Study on the Economic Effects and Path Dependency of Market Integration: The Case of Railway Network Construction in the Meiji Era.
Project/Area Number |
19H01475
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
清田 耕造 慶應義塾大学, 産業研究所(三田), 教授 (10306863)
小西 祥文 慶應義塾大学, 経済学部(三田), 教授 (40597655)
岡崎 哲二 東京大学, 大学院経済学研究科(経済学部), 教授 (90183029)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
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Keywords | 市場統合 / 経路依存 / 明治の鉄道敷設 / 一物一価 / 要素価格均等化 / 明治の鉄道建設 |
Outline of Research at the Start |
交通インフラは、輸送コスト減少を通じて市場統合を促進することで、様々な経済的便益をもたらすと考えられており、世界銀行や各国政府にとって、多くの開発課題を解決する重要な政策の一つだと認識されている。しかしながら、市場統合の経済効果に関しては、学術的には未知の部分が多く、近年、最先端の研究が特に注力している分野の一つとなっている。本研究は、明治期における鉄道敷設による市場統合の経済効果がどの程度だったのか、また、その経済効果にどのような経路依存性があったのかを明らかにすることで、今後の経済・開発政策のデザインにとって多くの示唆を富む質の高いエビデンスを提示する。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to determine the extent of the effect of market integration due to the construction of railroads in the Meiji period and what path dependency existed in this effect.Approximately 4,000 man-hours were spent digitizing the Imperial Statistical Yearbook, prefectural statistical books, and other statistical documents. Preliminary analysis confirmed that market integration was not simply a matter of a single commodity price and factor price equalisation, but that rice production increased as a result of inter-regional competition. It was also confirmed that in regions where rice production did not increase, there was a (relative) decline in agricultural wages. Historically, these were the regions where industrialisation occurred earlier.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、経済活動における移動コストの減少がどのような経済効果をもたらすのかという観点で社会的意義がある。例えば、サブサハラ・アフリカでの交通インフラの整備、東アジア・東南アジアへの高速鉄道技術の提供、などに示唆を与えるだろう。 学術的な意義としては、処置効果の不均一性があるときの連続処置モデルの問題に対する示唆を持ちうる。集積や市場統合について考える際には、推定上の大きな課題がある。これらの問題を厳密な意味で解決することができれば、連続処置効果モデルの因果識別問題に貢献することになる。
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Report
(5 results)
Research Products
(7 results)