Project/Area Number |
19H01291
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
TAURA Hideyuki 立命館大学, 言語教育情報研究科, 教授 (40313738)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田浦 アマンダ 摂南大学, 国際学部, 准教授 (60388642)
ヒーリ サンドラ 京都工芸繊維大学, 基盤科学系, 准教授 (10460669)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥14,690,000 (Direct Cost: ¥11,300,000、Indirect Cost: ¥3,390,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
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Keywords | バイリンガリズム / 言語習得 / 言語喪失 / 言語脳科学 / 帰国生 / fNIRS / 表象言語 / コネクトーム / EEG / 眼球運動 / 言語習得と喪失 / 言語習得喪失モデル / 脳賦活 / 言語保持 / 表象言語バイリンガル |
Outline of Research at the Start |
日英バイリンガルの英語習得と喪失メカニズム解明を、言語側面と脳賦活の両面から行う研究である。英語習得データは英語圏在住で現地校に通いながら土曜日本語補習校にも通学する日本人児童・生徒から、英語の保持・喪失データは国内の英語保持教室に通う小中高帰国生から収集する。研究当初2年間で横断データ、それ以降は縦断データを収集し、言語習得・喪失メカニズムの一般化モデルを模索する。英語の口頭・書記データに加えて脳賦活データも収集する。表象言語とアルファベット言語の組み合わせである日英バイリンガル対象に、英語習得と喪失メカニズムを言語面・脳コネクトーム面から探る。
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Outline of Final Research Achievements |
The two findings were that (1) Japanese-English bilinguals who were born and raised in bilingual surroundings up to age 12 reached similar linguistic levels. However, J-E bilinguals brought up in the USA used less brain energy on English tasks while those raised in Japan expended less brain energy on Japanese tasks and (2) Japanese-English bilinguals who were raised and brought up in the USA up to age 12 showed attrition having taken place in their English in the second year back in Japan while those brought up in the USA until age 16 showed attrition in their English in the third year back in Japan.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
上記結果は、この分野で全く先行研究のないバイリンガル対象の横断・縦断研究を言語面だけでなく脳賦活面で得られた点で、非常に大きな貢献となった。特に表象言語である日本語とアルファベット言語コンビネーションの日英早期バイリンガル対象の縦断研究である点と、脳賦活データも対象としている点で前例がない。
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