリストの改善と更新のための作業に引き続き取り組んだ。(2) 学習サジェスト内容およびWBT教材, サジェスト用教材の分析と拡充 : これについては例年通り, サジェスト用教材の一部となっている自主開発の多聴用ポッドキャスト用教材を毎週2本配信し, 計59本の配信となった。これらはすべて一般公開されている。(3) eポートフォリオシステムの改修 : 昨年度コロナ禍の完全非同期型の授業への対応を施したライフログの収集を引き続き行った。(4) ライフログの項目選定およびパイロット調査 : 昨年度, 協力への同意が得られた希望者数名程度を対象に, スマートウォッチによるライフログ収集の予備調査を行う計画を立てていたが, コロナ禍のため持ち越しになっていた。今年度は, この調査を実行に移し, その成果を論文として発表した。(5) 「Can-Do目標設定」および「多聴」に関するデータの蓄積 : 初年度および昨年度に引き続き3年連続で, 独自運用のeポートフォリオシステムと独自開発の「多聴」プラグインおよび多聴用ポッドキャスト教材を使用し, 非同期型の英語授業での多聴指導の実践とデータ収集を行った。約5ヶ月間における学習者の多聴活動の推移を調査した。昨年度よりも多くの学生が授業を履修し, 精力的に多聴により組んだが, そのペースの維持には大きな個人差が見られた。「Can-Do目標設定」のためのデータ収集についても過去2年同様に滞りなく実施された。

Research Progress Status

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] A Preliminary Study on the Influence of College Students’ Life Rhythms on Learning English2022

    • Author(s)
      阪上 辰也、榎田 一路、山内 勝弘
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 25 Issue: 25 Pages: 171-180

    • DOI

      10.15027/51968

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026455

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Utilizing the CALL System for Tight-spaced Group Work2020

    • Author(s)
      榎田一路
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 23 Issue: 23 Pages: 1-12

    • DOI

      10.15027/48745

    • NAID

      120006811226

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026415

    • Year and Date
      2020-03-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Revolutionising Poster Presentations through Digital Technology2020

    • Author(s)
      Jaime Selwood
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 23 Issue: 23 Pages: 217-228

    • DOI

      10.15027/48759

    • NAID

      120006811240

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026429

    • Year and Date
      2020-03-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Student Perceptions toward the Use of Facebook in English Writing Classes2020

    • Author(s)
      Joe Lauer
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 23 Issue: 23 Pages: 163-176

    • DOI

      10.15027/48755

    • NAID

      120006811236

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026425

    • Year and Date
      2020-03-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 広島大学教養教育英語科目におけるLMSを使用した振り返り活動の実践2020

    • Author(s)
      草薙邦広・榎田一路・天野修一・鬼田崇作・阪上辰也・高橋有加・中川篤・森田光宏
    • Journal Title

      全国英語教育学会紀要

      Volume: 31 Pages: 303-318

    • NAID

      130008020418

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Developing an EFL instruction model to provide comprehensive support by aligning ePortfolio with lifelogging2021

    • Author(s)
      Enokida K., Morita, M., Sakaue, T., Amano, S., Takahashi, Y., Nakagawa, A., Yamauchi, Y., & Yamauchi, K.
    • Organizer
      EUROCALL 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Extensive listening and LMS-based report sharing in an online course : Using Mahara-platformed English podcasts2020

    • Author(s)
      Shuichi Amano, Kazumichi Enokida, Joe Lauer, Jaime Selwood, Mitsuhiro Morita, Shusaku Kida, Tatsuya Sakaue, Kunihiro Kusanagi
    • Organizer
      EUROCALL Gathering 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Best Podcasts for ESL and EFL Students2020

    • Author(s)
      Joe Lauer
    • Organizer
      EUROCALL Gathering 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How the Podcasting Revolution Can Support Language Learning (For free)2020

    • Author(s)
      Jaime Selwood
    • Organizer
      EUROCALL Gathering 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Podcast開発経験を生かしたオンデマンド教材の作成2020

    • Author(s)
      榎田一路
    • Organizer
      FLExICT Expo 2020 緊急シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] The best podcasts for English learners in Japan2020

    • Author(s)
      Joe Lauer
    • Organizer
      JALTCALL 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] グループワーク支援ツールとしてのMicrosoft Excel2020

    • Author(s)
      榎田一路
    • Organizer
      FLExICT Expo 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Change of self-rated can-do statements during one academic semester2019

    • Author(s)
      Shusaku Kida, Kazumichi Enokida, Shuichi Amano, Kunihiro Kusanagi, Mitsuhiro Morita, Atsushi Nakagawa, Tatsuya Sakaue, Yuka Takahashi
    • Organizer
      EUROCALL 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 単語テストのオンライン化の利点2019

    • Author(s)
      森田光宏・榎田一路・阪上辰也・鬼田崇作・天野修一・高橋有加・中川篤
    • Organizer
      FLEAT VII
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Smartphone Classroom: Going 99.9% Digital!2019

    • Author(s)
      Jaime Selwood
    • Organizer
      EUROCALL 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Utilizing Facebook in cross- culture discussions2019

    • Author(s)
      Joe Lauer
    • Organizer
      JALTCALL 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 参考ウェブサイト

    • URL

      https://www.hiroshima-u.ac.jp/news/60244

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] EUROCALL Gathering 2020 Poster Award受賞 EUROCALL Gathering 2020での発表Extensive listening and LMS-based report sharing in an online course : Using Mahara-platformed English podcastsが, Practitioner Poster Awardを受賞した。

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] Hiroshima University's English Podcast

    • URL

      http://pod.flare.hiroshima-u.ac.jp/cms/index.php

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] English News Weekly

    • URL

      http://pod.flare.hiroshima-u.ac.jp/cms/enw.php

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 外国語教育研究センターの鬼田崇作准教授らが学会賞を受賞しました

    • URL

      https://www.hiroshima-u.ac.jp/news/53012

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-03-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi