Project/Area Number |
19H01483
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中川 晶比兒 北海道大学, 法学研究科, 教授 (20378516)
北村 紘 京都産業大学, 経済学部, 教授 (30582415)
篠原 隆介 法政大学, 経済学部, 教授 (40402094)
水野 倫理 神戸大学, 経済学研究科, 教授 (60589315)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥9,490,000 (Direct Cost: ¥7,300,000、Indirect Cost: ¥2,190,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | 寡占市場 / 個人情報 / 価格差別 / 技術情報 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、企業による個人情報の活用が企業間の競争に与える効果と、その経済厚生上の帰結について、経済理論分析により明らかにする。消費者が単に価格を受容するだけではなく、各消費者が個人情報管理を能動的に行なったり、企業による顧客情報に基づいた価格付けに対して交渉したりすることを仮定した点に特徴がある。この仮定は、2018年に欧州で施行されたEU一般データ保護規則が各個人に対して自身の個人情報を管理する権利を与えたことや、一部の消費者が購買履歴に基づいた価格付けを行う企業に対して交渉を持ち掛けた諸外国の事例などを踏まえている。
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Outline of Final Research Achievements |
Following the recent trend in which firms in oligopoly markets utilize personal data to offer personalized products and prices to consumers, we construct theoretical models to investigate the effects of firms’ abilities to offer personalized prices on market competition. Also, we consider the effect of consumers’ identity management to escape personalized prices on market competition. We summarize the analytical results as academic papers and publish them in international academic journals and so on.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
企業による個別価格に対する懸念は高まっているものの、その分析は十分に進展しておらず、この点を分析したことは学術と競争政策において意義がある。また、企業間競争の文脈において、個々の消費者は価格を受容して購買の判断をするだけの存在として扱うことが多く、本研究のように、通常の価格選択に加えて、製品選択の前に個人情報管理ができること考慮した理論分析を行ったことは独自性の1つである。更には、経済分析するだけにとどまらず、各種分析から得られた結果が持つ競争政策上の含意について検討して、関連する当事者に広く発信したことも意義がある。
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