Project/Area Number |
19H01364
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 03060:Cultural assets study-related
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Research Institution | National Museum of Ethnology |
Principal Investigator |
SUEMORI KAORU 国立民族学博物館, 人類基礎理論研究部, 准教授 (90572511)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
園田 直子 国立民族学博物館, 人類基礎理論研究部, 教授 (50236155)
日高 真吾 国立民族学博物館, 人類基礎理論研究部, 教授 (40270772)
八木 春生 筑波大学, 芸術系, 教授 (90261792)
安室 喜弘 関西大学, 環境都市工学部, 教授 (50335478)
正垣 雅子 京都市立芸術大学, 美術学部/美術研究科, 准教授 (90749441)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
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Keywords | 敦煌莫高窟 / 千仏壁画 / 再現模写 / 分光画像 / 燃焼光 / 色順応 / 薄明視 / ラダック / 3次元 / 壁画 / 千仏図 / 彩色再現 / 光環境 / 蝋燭 / 仮想空間 / 視覚的特徴 / 光学調査 / 視覚認知 |
Outline of Research at the Start |
中国甘粛省敦煌市にある莫高窟には、趺坐仏を等間隔に並べ規則的に配色を施す千仏図が多くの窟に描かれている。千仏図は同じ配色の趺坐仏を斜めに連続させたり、趺坐仏の光背の配色を塗り分けることで参拝者の動作を誘導したり、石窟内に宗教的空間をつくりだす役割を担っていたことが想定される。しかし、彩色の変退や光環境の変化により、元来備わっていた視覚的特徴は限定的にしか捉えられない。本研究では、千仏図の再現模写、デジタル上での石窟仮想空間の構築、そして視覚認知の実験を通して、規則性を備える千仏図が示す視覚的特徴を実証的に解明し、仏教信仰の場である石窟空間を改めて解釈する。
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Outline of Final Research Achievements |
To understand the visual characteristics of the Thousand Buddha murals painted in regular color schemes in the Dunhuang Mogao Grottoes in Gansu Province, China, we produced murals that reproduced the colors of the same mural paintings. In addition, we acquired spectral images of the reproduced mural paintings using a hyperspectral camera. We verified how the mural paintings look when illuminated by different light sources and how the human eye sees the murals when humans adapt chromatically in a dim cave space. Through this research, we reveal that the painters who painted the mural paintings of the Thousand Buddhas at the time had a sufficient understanding of the characteristics of color, materials, and light sources. In addition, the research provides the idea of grasping the function of mural paintings with regular polychromatic schemes in the dark cave space.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
古来、人は蝋燭などで照らされた薄暗い洞窟に絵を描き、精神世界を創造してきた。敦煌莫高窟に描かれた坐仏を並べた千仏壁画は、規則的な配色によって広い面積に描かれ続けたが、その視覚的特徴が担った役割については限定的にしか理解されていなかった。そこで、描かれた当時の壁画の色彩を再現するとともに、壁画が有する色彩が蝋燭の光によってどのように見えるかを検証した。本研究を通して、多色を用いる視覚芸術を人がどう創造し、用いて来たのかについて、その一端を明らかにした。
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