• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Systematizing Portfolio as a Reflection Tool and Developing its Application Guide

Research Project

Project/Area Number 19H01288
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Jimbo Hisatake  早稲田大学, 商学学術院, 名誉教授 (60063781)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 酒井 志延  千葉商科大学, 商経学部, 教授 (30289780)
久村 研  田園調布学園大学, 子ども未来学部, 名誉教授 (30300007)
長田 恵理  國學院大學, 人間開発学部, 准教授 (40581690)
栗原 文子  中央大学, 商学部, 教授 (60318920)
山口 高領  秀明大学, 学校教師学部, 専任講師 (60386555)
清田 洋一  明星大学, 教育学部, 教授 (60513843)
米田 佐紀子  玉川大学, 文学部, 教授 (70208768)
高木 亜希子  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (50343629)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Keywordsポートフォリオ / 行動指向アプローチ / ヨーロッパ言語共通参照枠 / 自立学習 / 学習ポートフォリオ / 省察ツール / 教育実践ツール / 主体的・対話的学び / 主体的学び / 対話的学び / 教師の自己評価 / 教育実践ツールとしてのポートフォリオ / 主体的・対話的学び学び / ツールとしてのポートフォリオ / 小学校英語指導者のポートフォリオ / Lap Book
Outline of Research at the Start

本研究は、省察ツールとしてのポートフォリオによって外国語の教育と学習の枠組みを体系化し、さらにその活用ガイドを開発することによって、「主体的・対話的で深い学び」の実現に貢献することを目的としている。J-POSTLエレメンタリーと児童の省察ツール(Lap Book)をテーマにプロジェクトを立ち上げ、J-POSTL活用ガイドの作成のノウ・ハウを活かして、それぞれの活用ガイドを開発することにした。

Outline of Final Research Achievements

We have succeeded in compiling portfolios for student teachers of languages. One is Japanese Portfolio for Student Teachers of Languages (2014) and the other is
J-POSTL for Elementary-school Teacher Education (2021). Based upon the principles shown in these publications, we have published a teacher training textbook titled Action-oriented teaching and learning (Sanshyusha, 2017). We have presented a paper Challenges and Prospects of Using Portfolios as s Reflection Toolin Pre-service Techer Education in March, 2023 at RELC internationalconference in Singapore.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ポートフォリオ学習のすすめをしたいと思います。学習過程における学習者個人の技能・考え・興味・関心・成果などの証拠を補完するためのポートフォリオを使った学習のことです。学習の成果である様々な提出物をファイルに入れて記録しながら、学習のプロセスを重視する学習方式である。従来のpaper testの結果だけを評価せず、学習者の成長を総合的に進めていこうとする理念である。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (55 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 7 results) Presentation (35 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 9 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「教職実践演習(中・高)」における小中高を見通したリフレクションの可能性ー深い省察を促すための方法論の開発と実践ー2023

    • Author(s)
      森本 俊、米田佐紀子
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: 10 Pages: 1-20

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中高生の将来の英語使用者としての自己像の認識ー6年間の経年調査からの考察ー2023

    • Author(s)
      高木亜希子、他4名
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: 10 Pages: 21-41

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教職課程履修生の模擬授業に対する省察の深さに関する考察ーより効果的な省察ツールの活用を目指してー2023

    • Author(s)
      大崎さつき
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: 10 Pages: 42-61

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語科教職課程履修生の共同体における協働的振り返り2023

    • Author(s)
      浅岡千利世、他3名
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: 10 Pages: 62-81

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] J-POSTLを活用した異文化理解授業におけるルーブリック評価の考察ープレゼンテーションの評価基準に着目してー2022

    • Author(s)
      細喜朗
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: 10 Pages: 82-94

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Collegiality in Practitioner Research to Improve Teaching: Perceptions of an English Teacher in a Public Junior High School2022

    • Author(s)
      Akiko Takagi, Tomohide Warabi
    • Journal Title

      言語教師教育(英語版)

      Volume: Vol.9 No.1 Pages: 1-23

    • NAID

      40022679649

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校での外国語指導者を養成するための教職課程における自己評価記述文への自己評価の変化2021

    • Author(s)
      山口高領
    • Journal Title

      言語教師教育(日本語版)

      Volume: Vol.8 No.2 Pages: 20-40

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語指導者の資質・能力に対する小学校現職教員の意識:小学校現職教員対象「J-POSTLエレメンタリー」全国調査の結果から2020

    • Author(s)
      中山夏恵、山口高領、久村研
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: Vol.7 No.1 Pages: 13-30

    • NAID

      40022192426

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学生調査から見えた小学校英語教職課程履修生に求められる資質・能力2020

    • Author(s)
      山口高領、米田佐紀子
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: Vol.7 No.1 Pages: 31-50

    • NAID

      40022192432

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル化時代における日本の大学の機械翻訳を使った複言語教育の研究2020

    • Author(s)
      酒井志延
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: Vol.7 No.1 Pages: 51-64

    • NAID

      40022192437

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Comprehensive Review of European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL) and Japanese Portfolio for Student Teachers of Languages (J-POSTL) : Implications for Future Practice and Research2019

    • Author(s)
      Akiko Takagi
    • Journal Title

      Language Teacher Education

      Volume: Vol.6 No.2 Pages: 15-36

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Japanese Portfolio for Elementary English Educators: Specifying Self-assessment Descriptors for Student Teachers2019

    • Author(s)
      Takane Yamaguchi, Eri Osada, Ken Hisamura, Gaby Benthien
    • Journal Title

      Language Teacher Education

      Volume: Vol.6 No.2 Pages: 37-61

    • NAID

      40021993337

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] English Classroom Activities that Enhance Students' Intercultural Competence: Based on the New English Materials Developed to Align with the Revised Course of Study2019

    • Author(s)
      Natsue Nakayama, Rika Wakamatsu, Junya Narita, Kagari Tsuchiya
    • Journal Title

      Language Teacher Education

      Volume: Vol.6 No.2 Pages: 62-82

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Challenges and Prospects of Using Portfolios as a Reflection Tool in Pre-service Teacher Education2023

    • Author(s)
      神保尚武、久村研、山口高領
    • Organizer
      57th SEAMEO RELC International Conference 2023
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「小学校英語学習ポートフォリオ「文化編」の開発ー児童の振り返りのための自己評価シートの策定ー」2022

    • Author(s)
      栗原文子、他3名
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第42回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「小学校英語学習における文化の学びの実践ー国立民族学博物館『みんぱっく』を活用して」2022

    • Author(s)
      清田洋一、北野ゆき
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第42回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 自律的学習者の育成:やる気と思考を促す授業指導の視点と工夫2022

    • Author(s)
      吉住香織
    • Organizer
      第25回埼玉私学教育研究大会(英語教育分科会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Two Projects for Fostering Imagination, Communication Skills, and Intercultural Awareness2022

    • Author(s)
      清田洋一
    • Organizer
      Tokyo JALT Teaching Young Leaners SIG
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Extensive Reading Project with Oxford Reading Club in Our English Program2022

    • Author(s)
      清田洋一
    • Organizer
      全国語学教育学会第48回年次国際大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 自立した学習者を育む『小学校英語学習ポートフォリオ(言語学習記録)』の開発を目指して2022

    • Author(s)
      中山夏恵、土屋佳雅里
    • Organizer
      第5回日本応用言語学会学術交流集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 『中学校へのパスポート』の開発と実践2022

    • Author(s)
      栗原文子、今村洋美
    • Organizer
      第5回日本応用言語学会学術交流集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Pre-service Language Teacher Education using a portfolio2022

    • Author(s)
      長田恵理
    • Organizer
      Second Language Teacher Education, University of Vienna
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校学習ポートフォリオ:中学校へのパスポートの開発2022

    • Author(s)
      清田洋一、他4名
    • Organizer
      言語教育エクスポ
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語科の語彙学習におけるポートフォリオの活用2022

    • Author(s)
      土屋佳雅里
    • Organizer
      言語教育エクスポ
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] J-POSTLエレメンタリーー小学校教職課程での活用実践報告ー2022

    • Author(s)
      米田佐紀子、他7名
    • Organizer
      言語教育エクスポ
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語指導者の育成にJ-POSTLエレメンタリーはどのような効果をもたらすのか2021

    • Author(s)
      米田佐紀子、栗原文子、山口高領、長田恵理
    • Organizer
      第14回JACET 関東支部大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語指導者のポートフォリオの使用実践例2021

    • Author(s)
      米田佐紀子
    • Organizer
      JACET教育問題研修会主催ワークショップ
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語(英語)指導者向けのポートフォリオを教職課程履修生に使わせた試みー英語力と語りかけ方の養成と外国語学習支援活動ー2021

    • Author(s)
      山口高領、藤井佐代子
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Examining the Efficacy of Japanese Course f Study in enhancement of Japanese Primary pupils' English Proficiency2021

    • Author(s)
      米田佐紀子、西村洋一
    • Organizer
      AILA World Congress 2021
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] J-POSTLエレメンタリーの開発ー小学校教職課程履修学生のためのCan-do記述文ー2021

    • Author(s)
      山口高領、米田佐紀子
    • Organizer
      JACET第60回記念国際年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] J-POSTLエレメンタリーお開発の理念とその主な利用方法2021

    • Author(s)
      山口高領
    • Organizer
      JACET中国・四国支部秋季研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校の外国語授業における相互文化的能力育成の現状と課題ー検定教科書の分析結果から2021

    • Author(s)
      中山夏恵、栗原文子、清田洋一
    • Organizer
      第41回JASTEC秋季研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 公立小学校児童はCEFR A1に到達できるのか:4技能テストと質問紙による追跡調査結果から2019

    • Author(s)
      米田左紀子・西村洋一
    • Organizer
      第49回中部地区英語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題別研究プロジェクト:CLILとアクティブラーニングによる外国語教育の可能性2019

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      第49回中部地区英語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] How to conduct CLIL in primary schools in Japan2019

    • Author(s)
      Rie Adachi
    • Organizer
      ASIA TEFL 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Core Competences of EFLInstructors at Elementary Schools in Japan: Preliminary Findings2019

    • Author(s)
      Ken Hisamura, Hisatake Jimbo, Fumiko Kurihara, Shien Sakai
    • Organizer
      ASIA TEFL 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A reflective tool for Japanese student teachers' professional development in foreign language teaching2019

    • Author(s)
      Yukie Endo
    • Organizer
      ASIA TEFL 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語指導者の資質・能力に対する小学校現職教員の意識と小・中・高の連携の課題―小学校現職教員対象「J-POSTLエレメンタリー」全国調査の結果から2019

    • Author(s)
      中山夏恵・山口高領・久村研
    • Organizer
      JACET関東支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校でのCLIL活動実践とその効果2019

    • Author(s)
      安達理恵、他6名
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒の異文化間コミュニケーション能力を育む授業を考える2019

    • Author(s)
      中山夏恵
    • Organizer
      横須賀市国際研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校教職課程履修生に求められる資質・能力―第1回学生調査に基づいて2019

    • Author(s)
      山口高領・米田佐紀子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教職課程履修生に求められる資質・能力の特性をめぐって2019

    • Author(s)
      山口高領・酒井志延
    • Organizer
      全国英語教育学会青森大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] An international project-based learning and EFL education: A case study at a private elementary school2019

    • Author(s)
      Adachi Rie
    • Organizer
      全国英語教育学会青森大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 省察ツールとしてのポートフォリオの体系化をめぐって2019

    • Author(s)
      神保尚武・久村研
    • Organizer
      日英言語文化学会第71回定例研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語学習ポートフォリオとプロジェクト型学習2019

    • Author(s)
      清田洋一
    • Organizer
      新潟県高等学校教育研究会英語部会全県協議会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 児童の発達段階に即した異文化理解活動の提案―色の捉え方の文化差に注目して2019

    • Author(s)
      中山夏恵・成田潤也・土屋佳雅里
    • Organizer
      JASTEC第39回秋季研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」を小・中・高・大でどのようにつなげていくか?―つなげるツールとつなげる教師2019

    • Author(s)
      久村研・栗原文子
    • Organizer
      JACET関東支部・東洋大学共催講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国語教育が揺らす学習者の価値観―グローバル化社会と機械翻訳の時代に何を教えるのか2019

    • Author(s)
      酒井志延
    • Organizer
      JACET関東支部講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 言語教師教育Vol.10 No.1日本語版2023

    • Author(s)
      JACET教育問題研究会
    • Total Pages
      137
    • Publisher
      桐文社
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 言語教師教育Vol.9 No.2 英語版2022

    • Author(s)
      JACET教育問題研究会
    • Total Pages
      100
    • Publisher
      桐文社
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 言語教師教育Vol.9 No.1日本語版2022

    • Author(s)
      JACET教育問題研究会
    • Total Pages
      118
    • Publisher
      桐文社
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 言語教師教育Vol.8 No.2 英語版2021

    • Author(s)
      JACET教育問題研究会
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      桐文社
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「教師の自己評価」で英語授業は変わる―J-POSTLを活用した授業実践2020

    • Author(s)
      神保尚武・久村研、他18名
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246346
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ワクワクする小学校英語授業の作り方2019

    • Author(s)
      酒井志延・久村研、他13名
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246315
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] JACET SIG on English Language Education

    • URL

      http://www.waseda.jp//assoc-jacetenedu/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi