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Empirical Generalizations about Customer Relationship Management Research

Research Project

Project/Area Number 19H01539
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

Nakayama Yuji  大阪府立大学, 経済学研究科, 教授 (20326284)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 荒木 長照  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 教授 (50214789)
辻 峰男  大阪府立大学, 経済学研究科, 教授 (10281742)
上野山 達哉  大阪府立大学, 経済学研究科, 教授 (90323188)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsマーケティング・サイエンス / ブランド・エンゲージメント / 顧客関係管理 / 財務会計論 / 組織行動論
Outline of Research at the Start

本研究では、顧客関係管理(Customer Relationship Management, CRM)に関する研究の経験的一般化を行う。まず、顧客関係管理に関する重要な実証研究を選定し、分析手法・用いられたデータ・研究課題をレビューする。その際には、マーケティング・サイエンスの分野のみならず、財務会計論、組織行動論の分野にも目を向け、CRM研究と密接に関係がある実証研究をカバーし、先行研究から経験的一般化が可能な事項を整理する。次に、興味深い先行研究の分析結果について、独自に国際比較研究を行い、経験的一般化が可能かどうかを検証する。そして、CRMに携わる実務家を支援する研究となることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

The main research in this project was to quantify brand engagement, which measures the intimate relationship between a company and its customers in Japan and abroad. The domestic survey was conducted before and after the covid-19 outbreak. Empirical studies were conducted based on these surveys. The results revealed differences in engagement between domestic and foreign customers to the same brand and that the engagement with a strong brand did not change even if the frequency of use decreased due to covid-19.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

注目するブランドを決めて、国内外でそのブランドに対するエンゲージメントを測定したことには学術的な意義がある。また、covid-19がブランドに対する顧客のエンゲージメントに対して持つ影響を検証する手順を提示したことには、covid-19と消費者心理の関係を知る一助となるため、社会的な意義がある。本プロジェクトの研究成果を活用するためには、企業も自社ブランドのブランド・エンゲージメントを継続的に測定することが重要である。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Presentation] CONSUMER ENGAGEMENT WITH A CAFE BRAND: BEFORE AND AFTER COVID-192022

    • Author(s)
      Yuji Nakayama
    • Organizer
      INTERNATIONAL CONFERENCE ON BUSINESS, ECONOMICS AND INFORMATION TECHNOLOGY (ICBEIT 2022)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] WHO WILL CHOOSE LIVE COMMERCE AS A PURCHASING CHANNEL? A REGULATORY FOCUS PERSPECTIVE ON PURCHASE MOTIVATION2022

    • Author(s)
      Qiuyi Ming and Yuji Nakayama
    • Organizer
      INTERNATIONAL CONFERENCE ON BUSINESS, ECONOMICS AND INFORMATION TECHNOLOGY (ICBEIT 2022)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT AND FINANCIAL ACCOUNTING2022

    • Author(s)
      Mineo Tsuji
    • Organizer
      INTERNATIONAL CONFERENCE ON BUSINESS, ECONOMICS AND INFORMATION TECHNOLOGY (ICBEIT 2022)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] カフェ・ブランドに対する消費者のエンゲージメント:コロナ禍の前後2021

    • Author(s)
      中山雄司
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第109回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Measuring consumers' engagement with a cafe brand: An international comparison2020

    • Author(s)
      Xinyuan Gu and Yuji Nakayama
    • Organizer
      INTERNATIONAL CONFERENCE ON BUSINESS, ECONOMICS AND INFORMATION TECHNOLOGY
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks]

    • URL

      https://researchmap.jp/read0065955/research

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/read0065955/research

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] MIIB Virtual Lecture Series: Rethink Customer Relationship Management in Global Business Practices Facing the Ongoing COVID-19 Crisis2022

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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