• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Supporting Improvement of English Speaking Skills for Teachers: A Blended Training Approach

Research Project

Project/Area Number 19H01289
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Orii Mamiko  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30334585)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大賀 京子  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40343016)
肥田 和樹  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 助手 (20906698)
和氣 一成  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 准教授 (10614969)
オオガボールドウィン クィント  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (20536304)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥11,180,000 (Direct Cost: ¥8,600,000、Indirect Cost: ¥2,580,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教員研修 / ブレンド型 / 小学校 / 外国語 / 中学校 / 小学校外国語 / ICT / 発話 / やり取り / やり取り指導 / ハイフレックス / オンデマンド配信講義 / 発話指導 / やりとり / 発音 / 教室英語 / ICT併用型 / 教科化 / 評価 / 小学校英語 / スピーキング / 会話 / 指導力向上 / e-learning / 発音ソフト / 英語教育
Outline of Research at the Start

本研究は、地域の枠を越えて、国内各地の小学校教員の英語発話能力と指導スキル向上を、ICTと対面講習を併用した「ブレンド型研修」で支援してその効果を検証する。初年度は、研修ウェブサイトを構築し、2年目は、ICT研修とブレンド型研修を実施(発音ソフトは両方で使用)して効果を比較する。3年目は、都内教員対象、4年目・5年目は、各地の小学校教員対象に研修を実施し効果的な音声研修のあり方を検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study supported the improvement of English speaking abilities and instructional skills for elementary school teachers through a blended training approach that combined recorded training sessions with face-to-face workshops. High-flex training sessions, delivered via Zoom from the training venue, were implemented multiple times during the 2022 and 2023 academic years to assess their effectiveness. Survey results revealed that while teachers who participated in face-to-face sessions expressed high satisfaction, participants overall demonstrated strong English proficiency and instructional skills. Notably, teachers who lacked the originally targeted instructional abilities did not participate. Teachers who joined via Zoom tended to prefer passive participation and showed a tendency to avoid group work. This study highlighted the limitations of group training and underscored the need for individualized or school-level support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、小学校教員の英語発話および指導スキル向上を、録画研修と対面講習を併用した「ブレンド型研修」で支援した。アンケート調査の結果から、対面参加の教員の満足度は高いものの、数時間程度の研修でその後の指導に生かすことが難しいことと、参加する教員は総じて英語力と指導スキルが高く、本来対象の指導力不足の教員は参加しない等、研修の目的と実際の参加者の間にミスマッチが明らかとなった。集合研修は、大人数を対象とするには適しているものの、行動変容に結び付けるには不十分な点があり、支援を必要とする教員の参加を得ることが難しいことが分かった。このことから、個別支援や学校単位の支援の必要性を認識するに至った。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 即興性のある「やり取り」の指導に必要な教室英語力とはー生徒に身に付けさせたい力の分析からー2024

    • Author(s)
      折井麻美子
    • Journal Title

      学術研究:人文科学・社会科学編

      Volume: 72 Pages: 47-63

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] インタラクションを促す教室英語力向上のためのハイフレックス型教員研修の提案2023

    • Author(s)
      折井麻美子
    • Journal Title

      学術研究(人文科学・社会科学編)

      Volume: 71 Pages: 115-124

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校外国語の教科化と英語力向上のための教員研修の必要性について2022

    • Author(s)
      折井麻美子
    • Journal Title

      学術研究

      Volume: 70 Pages: 157-166

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校外国語教科化に伴う課題と 学級担任に必要な支援について ― 杉並区でのアンケート調査の結果から ―2022

    • Author(s)
      折井麻美子
    • Journal Title

      小学校英語教育学会誌 (JES Journal)

      Volume: 22 Pages: 102-117

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] AN ICT-SUPPORTED PRONUNCIATION TRAINING COURSE FOR PRE-SERVICE ENGLISH TEACHERS IN JAPAN2020

    • Author(s)
      Mamiko Orii & Kyoko Oga
    • Journal Title

      INTED 2020 Proceedings

      Volume: 1

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語教科化に伴う課題と 学級担任に必要な支援について ― 杉並区でのアンケート調査の結果から ―2021

    • Author(s)
      折井麻美子
    • Organizer
      小学校英語教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] インタラクションを促す教室英語力向上のための ハイフレックス型教員研修の提案2021

    • Author(s)
      折井麻美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第41回秋季研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] AN ICT-SUPPORTED PRONUNCIATION TRAINING COURSE FOR PRE-SERVICE ENGLISH TEACHERS IN JAPAN2020

    • Author(s)
      Mamiko Orii & Kyoko Oga
    • Organizer
      14th annual Internatinal Technology, Education and Development Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi