Project/Area Number |
19H01620
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐々木 貴文 北海道大学, 水産科学研究院, 准教授 (00518954)
池谷 美衣子 東海大学, スチューデントアチーブメントセンター, 准教授 (00610247)
光本 滋 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (10333585)
辻 智子 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20609375)
横井 敏郎 北海道大学, 教育学研究院, 教授 (40250401)
廣森 直子 青森県立保健大学, 健康科学部, 講師 (40315536)
野依 智子 福岡女子大学, 国際文理学部, 教授 (40467882)
長津 詩織 名寄市立大学, 保健福祉学部, 講師 (40553491)
肖 蘭 北海道大学, 高等教育推進機構, 特任講師 (50730793)
上山 浩次郎 北海道大学, 教育学研究院, 講師 (60751089)
宋 美蘭 弘前大学, 教育推進機構, 准教授 (70528314)
阿部 誠 大分大学, 経済学部, 客員研究員 (80159441)
植上 一希 福岡大学, 人文学部, 教授 (90549172)
冨永 貴公 都留文科大学, 教養学部, 准教授 (90572553)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥13,000,000 (Direct Cost: ¥10,000,000、Indirect Cost: ¥3,000,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
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Keywords | 教育学 / 職業教育 / 職業訓練 / 専門職 / 女性 / 職業教育訓練 / 地方の若者 / 地域産業 |
Outline of Research at the Start |
2020~2021年度については、2019年度の(1)~(3)について、質的・量的データを積み上げていく。とりわけ企業立学校については、より広い地方における地域産業との関連で、その意義を考察する。さらに、理論的課題である、社会的課題と職業教育訓練の接合の可能性について、石井・宮本・阿部『地方に生きる若者たち』(旬報社、2017)を批判的に検討しながら進めていく。 同時に、2020年度からは対象を東アジア諸地域に徐々に拡大していく。
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Outline of Final Research Achievements |
This study clarified how vocational education and training can contribute to the solution of the structure of the contemporary problems of rural areas and community in Japan: declining local industries, population decline, and labor shortages. Specifically, we have researched in three areas. These include (1) a survey on the role and policies of vocational schools and junior colleges in rural areas, (2) collection of materials on the historical and contemporary significance of in-house schools and professionals, and (3) a survey on the issues faced by local industries and vocational education and training. Similar challenges are becoming more acute in South Korea. We also clarified the new role of regional industries and vocational universities in Korea.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの関連学術領域ー教育学、教育社会学、産業社会学、労働経済論ーなどにおいても職業教育訓練の現代的役割についての考察はかなり手薄であった。しかも地域社会、地域産業との関連において果たすべき役割についての考察はほぼ手付かずであった。本研究が目的としたのはこうした意味でストレートに学術的意義と社会的意義の両方を持つ研究である。とりわけ人口減少、労働力不足が叫ばれる現代日本においてこの研究の持つ社会的意義は極めて大きい。また、同様の課題はより鋭く韓国においても現れており、研究の幅を広げたことの意義はさらに大きい。
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