• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of Shadowing on English Learners' Metacognition by English-as-FL Learners

Research Project

Project/Area Number 19H01292
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

KADOTA Shuhei  関西学院大学, 法学部, 教授 (20191984)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Jeong Hyeonjeong  東北大学, 国際文化研究科, 准教授 (60549054)
梶浦 眞由美  愛知医科大学, 医学部, 准教授 (70849025)
中野 陽子  関西学院大学, 人間福祉学部, 教授 (20380298)
川崎 眞理子  かなざわ食マネジメント専門職大学, フードサービスマネジメント学部, 教授 (30779989)
中西 弘  西南学院大学, 外国語学部, 教授 (10582918)
風井 浩志  関西学院大学, 工学部, 研究員 (80388719)
長谷 尚弥  関西学院大学, 国際学部, 教授 (50309407)
氏木 道人  関西学院大学, 生命環境学部, 教授 (20369680)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥16,640,000 (Direct Cost: ¥12,800,000、Indirect Cost: ¥3,840,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Keywordsシャドーイング / 顔動画 / fMRI / ワーキングメモリ / メタ認知活動 / リスニング / 第二言語習得 / 英語コミュニケーション能力 / 刺激再生法 / 近赤外分光法
Outline of Research at the Start

シャドーイング学習には、第二言語習得に不可欠なメタ認知的モニタリングを促進する効果が仮定できる。この効果を、音声を聞いて意味を理解するリスニングと比較・対照することを通して、①学習者のシャドーイング時のメタ認知的活動(モニタリングおよびコントロール)が、リスニング時と比べて高まるのかどうかについて、特に、大脳前頭前野の活動(血中Hb濃度)を近赤外分光法(NIRS)によって検証し、②シャドーイング及びリスニング後に刺激再生法インタビュー(stimulated recall interview)を実施して、学習者の意識的な内省を指標としたメタ認知的活動の質的分析を行おうとするものである。

Outline of Final Research Achievements

Shadowing is a technique for enhancing second language (L2) acquisition, in which learners repeat speech aloud as they hear it, as precisely as possible, while continuing to listen attentively to the incoming speech. In the present study, we assessed the effect of speakers’ facial information (i.e. with or without the speakers’ face video including mouth movements) on the participants’ shadowing behavioral performance and fMRI brain mechanism data. As a result, it was found that (1) the shadowing reproduction rate was significantly higher in the face video condition, and that (2) the activity of "core language speech areas" such as the left inferior frontal gyrus, the left premotor cortex, the left supramarginal gyrus were more enhanced in the face video condition, based on the fMRI data analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでシャドーイングの学習法は、学習者のワーキングメモリ、特にその実行機能を中心とする認知システムを鍛え、その上で英語のリスニング力からスピーキング力までを向上させる自己完結型のプラクティスであると捉えられてきた。それに対して、他者との相互交流のためのコミュニケーションである「やりとり」の能力を伸ばすには、目の前の教師や他の学習者の発話音声をもとに、対面で実施する対話型のシャドーイングの方法が効果的であると考えられる。この対話型のシャドーイング・プラクティス開発の第一歩として、話し手の顔動画とともに英語音声を提示したシャドーイングの学習効果を査定したことは意義深い研究成果であると言える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 5 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] Effects of Prosody Shadowing on Japanese EFL Learners’ Processing of Object Relative Clauses in English2023

    • Author(s)
      中西 弘
    • Journal Title

      西南学院大学外国語学論集

      Volume: 3 Pages: 1-11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Using Prosodic Cues in Syntactic Processing: From the Perspective of the English Proficiency2021

    • Author(s)
      中西弘
    • Journal Title

      JASEC

      Volume: 30(1) Pages: 17-28

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語学習者の英単語の書き取り力と語彙サイズの関係2021

    • Author(s)
      川崎眞理子
    • Journal Title

      新潟経営大学紀要

      Volume: 27 Pages: 31-42

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Effects of Shadowing on Implicit and Explicit Knowledge Use for Japanese Learners of English2020

    • Author(s)
      門田修平, 長谷尚弥, 川﨑眞理子, 他4名
    • Journal Title

      ことばの科学研究

      Volume: 21 Pages: 19-38

    • NAID

      40022300220

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of Content Shadowing Training for Japanese EFL Learners on Sound Perception Skills, Realization of Prosody, and Articulation Rates2020

    • Author(s)
      中西弘
    • Journal Title

      ことばの科学研究

      Volume: 21 Pages: 39-60

    • NAID

      40022300221

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Factors for Resolving Relative-Clause Attachment2020

    • Author(s)
      中野陽子
    • Journal Title

      Cross-Linguistic & Cross-Cultural Studies

      Volume: 14 Pages: 103-123

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Contextual Influence on the Prediction of Relative-Clause Attachment Ambiguity Resolution: An Eye-Tracking Study2020

    • Author(s)
      中野陽子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 23 Pages: 9-65

    • NAID

      120006824344

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] The effect of speaker’s face on brain mechanisms during second language shadowing: An fMRI study2023

    • Author(s)
      ジョンヒョンジョン、風井浩志、梶浦真由美、中野陽子、門田修平
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] English Shadowing and Proficiency: The Effects of Watching a Model Speaker’s Face While Shadowing Passages2023

    • Author(s)
      中西弘、梶浦眞由美、門田修平
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Investigating speech rate effects for multi-modal input using eye-tracking data comparing native and non-native speakers2023

    • Author(s)
      梶浦眞由美、石田知美、杉浦正利
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多読活動の意識調査結果と認知スタイル2022

    • Author(s)
      川﨑眞理子
    • Organizer
      関西英語教育学会 第28回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] The Effects of multi-modal input on second language comprehension: An eye-tracking study2022

    • Author(s)
      梶浦眞由美、石田知美、杉浦正利
    • Organizer
      British Association for Applied Linguistics 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Executive Working Memory Capacity and English-as-L2 Proficiency2022

    • Author(s)
      川崎眞理子、梶浦眞由美、門田修平
    • Organizer
      日本第二言語習得学会国際年次大会2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assessing Shadowing Training for Developing L2 Listening and Speaking: Focusing on Input and Output Effects2021

    • Author(s)
      Shuhei Kadota
    • Organizer
      AILA World Congress 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Eye-tracking Study on the Influence of Audiovisual Cues on Shadowing Performance2021

    • Author(s)
      Naoya Hase, Shuhei Kadota
    • Organizer
      AILA World Congress 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 実行機能と第二言語の熟達化2021

    • Author(s)
      門田修平
    • Organizer
      ことばの科学会オープンフォーラム2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] The Effect of Attentional Direction on Specific Aspects of Language Processing: Japanese EFL Learners and Shadowing Training2021

    • Author(s)
      中西弘
    • Organizer
      AILA World Congress 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生の未知語を綴る力と語彙力2021

    • Author(s)
      川﨑眞理子
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of Phonological Similarity on Lexical Access of Chinese-Japanese Bilinguals2021

    • Author(s)
      Jing Yin & Yoko Nakano
    • Organizer
      第20回 日本第二言語習得学会 国際年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 第二言語の実行系ワーキングメモリの能力指標としてのCELP-Comテスト2021

    • Author(s)
      門田修平・三木浩平・長谷尚弥・氏木道人
    • Organizer
      関西英語教育学会27回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 第二言語ワーキングメモリの能力指標としてのCELP-Com テスト:Stroop task とSimon task との関連性から2021

    • Author(s)
      三木浩平・門田修平・長谷尚弥・氏木道人
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Contextual Influence on Relative-Clause Attachment Ambiguity Resolution2020

    • Author(s)
      中野陽子
    • Organizer
      The 33rd Annual CUNY Human Sentence Processing Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] In-Class Interaction with Foreign Students2019

    • Author(s)
      川﨑眞理子
    • Organizer
      全国英語教育学会青森研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Reconsidering the challenges of two-stage computer-based English Lexical processing test.2019

    • Author(s)
      三木浩平、長谷尚弥、門田修平、氏木道人
    • Organizer
      The FLEAT VII Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 英語学習の科学2022

    • Author(s)
      中田 達也、鈴木 祐一、濱田 陽、門田 修平、濱田 彰、神谷 信廣、新谷 奈津子、新多 了、廣森 友人、鈴木 渉、佐々木 みゆき
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327453077
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 英語の多聴多読最前線2022

    • Author(s)
      コスモピア編集部・編(門田修平ほか)
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      コスモピア
    • ISBN
      9784864541749
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 英語リーディングの認知科学:文字学習と多読の効果をさぐる2021

    • Author(s)
      門田修平、髙瀬 敦子、川﨑 眞理子
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248713
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 音読で外国語が話せるようになる科学2021

    • Author(s)
      門田修平
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      SBクリエイティブ
    • ISBN
      9784815600747
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] フォーミュラと外国語学習・教育: 定型表現研究入門2020

    • Author(s)
      金澤佑(編)、門田修平ほか(著)
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248348
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Shadowing as a Practice in Second Language Acquisition: Connecting Inputs and Outputs2019

    • Author(s)
      門田修平
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138485501
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi