• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Quality Assurance Criteria Model for University English Education and a Core Competency Framework for EAP Practitioners in Japan

Research Project

Project/Area Number 19H01286
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionDokkyo University

Principal Investigator

Iijima Yuka  獨協大学, 経済学部, 教授 (50337838)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡 寛法  日本大学, 文理学部, 准教授 (20732960)
寺内 一  高千穂大学, 商学部, 教授 (50307146)
マスワナ 紗矢子  東京理科大学, 教養教育研究院葛飾キャンパス教養部, 准教授 (60608933)
渡辺 敦子  文教大学, 文学部, 教授 (70296797)
金丸 敏幸  京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (70435791)
田地野 彰  名古屋外国語大学, 外国語学部, 教授 (80289264)
山田 浩  高千穂大学, 商学部, 准教授 (80824763)
高橋 幸  京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (50398187)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥11,570,000 (Direct Cost: ¥8,900,000、Indirect Cost: ¥2,670,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
KeywordsEAP / 学術目的の英語 / 大学英語教育 / 大学英語カリキュラム / 質保証 / 教員養成 / ファカルティ・ディベロップメント / 学術目的の英語教育 / EAP教育質保証 / EAP教員コンピテンシー / 教員コンピテンシー / カリキュラム開発
Outline of Research at the Start

日本の大学における学術目的の英語教育(English for Academic Purposes, 以下EAP)では、質保証と教員養成枠組の不備や、専門教育との連携の欠如などが課題となっている。それらの課題の解決に向け、本研究では「EAP教育の質保証に向けた指標モデル」を構築し、特にその重要な構成要素である教員に求められる資質・技能・知識に関する「EAP教員コア・コンピテンシー枠組」を開発する。さらに、指標の活用モデルやコンピテンシー養成を支援するリソースを整備し公開する。本研究は、質保証の参照枠組として日本の大学英語教育の発展に寄与する。

Outline of Final Research Achievements

Previous studies have shown that the issues in English for Academic Purposes (EAP) education at Japanese universities include lack of culturally appropriate frameworks for quality assurance (QA) and professional development (PD), as well as inadequate linkage with students’ disciplinary studies. To comprehensively address these issues, this study developed two conceptual benchmark models that fit the context of Japanese universities based on the BALEAP’s accreditation criteria: one for university EAP curriculum QA and the other for EAP teacher core competency. The development involved (1) investigating accreditation criteria and practice by interviewing curriculum managers in Japan and abroad, (2) examining the applicability of existing EAP teacher competency frameworks to the Japanese context, and (3) developing online resources and a website to publish the benchmark models and a self-assessment tool system for individual EAP teachers to reflect on their teaching practices.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、これまで英語圏を中心に開発されてきた学術目的の英語(EAP)カリキュラム質保証と教員コンピテンシーの参照枠組について、日本の大学英語教育の文脈での妥当性と応用性を学術的に精査した。その結果概ね海外の指標は応用可能であるが、日本の環境では修正が必要な項目があることを明らかにした。今後ますます世界における日本人研究者や専門家の活躍が期待されるなか、本研究の成果物であるカリキュラム質保証と教員能力の指標モデルは、今後の新たなEAPカリキュラムの導入や既存の教育方法の見直し、ファカルティ・ディベロップメントやEAP教員養成など、日本の大学英語教育の発展を支える指針となり得る。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (75 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 16 results) Presentation (44 results) (of which Int'l Joint Research: 24 results,  Invited: 8 results) Book (12 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 日本の学士課程 EAP カリキュラム指標モデルの構築に向けて2023

    • Author(s)
      飯島優雅・渡寛法・渡辺敦子・寺内一
    • Journal Title

      JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 5 Pages: 53-58

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Developing Quality Assurance Benchmarks and Professional Development Schemes for EAP Education in Japan (Accepted)2023

    • Author(s)
      Yuka Iijima, Sayako Maswana, Hironori Watari, Hiroshi Yamada, Sachi Takahashi & Toshiyuki Kanamaru
    • Journal Title

      BALEAP Proceedings 2021 (In print)

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語科教職課程履修生の共同体における協働的振り返り2023

    • Author(s)
      浅岡千利世、臼井芳子、秋山朝康、渡辺敦子
    • Journal Title

      言語教師教育:JACET教育問題研究会会誌

      Volume: 10(1) Pages: 62-81

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語教育研究のさらなる発展に向けて-システム思考で文構造を捉え直す-2023

    • Author(s)
      田地野彰
    • Journal Title

      JACET KANSAI JOURNAL

      Volume: 25 Pages: 19-30

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コロナ以降の企業が求めるビジネスコミュニケーション力の変化―予備調査(プレアンケート調査とプレインタビュー結果からー)2023

    • Author(s)
      石川希美・山中司・山田政樹・三橋峰夫・三木耕介・小川洋一郎・内藤永・寺内一
    • Journal Title

      JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 5 Pages: 45-52

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学英語教育の実態とアカデミック英語(EAP)への示唆2023

    • Author(s)
      寺内一
    • Journal Title

      日本英語検定協会 TEAPプレイスメントテスト研究レポート

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] TEAPと大学英語カリキュラムの学習目標2023

    • Author(s)
      飯島優雅
    • Journal Title

      日本英語検定協会 TEAPプレイスメントテスト研究レポート

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英検TEAPをEAP能力の測定に使用する可能性の検証―Reading & Writing クラス学生のEAP能力との相関把握2023

    • Author(s)
      マスワナ紗矢子
    • Journal Title

      日本英語検定協会 TEAPプレイスメントテスト研究レポート

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学英語授業での評価におけるTEAP プレイスメントテスト(仮称)の活用― TOEFL(R) 対策授業に焦点を当てて2023

    • Author(s)
      山田浩
    • Journal Title

      日本英語検定協会 TEAPプレイスメントテスト研究レポート

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] TEAPテスト問題と新学習指導要領の比較2023

    • Author(s)
      渡辺敦子
    • Journal Title

      日本英語検定協会 TEAPプレイスメントテスト研究レポート

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語教師を目指す動機の継続力の研究2022

    • Author(s)
      秋山朝康、渡辺敦子
    • Journal Title

      教育研究所紀要

      Volume: 31 Pages: 33-45

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Building an Online Collaborative Learning Community of Pre-service Teachers of EFL.2022

    • Author(s)
      Asaoka, C. & Watanabe, A.
    • Journal Title

      Universal Journal of Educational Research

      Volume: 10 (9) Pages: 541-552

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本の大学における EAP 教員を対象とした自己評価ツールの開発2022

    • Author(s)
      マスワナ紗矢子・渡寛法・山田浩・飯島優雅・高橋幸・金丸敏幸・寺内一・田地野彰
    • Journal Title

      JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 3 Pages: 72-77

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理想の教師像と英語教師になる動機づけの関係:動機づけ自己システムを応用して2021

    • Author(s)
      秋山朝康、渡辺敦子
    • Journal Title

      教育研究所紀要

      Volume: 31 Pages: 49-60

    • NAID

      40022818936

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] EAP教員コンピテンシー枠組みと教員養成コース―英国の取り組み― (EAP Teacher Competency Framework: Findings from a Survey Study of British TEAP Courses)2021

    • Author(s)
      マスワナ 紗矢子・渡 寛法・飯島 優雅・渡辺 敦子・高橋 幸・金丸 敏幸・寺内 一・田地野 彰
    • Journal Title

      JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 3 Pages: 71-77

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校教員養成課程学生の意識調査―外国語科における文法項目に焦点を当てて― (Perceptions of Primary School Pre-Service Teachers: Focusing on Grammatical Items in Foreign Languages)2021

    • Author(s)
      山田 浩
    • Journal Title

      JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 3 Pages: 63-70

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A soft systems approach to ELT research: Team learning and exploratory practice2020

    • Author(s)
      Tajino, A
    • Journal Title

      JACET International Convention Selected Papers

      Volume: 7 Pages: 33-54

    • NAID

      130008100543

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 中・高・大教員の連携の試み:オンラインコミュニティにおける授業実践の振り返り2023

    • Author(s)
      渡辺敦子、浅岡千利世、藤井彰子、三浦大輔、宮平大輔
    • Organizer
      JACET第4回ジョイントセミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] これからの英語指導を考える-「意味順」の活用を視野に入れて2023

    • Author(s)
      田地野彰・金丸敏幸・加藤由崇
    • Organizer
      第231回東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の学士課程 EAP カリキュラム指標モデルの構築に向けて2022

    • Author(s)
      飯島優雅・渡寛法・渡辺敦子・寺内一
    • Organizer
      第5回JAAL in JACET 学術交流集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学英語教育を支えるEAPカリキュラム質保証指標の開発2022

    • Author(s)
      飯島優雅
    • Organizer
      第61回大学英語教育学会国際大会 英検 賛助会員特別シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の大学におけるEAP教員を対象とした支援ツールの開発2022

    • Author(s)
      マスワナ紗矢子・山田浩
    • Organizer
      第61回大学英語教育学会国際大会 英検 賛助会員特別シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学英語教育の実態と アカデミック英語(EAP)への示唆2022

    • Author(s)
      寺内一
    • Organizer
      第61回大学英語教育学会国際大会 英検 賛助会員特別シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学英語教育におけるEAP教育導入に向けた可能性2022

    • Author(s)
      マスワナ紗矢子・山田浩・寺内一・飯島優雅・塩崎修健
    • Organizer
      第61回大学英語教育学会国際大会 英検 賛助会員特別シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の大学英語教育とEAP教員を対象とした質保証枠組みの研究2022

    • Author(s)
      マスワナ紗矢子, 渡寛法, 山田浩, 飯島優雅, 渡辺敦子, 金丸敏幸, 寺内一
    • Organizer
      第61回大学英語教育学会国際大会 EAP研究会ポスター発表
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] EAPカリキュラム質保証指標モデルの開発2022

    • Author(s)
      渡 寛法・飯島 優雅・高橋幸
    • Organizer
      飯島科研・TEAPプレイスメントテスト(仮称)共同研究 合同シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] EAP教員コア・コンピテンシー枠組みの開発2022

    • Author(s)
      マスワナ紗矢子
    • Organizer
      飯島科研・TEAPプレイスメントテスト(仮称)共同研究 合同シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 『カリキュラム質保証指標モデル』および『教員コンピテンシー自己評価ツール』の公開2022

    • Author(s)
      山田 浩・金丸 敏幸(京都大学)
    • Organizer
      飯島科研・TEAPプレイスメントテスト(仮称)共同研究 合同シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] TEAPテスト問題と新学習指導要領の比較2022

    • Author(s)
      渡辺 敦子
    • Organizer
      飯島科研・TEAPプレイスメントテスト(仮称)共同研究 合同シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Professional Development through Reflective Practice: Its Development and Adaptation in Changing Times and Contexts.2022

    • Author(s)
      Watanabe, A.
    • Organizer
      2022 KATE International Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 異校種間教師による振り返りのオンラインコミュニティの構築ー中・高・大教員共通課題の発見2022

    • Author(s)
      藤井彰子、渡辺敦子、浅岡千利世、三浦大輔、中井康平、酒井 裕
    • Organizer
      全国英語教育学会第47回北海道大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 明日の授業に活かす「意味順」英語指導ー文法指導の体系化を目指して2022

    • Author(s)
      田地野彰
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)九州・沖縄支部第49回支部研究大会(基調講演)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ポストコロナとコミュニケーション形態の変化―ジャンルの重要性―2022

    • Author(s)
      寺内一
    • Organizer
      JACET関西支部2022年度 第2回支部講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ポストコロナとコミュニケーション―ESPの視点から―2022

    • Author(s)
      寺内一
    • Organizer
      2022年度JACET東北支部11月支部例会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Changes in Business Communication Skills Required by Companies since the COVID-19 Pandemic: Results of a Preliminary Questionnaire and Interview Surveys2022

    • Author(s)
      Hajime Terauchi, Hisashi Naito, Sayako Maswana
    • Organizer
      3rd JACET ELF SIG International Workshop
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] システム思考で英語授業をとらえ直すーティーム・ラーニングと「意味順」指導を中心に2022

    • Author(s)
      田地野彰
    • Organizer
      JACET第3回授業学研究大会(基調講演)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Towards Benchmarking EAP Quality Assurance and Teacher Competencyin the Japanese University Context2021

    • Author(s)
      Yuka Iijima
    • Organizer
      第60回大学英語教育学会国際大会 EAP SIG シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing a self-assessment tool for EAP teachers in Japan2021

    • Author(s)
      Hiroshi Yamada, Toshiyuki Kanamaru
    • Organizer
      第60回大学英語教育学会国際大会 EAP SIG シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] EAP Quality Assurance and Teacher Training in Context: Suggestions From the UK and Taiwan for Japanese Higher Education2021

    • Author(s)
      Yuka Iijima, Carole MacDiarmid, Shin-Mei Kao, Sayako Maswana, Toshiyuki Kanamaru, Hiroshi Yamada
    • Organizer
      第60回大学英語教育学会国際大会 EAP SIG シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の大学におけるEAP教員を対象とした自己評価ツールの開発2021

    • Author(s)
      飯島優雅,マスワナ紗矢子,渡寛法,山田浩,渡辺敦子,高橋幸,金丸敏幸,寺内一,田地野彰
    • Organizer
      第4回JAAL in JACET学術交流集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の文脈に即したEAP教育の質保証指標と教員コンピテンシー枠組み構築に向けて JACET EAP研究会ポスター発表2021

    • Author(s)
      マスワナ紗矢子、渡寛法、山田浩、飯島優雅、渡辺敦子、寺内一、田地野彰
    • Organizer
      第4回JAAL in JACET学術交流集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing Quality Assurance Benchmarks and Professional Development Schemes for EAP Education in Japan2021

    • Author(s)
      Yuka Iijima, Sayako Maswana, Hironori,Watari, Hiroshi Yamada, Sachi Takahashi, Toshiyuki Kanamaru
    • Organizer
      BALEAP 2021 Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reflective Online Community of Teacher-researcher across Different Educational Contexts.2021

    • Author(s)
      Watanabe, A. Asaoka, C., Fujii, A. Miura, D. Miyahira, D., & Yoshihasi, A.
    • Organizer
      Teacher Journey
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育文法と記述文法の緊張関係の緩和に向けて―「意味順」を活用した句構造・接置詞句の分析2021

    • Author(s)
      田地野彰・川原功司
    • Organizer
      第60回JACET国際大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] これからの大学英語教育について2021

    • Author(s)
      寺内一
    • Organizer
      CNN GLENTSオンラインセミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ESP in Applied Linguistics in Japan and Beyond2021

    • Author(s)
      Hajime Terauchi
    • Organizer
      The 4th Annual Conference of Asian ESP & the 9th Chinese National Symposium on ESP (Keynote Speech)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 新しく求められるグローバルコミュニケーションのポイント2021

    • Author(s)
      寺内一
    • Organizer
      朝日出版社、株式会社レビックグローバルWEBセミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] EAP教育の質保証に向けた指標プロトタイプ作成(ポスター発表)2020

    • Author(s)
      マスワナ紗矢子・渡寛法・山田浩・飯島優雅・渡辺敦子・高橋幸・金丸敏幸・寺内一・田地野彰
    • Organizer
      第 3 回 (2020 年度 ) JAAL in JACET 学術交流集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] EAP教員コンピテンシー枠組みと教員養成コース―英国の取り組み― (EAP Teacher Competency Framework: Findings from a Survey Study of British TEAP Courses)2020

    • Author(s)
      マスワナ 紗矢子・渡 寛法・飯島 優雅・渡辺 敦子・高橋 幸・金丸 敏幸・寺内 一・田地野 彰
    • Organizer
      第 3 回 (2020 年度 ) JAAL in JACET 学術交流集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教員養成課程学生の意識調査―外国語科における文法項目に焦点を当てて― (Perceptions of Primary School Pre-Service Teachers: Focusing on Grammatical Items in Foreign Languages)2020

    • Author(s)
      山田 浩
    • Organizer
      第 3 回 (2020 年度 ) JAAL in JACET 学術交流集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Towards a New Paradigm for Teaching English for Academic Purposes in Japan(パネルディスカッション)2020

    • Author(s)
      田地野彰,野口ジュディー,マスワナ紗矢子,渡辺敦子,寺内一
    • Organizer
      International Symposium on Teaching English for Academic Purposes (Campus Plaza Kyoto)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学英語教育の質保証指標モデルとEAP教員コア・コンピテンシー枠組みの開発:研究計画と進捗2020

    • Author(s)
      飯島優雅
    • Organizer
      International Symposium on Teaching English for Academic Purposes
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] EAP教師養成の可能性(パネルディスカッションTowards a New Paradigm for Teaching English for Academic Purposes in Japan)2020

    • Author(s)
      渡辺敦子
    • Organizer
      International Symposium on Teaching English for Academic Purposes: パネルディスカッションTowards a New Paradigm for Teaching English for Academic Purposes in Japan
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人学生に適したEAP教材開発2020

    • Author(s)
      マスワナ紗矢子
    • Organizer
      International Symposium on Teaching English for Academic Purposes
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 内容重視の英語教育の理想と現実―ESP・CLIL・EMI・CBI の整理と統合の可能性―2019

    • Author(s)
      寺内一
    • Organizer
      大学英語教育学会九州・沖縄支部第31回研究大会(東海大学熊本キャンパス:基調講演)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Analysis of Quality Assurance Criteria for University English Education(ポスター発表)2019

    • Author(s)
      Sayako Maswana, Hironori Watari, Hiroshi Yamada, Yuka Iijima, Atsuko Watanabe, Sachi Takahashi, Toshiyuki Kanamaru, Akira Tajino, Hajime Terauchi
    • Organizer
      The 58th JACET International Convention (Nagoya, 2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Quality Assurance for University English Education(ポスター発表)2019

    • Author(s)
      Sayako Maswana, Hironori Watari, Hiroshi Yamada, Yuka Iijima, Atsuko Watanabe, Sachi Takahashi, Toshiyuki Kanamaru, Akira Tajino, Hajime Terauchi.
    • Organizer
      第2回JAAL in JACET学術交流集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者視点を導入したEAPライティング技能評価ルーブリックの開発2019

    • Author(s)
      マスワナ紗矢子,寺内一,髙橋幸,金丸敏幸,田地野彰
    • Organizer
      第203回大学英語教育学会 東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の英語学習者を対象としたEAPライティング教材研究―EGPからEAPへの円滑な移行に向けて―2019

    • Author(s)
      マスワナ紗矢子, 渡寛法, 田地野彰
    • Organizer
      第2回JAAL in JACET学術交流集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of EAP writing materials that bridge EGP and EAP2019

    • Author(s)
      Maswana, S., & Watari, H
    • Organizer
      2019/28th ETA International Symposium on English Teaching and Book Fair
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学EAPプログラムの質保証ー英国の認証評価の仕組みと日本への示唆2019

    • Author(s)
      飯島優雅・山田浩・マスワナ紗矢子
    • Organizer
      第203回大学英語教育学会東アジア英語教育研究会(西南学院大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Teacher Reflection: Policies, Practices and Impacts.2022

    • Author(s)
      Tajeddin, Z. & Watanabe, A. (Eds.)
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      Multilingual Matters: Bristol.
    • ISBN
      9781788921022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 明日の授業に活かす「意味順」英語指導法-理論的背景と授業実践2021

    • Author(s)
      田地野彰(編)
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410871
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教材・テスト作成のためのCEFR-Jガイドブック2020

    • Author(s)
      寺内一
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246353
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Terauchi, H., Noguchi, J. & Tajino, A. (Eds.) Towards a New Paradigm for English Language Teaching: English for Specific Purposes from Asia and Beyond, ESP Today, pp.16-262020

    • Author(s)
      Terauchi, H.
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      Routledge: UK
    • ISBN
      9781138389342
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Terauchi, H., Noguchi, J. & Tajino, A. (Eds.) Towards a New Paradigm for English Language Teaching: English for Specific Purposes from Asia and Beyond, Conceptualizing the Discourse Community, pp.27-33.2020

    • Author(s)
      Araki, T. & Terauchi, H.
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      Routledge: UK
    • ISBN
      9781138389342
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Terauchi, H., Noguchi, J. & Tajino, A. (Eds.) Towards a New Paradigm for English Language Teaching: English for Specific Purposes from Asia and Beyond, English for Business Purposes (EBP) , pp.181-192.2020

    • Author(s)
      Terauchi, H. & Naito, H.
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      Routledge: UK
    • ISBN
      9781138389342
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Terauchi, H., Noguchi, J. & Tajino, A. (Eds.) Towards a New Paradigm for English Language Teaching: English for Specific Purposes from Asia and Beyond, Material Development for EBP, pp.193-203.2020

    • Author(s)
      Yamada, M. Terauchi, H. & Miki, K.
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      Routledge: UK
    • ISBN
      9781138389342
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Terauchi, H., Noguchi, J. & Tajino, A. (Eds.) Towards a New Paradigm for English Language Teaching: English for Specific Purposes from Asia and Beyond, ESP curriculum development: A systems approach, pp.66-76.2020

    • Author(s)
      Maswana, S., & Tajino, A.
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      Routledge: UK
    • ISBN
      9781138389342
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Terauchi, H., Noguchi, J. & Tajino, A. (Eds.) Towards a New Paradigm for English Language Teaching: English for Specific Purposes from Asia and Beyond, Ch. 8 EAP in Japan, pp.79-922020

    • Author(s)
      Iijima, Y., Takahashi, S., Watanabe, A. & Watari, H.
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      Routledge: UK
    • ISBN
      9781138389342
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Terauchi, H., Noguchi, J. & Tajino, A. (Eds.) Towards a New Paradigm for English Language Teaching: English for Specific Purposes from Asia and Beyond, Ch.14 EAP in undergraduate education, pp.152-163.2020

    • Author(s)
      Takahashi, S., Kanamaru, T. & Iijima, Y.
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      Routledge: UK
    • ISBN
      9781138389342
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 木村松雄(編)新版英語科教育法, 第15章「EGP教育からESP教育へ」213-219頁2019

    • Author(s)
      寺内一
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      学文社: 東京
    • ISBN
      9784762020391
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Tajino, A. (Ed.) A Systems Approach to Language Pedagogy, System Thinking: An ESP Genre Approach, pp. 133-146.2019

    • Author(s)
      Terauchi, H. and Maswana, S.
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      Springer Singapore
    • ISBN
      9789811362729
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 大学英語教育の質保証に向けた EAPカリキュラム・教員コンピテンシー指標モデル

    • URL

      https://eaptc.h.kyoto-u.ac.jp/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] International Symposium on Teaching English for Academic Purposes (Campus Plaza Kyoto)2020

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi