Project/Area Number |
19H01543
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Kobe University (2020-2021) Chuo University (2019) |
Principal Investigator |
Yuki Sho 神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (10554321)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
原 頼利 明治大学, 商学部, 専任教授 (30366900)
久保 知一 中央大学, 商学部, 教授 (40376843)
李 東俊 大阪産業大学, 経済学部, 教授 (40585197)
北島 啓嗣 福井県立大学, 経済学部, 教授 (60398980)
崔 容熏 同志社大学, 商学部, 教授 (70315836)
石井 隆太 立命館大学, 経営学部, 准教授 (80842872)
高田 英亮 慶應義塾大学, 商学部(三田), 教授 (90508631)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥15,340,000 (Direct Cost: ¥11,800,000、Indirect Cost: ¥3,540,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
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Keywords | 流通チャネル / マーケティング / チャネル構造 / 新制度派アプローチ / 取引費用 / パワー・コンフリクト / 社会的正当性 / チャネル修正 / 海外展開 / 社会的正統性 / マルチ・チャネル / ケイパビリティ / 延期-投機 / マーケティング・チャネル / チャネル転換 / 硬直性 |
Outline of Research at the Start |
技術や制度が変化する中で、製造業者は新奇な競合チャネルに直面するが、しばしばその変化に対応できず、過去に構築した強力なチャネルの優位性を失う事態が生じている。製造業者が環境変化に対応できず、チャネル転換が遅くなるのはなぜだろうか。本研究は、新制度派アプローチをベースにしつつ、二次データ、アンケートデータ、ヒアリング、ゲーム理論モデリングといった多様なアプローチを用いて、この問題に答える。
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Outline of Final Research Achievements |
Products are distributed from manufacturers to consumers through various channels. For manufacturers, the critical issues in building competitive advantage are (1) which channels to use to sell their products and (2) how to manage relationships with intervening players (distributors, etc.) in those channels. However, even if a manufacturer succeeds in building a competitive channel, that advantage will quickly disappear in today's constantly changing market environment. In such an environment, how can manufacturers successfully reconfigure their channels or how should they interact with channel players to maintain their competitive advantage? Numerous theoretical and empirical studies have been conducted to answer these questions.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
既存のチャネル研究は、経済的効率性の観点から、合理的なチャネル構造・チャネル関係を議論してきた。しかし一旦、最適なチャネルを構築できたとしても、環境変化に合わせてその見直しと修正が必要となる。既存研究が軽視してきた、このダイナミックなチャネル形成・維持・転換プロセスに光を当てたところに、本研究の学術的意義がある。またオンライン・ショッピングの普及に象徴されるように、わが国の流通構造は大きな変化に直面している。そうした環境変化に合わせたチャネルの修正・適応問題は、多くの製造業者に共通した悩みと言えよう。本研究は、こうした経営現場の問題についても考慮し、実務的な示唆を提供した。
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