Project/Area Number |
19H01468
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07010:Economic theory-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
陳 珈惠 京都大学, 経済研究所, 准教授 (20768238)
中村 友哉 明治学院大学, 経済学部, 教授 (70706928)
犬飼 佳吾 明治学院大学, 経済学部, 准教授 (80706945)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥16,640,000 (Direct Cost: ¥12,800,000、Indirect Cost: ¥3,840,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
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Keywords | バンディット問題 / イノベーション / 知識探索 / 評判形成 / シグナリング / 制度設計 / 単一交差性条件 / 戦略的試行 / 経済実験 |
Outline of Research at the Start |
本研究は,知識の探索と活用のトレードオフを個人レベルで明示的に記述し分析することで,イノベーション創出の内部構造への包括的な理解を得ることを目的とする.理論的には,戦略的試行モデル(strategic experimentation)の枠組みを「組織」と「市場」という二つの観点から拡張することで,組織における権限構造やリーダーの特性,そして市場環境における競争の程度や報酬の分布といった制度的要因が知識探索のインセンティブに与える影響を分析する.また,知識探索活動における理論予測のパフォーマンスを実験的手法により検証することで,イノベーションを創出する望ましい制度のあり方について検討する.
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Outline of Final Research Achievements |
In this project, we examined how external factors such as reputation concerns and the extent of market competition affect incentives to explore new ideas and consequently innovation outcomes, by extending the theoretical framework of strategic experimentation. In the process of this research, we also found that the analytical environment of reputation formation under dynamic learning often violates the single-crossing property. To overcome this issue, we developed a new analytical framework that can be applied to this environment, identified conditions that make the analysis tractable, and obtained a full characterization of equilibria under the identified set of conditions.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
単一交差性条件が成立しない環境でのシグナリング行動については,これまでインセンティブ構造や均衡の性質を含めてその理論構造についてはほとんど何もわかっておらず,知識探索過程のような複雑な環境における評判形成インセンティブの分析を行う上での大きな障害となっていた.本研究で開発した分析手法は,こうした問題を含む幅広い環境に応用が可能であり,イノベーションにおける評判形成インセンティブの役割のみならず,これまで十分な分析が行われなかった数多くの社会問題について新しい知見を提示できるものと考える.
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