• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Tablet Version Assessment and Instructional Packages for Developmental Dyslexia in English Learning

Research Project

Project/Area Number 19H01284
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

Tara Shizuya  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (00294819)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 恵太  岩手大学, 教育学部, 准教授 (50582475)
米崎 里  甲南女子大学, 国際学部, 准教授 (60737352)
立松 大祐  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (10756828)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,940,000 (Direct Cost: ¥13,800,000、Indirect Cost: ¥4,140,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥13,260,000 (Direct Cost: ¥10,200,000、Indirect Cost: ¥3,060,000)
Keywords英語教育 / 特別支援教育 / 読み書き障害 / ディスレクシア / e-Screener / スクリーニング / 特異的なつまずき / スクリーニングツール / タブレット / 発達性読み書き障害 / タブレット版評価システム / 英語学習指導パッケージ / e-screener / 教材開発 / アプリ
Outline of Research at the Start

日本語では読み書きに困難さを示さない児童・生徒が英語学習を開始した途端,英語の文字が読めず(書けず)学習成果が高まらない事例が複数報告されている。本研究では,学習障害が背景にある読み書きに困難さを示す児童・生徒を評価するための妥当性・信頼性の高い即座的・即時的タブレット版評価・指導パッケージを開発することを目的としている。英語の読み書きに困難さを示す児童・生徒をいち早く適切に判定できれば,彼らの認知特性を踏まえた適切な教育介入が可能となる。特別支援的視点を取り入れた日本の英語教育にとって大きな貢献を示す研究となる。

Outline of Final Research Achievements

The objectives of this research project were (1) to develop a tablet-based assessment application that enables screening of children with specific stumbling blocks and (2) to communicate the importance of providing educational programs suited to the symptoms of children with specific stumbling blocks in academic presentations and in professional journals. For (1), we developed "e-Screener" and presented it at an academic conference. (2) was serialized for a year in a specialized magazine. We believe that we have achieved both objectives. Due to the impact of the new coronavirus, full implementation of the standardized evaluation criteria in "e-Screener" will likely take until the end of 2022, but it is fair to say that the two objectives have been largely achieved.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語の読み書きに困難を抱えている児童・生徒は,その様態,困難の程度の多様さから,気づかれにくい。日本語の読み書きに困難がある児童・生徒が英語でも同様に困難を抱えてしまうケースや英語において初めてつまずきを見せるケースなどが報告されている。複雑な認知特性を評価するための妥当性・信頼性が高く,即座・即時的に判定可能な評価法は見当たらず,教師は時間をかけ状態や特性を見立て(あるいはそれをせず),指導しているのが現状である。このような背景から,英語教育において,個別指導や一斉指導で教師と学習者のニーズに十分応えられるタブレット版評価・指導パッケージの開発が強く求められている。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (11 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学習に特異的な弱さのある子どもたちと英語学習~認知特性に応じた個別指導の方法~2021

    • Author(s)
      鈴木恵太
    • Journal Title

      Keirinkan English Times

      Volume: 3 Pages: 16-19

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒の特性を尊重した授業づくり 第10回 授業への参加と理解を促す工夫・2―説明・指示と活動の工夫2021

    • Author(s)
      鈴木恵太
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69 Pages: 70-71

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒の特性を尊重した授業づくり 第11回 発達障害のある児童生徒の理解と指導上の配慮2021

    • Author(s)
      鈴木恵太
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69 Pages: 54-55

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒の特性を尊重した授業づくり 第12回 学習障害の特性理解と支援のヒント2021

    • Author(s)
      鈴木恵太
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69 Pages: 66-67

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒の特性を尊重した授業づくり 第10回 授業への参加と理解を運ガス工夫・2―説明・指示と活動の工夫2021

    • Author(s)
      鈴木恵太
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69 Pages: 70-71

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒が困っていることをわかりたい 第1回 学習障害の特性理解2020

    • Author(s)
      鈴木恵太
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69 Pages: 54-55

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒の特性を尊重した授業づくり 第2回 学びの特性把握のためのアセスメント法①スクリーニング法2020

    • Author(s)
      柴田あすか・鈴木恵太・多良静也
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69 Pages: 54-55

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒が困っていることをわかりたい 第3回 学びの特性把握のためのアセスメント方法②心理検査2020

    • Author(s)
      鈴木恵太
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69 Pages: 54-55

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒の特性を尊重した授業づくり 第7回 集団での学びの困りに対応①文字・単語指導のポイント2020

    • Author(s)
      鈴木恵太
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69 Pages: 54-55

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒の特性を尊重した授業づくり 第8回 集団での学びの困りに対応②文法・読解指導のポイント2020

    • Author(s)
      堂元文, 鈴木恵太
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69 Pages: 54-55

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒の特性を尊重した授業づくり 第9回 授業への参加と理解を促す工夫―活動の見通しを立てる2020

    • Author(s)
      鈴木恵太
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69 Pages: 54-55

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Developing a screening instrument for Japanese EFL learners with difficulties in English literacy2021

    • Author(s)
      Kamioka, S., Suzuki, K., Ishizaka, I., & Tara, S
    • Organizer
      The 32th International Congress of Psycholoogy
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育的視点を採り入れた英語授業2021

    • Author(s)
      鈴木恵太, 上岡清乃, 三浦聡美, 多良靜也
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育的視点から英語の授業を考える2021

    • Author(s)
      鈴木恵太, 三浦聡美
    • Organizer
      岩手県英語教育研究会 令和3年度第一回研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Screening instrument for Japanese learners with specific difficulties in basic English literacy2021

    • Author(s)
      Shibata, A., Korenaga, K., Kaimioka, S., Suzuki, K., & Tara, S
    • Organizer
      the Asia Pacific Dyslexia Forum 2020
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育的視点を採り入れた英語授業2019

    • Author(s)
      多良静也,鈴木恵太,上岡清乃,堂元文,柴田あすか
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] タスク・プロジェクト型の英語授業2020

    • Author(s)
      高島英幸(編著)
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246414
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi