Target costing and innovation: interdisciplinary perspectives
Project/Area Number |
19H01548
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07100:Accounting-related
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小沢 浩 名古屋大学, 経済学研究科, 教授 (40303581)
丸田 起大 九州大学, 経済学研究院, 教授 (70325588)
窪田 祐一 南山大学, 経営学部, 教授 (40329595)
篠田 朝也 岐阜大学, 社会システム経営学環, 教授 (50378428)
大浦 啓輔 立命館大学, 経営学部, 教授 (20452485)
北田 智久 近畿大学, 経営学部, 准教授 (00803777)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2019: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
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Keywords | 原価企画 / モジュラー型製品開発 / 組織間コストマネジメント / イノベーション / コスト知識 / 創造性 / 組織間関係 / コストリテラシー / モジュール型製品開発 / コスト意識 / 戦略的コスト・マネジメント / マスカスタマイゼーション / 組織間コスト・マネジメント |
Outline of Research at the Start |
本研究は、原価企画とイノベーションの関係について、フィールドスタディと実験研究を行うことで、理論的・実証的に解明することを目指す。フィールドスタディから得られた知見と実験研究から得られた知見を有機的に関連づけことで、原価企画とイノベーションの間の複雑な因果関係の解明を試みる。
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Outline of Final Research Achievements |
We studied the impact of the shift to modular designs on innovation through target costing and inter-organizational relationships. We found that the implementation of modular designs shifts the emphasis of target costing activities from the optimization of the cost of individual products to the optimization of the cost of shared components used in multiple products. It was also shown that engineers and accountants who are familiar with the complex relationships between various factors and costs play an important role in the overall optimization of costs under modular designs.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
自動車や電子機器の分野で、モジュラー型製品開発の取り組みが拡がりを見せる中で、日本の製造企業の強みとなってきた原価企画やバイヤーとサプライヤーの間の組織間関係に変化が迫られている。本研究の研究結果は、モジュラー型製品開発によるイノベーションを促進するための原価企画や組織間関係のあり方に示唆を与えるものとして、学術的にも実務的にも大きな意義を有するものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(41 results)