• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reconstructing theory of teaching and learning through upgrading lesson analysis

Research Project

Project/Area Number 19H01627
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

SHIBATA Yoshiaki  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (70293272)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂本 將暢  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (20536487)
サルカルアラニ モハメドレザ  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (30535696)
埜嵜 志保  東海学園大学, 教育学部, 講師 (10806475)
丹下 悠史  愛知東邦大学, 人間健康学部, 助教 (50801726)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords授業分析 / 授業研究 / 授業理論 / 逐語記録 / 授業諸要因の関連構造 / 中間項 / 問題解決学習 / 名古屋大学 / 授業記録 / 研究倫理 / 国際化 / システム開発 / データ駆動型社会 / インドネシア / 可視化 / モンゴル
Outline of Research at the Start

本研究は、教育実践現場を教育学的概念の発見ないしは再発見の場として位置付け、教育学の基礎研究としての授業分析の学術的高度化と国際化を図る。〈納得の学び〉や〈協同の学び〉を一人一人の児童・生徒に保証するために、社会的・文化的・歴史的な要因の相対性と普遍性を明らかにし、教育理念や教育技術の体系的な理論を構築することを目的とする。このために、【A1授業論的課題】【A2研究方法論的課題】【B1研究倫理に適合する標準プロトコル開発】【B2授業分析システムの開発】の4つの課題を設定し、研究代表者が、4名の研究分担者や研究協力者とともに、研究を遂行する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to form a new academic foundation for the reconstruction of theory of teaching and learning through the academic advancement and internationalization of lesson analysis as basic research in pedagogy, and to theoretically systematize educational philosophy and techniques that are consistent with social, cultural, and historical factors. We attempted to clarify the structure of the relationship among various factors of teaching and learning through transcript-based lesson analysis. In particular, the research results revealed the thinking styles in problem-solving learning in the form of intermediate descriptive terms. After undergoing a research ethics review by the institution, we obtained the consent of parents to record lessons, developed teaching materials for teacher education based on lesson analysis. A system was established to enable the collection, storage, and analysis of lesson records under security control.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、アカデミックな基盤研究として、教育の理論的基盤を強めるための研究として、基礎研究としての授業分析に取り組むものである。授業分析は、応用研究・臨床研究としての授業研究の一部またはその基盤として位置づきながらも、教育学的概念の発見ないしは再発見による理論構築すなわち基礎研究のための役割が求められる。本研究は、授業分析の高度化・国際化により、授業理論の構築に道を開くものであり、この点に学術的な意義がある。併せて、授業分析の方法論、方法、知見を適用した、授業改善、教師教育の発展にも寄与する点で、実践的な意義を有している。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (65 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (7 results) Journal Article (21 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 9 results) Presentation (27 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (8 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学(インドネシア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] モンゴル教育大学(モンゴル)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] モンゴル国立教育大学(モンゴル)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学(インドネシア)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] モンゴル国立教育大学(モンゴル)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学(インドネシア)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] モンゴル国立教育大学/モンゴル国立教育研究所(モンゴル)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] The principles of teacher’s decision-making in Japanese board writing (bansho) process2023

    • Author(s)
      Shirley Tan, Shiho Nozaki, Hongxue Fu & Yoshiaki Shibata
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Education

      Volume: 43(1) Issue: 1 Pages: 236-251

    • DOI

      10.1080/02188791.2021.1924119

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 一人一人の個が育つ協同の教育のあり方2023

    • Author(s)
      柴田好章
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 18 Pages: 130-145

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] From “content” to “competence”: A cross-cultural analysis of pedagogical praxis in a Chinese science lesson2023

    • Author(s)
      Mohammad Reza Sarkar Arani, Yimin Gao, Linfeng Wang, Yoshiaki Shibata, Yanling Lin, Hiroyuki Kuno & Toshiya Chichibu
    • Journal Title

      Prospects Journal

      Volume: 53 Issue: 1 Pages: 1-19

    • DOI

      10.1007/s11125-022-09630-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「できごと」としての教育 : 社会科の初志をつらぬく会の意義と課題を展望して2023

    • Author(s)
      柴田 好章
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 418 Pages: 8-11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 今日の教育改革が求める「抗生物質」的対応と「漢方薬」としての初志の会2023

    • Author(s)
      丹下 悠史
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 418 Pages: 32-37

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業における学習者相互の学び合いにおける感情の動きの解明2022

    • Author(s)
      CAI Yuying、柴田 好章
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2022 Issue: 4 Pages: 292-299

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2022.4_292

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2022-11-28
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study of Proactive Conflict Resolution in Problem-Solving Learning2022

    • Author(s)
      埜嵜 志保
    • Journal Title

      Research Journal of Educational Methods

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 1-11

    • DOI

      10.18971/nasemjournal.47.0_1

    • ISSN
      0385-9746, 2189-907X
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The study of students' discussion process in a teacher-developed problem-solving learning design: Transcript-based lesson analysis of a social studies lesson2022

    • Author(s)
      Nozaki Shiho
    • Journal Title

      International Journal for Lesson & Learning Studies

      Volume: 11 Issue: 4 Pages: 305-317

    • DOI

      10.1108/ijlls-05-2022-0072

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 一人一人の子どもの豊かな学びを実現する授業研究の課題 -データ駆動型社会を展望して-2022

    • Author(s)
      柴田 好章
    • Journal Title

      日本教育方法学会 2022年度若手支援企画・第25回研究集会報告書

      Volume: 0 Pages: 62-71

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 表情分析の活用による授業分析の試み2021

    • Author(s)
      柴田好章, CAI Yuying
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2021 Issue: 4 Pages: 216-222

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2021.4_216

    • NAID

      130008124570

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2021-12-03
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 主体形成としての対話に関する考察( 1 )ー「主体的・対話的で深い学び」の批判的検討ー2021

    • Author(s)
      埜嵜 志保
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 68(1) Pages: 25-37

    • NAID

      120007169538

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Development of Curriculum 2013 in Indonesia and its Characteristics2021

    • Author(s)
      ヘンダヤナ スマール(著)、ファウザン アーダン ヌサンタラ・柴田 好章(訳)
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Curriculum Studies

      Volume: 30 Issue: 0 Pages: 57-71

    • DOI

      10.18981/jscs.30.0_57

    • ISSN
      0918-354X, 2189-7794
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Visualization of the Development of Students’ Recognition in Cooperative Learning Lesson : The Application of Ontology2020

    • Author(s)
      坂本 將暢, 丹下 悠史, 柴田 好章, 埜嵜 志保, 徐 曼, 向井 昌紀, 石黒 慎二, 水野 正朗, 副島 孝, 胡田 裕教, 清水 克博, 中島 淑子, 花里 真吾, 田中 眞帆, ファウザン アーダン ヌサンタラ, 久川 慶貴, 久留島 夕紀, 小國 翔平, 王 瀟, 寺田 実智, 子
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学

      Volume: 66 Issue: 2 Pages: 157-172

    • DOI

      10.18999/nueduca.66.2.157

    • NAID

      120006821459

    • ISSN
      1346-0307
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/29540

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Reexamining the Significance of “Lesson Analysis” and “Relativistic Relation Research Methods” in the Division of Methods of Education at Nagoya University as Educational Evaluation2020

    • Author(s)
      柴田 好章, 石原 正敬
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学

      Volume: 66 Issue: 2 Pages: 139-155

    • DOI

      10.18999/nueduca.66.2.139

    • NAID

      120006821458

    • ISSN
      1346-0307
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/29539

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on the Problem-Solving Learning (PSL) of Syoshi no kai : Reconsideration and the Controversy Between Kazumasa Arita and Fumio Nagaoka2020

    • Author(s)
      埜嵜 志保
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学

      Volume: 66 Issue: 2 Pages: 33-44

    • DOI

      10.18999/nueduca.66.2.33

    • NAID

      120006821450

    • ISSN
      1346-0307
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/29531

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 一人一人の子どもの豊かな学びを実現するための授業研究の役割2020

    • Author(s)
      柴田好章
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 20 Pages: 53-60

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Comparison as a Lens: Interpretation of the Cultural Script of a Korean Mathematics Lesson through the Perspective of International Lesson study2020

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M. R.; Shibata; Y.; Cheon H.; Sakamoto, M. and Kuno, H.
    • Journal Title

      International Journal of Educational Practice and Theory

      Volume: 42(2) Issue: 2 Pages: 57-78

    • DOI

      10.7459/ept/42.2.05

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本の学校における教師の学びの場の意義と課題-国際比較授業分析の立場から2020

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 399 Pages: 2-7

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Possibility of Utilizing Data Science in Lesson Analysis : Attempts with the Segment Division of Transcripts using Latent Semantic Analysis2019

    • Author(s)
      坂本 將暢
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学

      Volume: 66 Issue: 1 Pages: 1-12

    • DOI

      10.18999/nueduca.66.1.1

    • NAID

      120006821441

    • ISSN
      1346-0307
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/29520

    • Year and Date
      2019-10-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 新学習指導要領の理論的課題 : 問題解決学習の立場から2019

    • Author(s)
      柴田 好章
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 396 Pages: 6-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 一人一人の子どもに応じた教育実践を展開するために : 授業記録にもとづく授業研究による教師の発達2019

    • Author(s)
      柴田 好章
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 392 Pages: 22-28

    • NAID

      40021933433

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題解決学習における子どもの思考の相互関連 -中間項を用いた思考様式の顕在化を通して-2023

    • Author(s)
      柴田 好章, 水野 正朗, 小倉弘之, 林 文通, 林 エミ, 土屋 花琳, 丹下 悠史, 花里 真吾, 王 瀟, 大岩 俊之, 朱 誉, 西浦 明倫, 廉 賀, 埜嵜 志保
    • Organizer
      日本教育方法学会第59回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of an Analytical Method for Moral Education in Elementary and Junior High Schools: Focusing on Students’ ”Ego Involvement”2023

    • Author(s)
      Yushi Tange
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題解決学習における解決の見通しの構成に関わる諸要因の関連構造 -中間項を用いた子どもの思考過程の再構成を通して-2022

    • Author(s)
      埜嵜 志保・丹下 悠史・水野 正朗・王 瀟・林 エミ・朱 誉・鈴木 正幸・孫 銘悦・田中 眞帆・ファウザン アーダン ヌサンタラ・渡邉 美紀・王 萌・サイ シュシャン・サイ コクイン・西浦 明倫・小倉 弘之・林 文通・土屋 花琳・廉 賀
    • Organizer
      日本教育方法学会第58回大会 山口大学 一般研究発表
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育の科学化を志向した授業記録とのオープンエンドな対話 -なぜ授業記録を使って分析するのか-2022

    • Author(s)
      坂本 將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第58回大会 山口大学 課題研究発表
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 一人一人の子どもの豊かな学びを実現する授業研究の課題 -データ駆動型社会を展望して-2022

    • Author(s)
      柴田 好章
    • Organizer
      日本教育方法学会 第25回研究集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学数学講義における学習内容の関連構造の分析(2) - 理学部数理学科「線形代数」を対象に -2022

    • Author(s)
      寺田 実智子・朱 誉・坂本 將暢・柴田 好章
    • Organizer
      日本教育工学会 2022年春季全国大会 鳴門教育大学(オンライン) 一般研究発表
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 一人ひとりの個が育つ協同の教育のあり方2021

    • Author(s)
      柴田好章
    • Organizer
      日本協同教育学会第17回大会 岡山大学(オンライン)シンポジウム 「令和の日本型学校教育」と協同教育
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 授業研究における理論と実践の乖離とその克服過程の再検討 -砂沢喜代次の「教授-学習過程の構造分析」と「教育認識論」を手がかりに-2021

    • Author(s)
      石原 正敬・柴田 好章
    • Organizer
      中部教育学会 第69回大会 名古屋大学(オンライン)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題解決学習における多様な視点を有する子どもの思考の構造的把握 - 語彙の出現頻度と中間項を用いた子どもの発言の解明 -2021

    • Author(s)
      岩崎 公弥子・ファウザン アーダン ヌサンタラ・坂本將暢・柴田好章・ 石原正敬
    • Organizer
      中部教育学会 第69回大会 名古屋大学(オンライン)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同的な探究における子どもの多面的・多角的な思考様式の解明 - 中間項を用いた潜在的諸要因の関連構造の明示化を通して -2021

    • Author(s)
      柴田 好章・坂本 將暢・埜嵜 志保・岩崎 公弥子・丹下 悠史・田中 眞帆・王 瀟・鈴木正幸・石原 正敬・水野 正朗・花里 真吾・FAUZAN AHDAN NUSANTARAv・王芳序
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会 宮城教育大学(オンライン開催) 自由研究発表
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「ねりあげ」という文化的スクリプトからみた真正の学びの構造2021

    • Author(s)
      水野 正朗・サルカール アラニ モハメッド レザ・柴田 好章
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会 宮城教育大学(オンライン開催) 自由研究発表
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科授業における学習者の認知状況と発言内容の乖離 -思考様式の対称性に着目して-2021

    • Author(s)
      ファウザン アーダン ヌサンタラ・柴田 好章
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会 宮城教育大学(オンライン開催) 自由研究発表
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業における沈黙の意義 -中学校社会科の授業分析を通して-2021

    • Author(s)
      王 芳序・柴田 好章
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会 宮城教育大学(オンライン開催) 自由研究発表
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業記録にもとづく比較授業分析 ― 日本の理科授業にみる学びの固有性と普遍性の探究 ―2021

    • Author(s)
      柴田 好章・サルカール アラニ モハメッド レザ・坂本 將暢・ファウザン アーダン ヌサンタラ・タン シャーリー
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会 宮城教育大学(オンライン開催) ワークショップ
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学数学講義における学習内容の関連構造の分析2021

    • Author(s)
      寺田 実智子・小國 翔平・中島 一樹・柴田 好章
    • Organizer
      日本教育方法学会 日本教育工学会 2021年春季全国大会 関西大学(オンライン開催) 一般研究発表
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中間項を用いた授業分析による発言の意図・含意・文脈の解明2020

    • Author(s)
      柴田 好章・丹下 悠史・田中 眞帆・石原 正敬・水野 正朗・埜嵜 志保・花里 真吾・坂本 將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会 宮崎大学(オンライン開催) 自由研究発表
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業記録をもとにした授業研究による子どもの思考過程の解明の可能性と課題 -北海道大学砂沢グループと名古屋大学重松グループの比較を通して-2020

    • Author(s)
      石原正敬・柴田好章
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会 宮崎大学(オンライン開催) 自由研究発表
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ウィズコロナ・ポストコロナ時代の授業論・学力論の展望 -「今、ここにいる、私たちの学び」が意味するもの-2020

    • Author(s)
      柴田 好章
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会 宮崎大学(オンライン開催) シンポジウム「危機的状況によって問われる授業と学力」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Transcript-Based Lesson Analysis to Bring the Alternative Views of Equity2020

    • Author(s)
      SHIBATA Yoshiaki
    • Organizer
      WALS2020 International Conference (the World Asslciation of Lesson Studies), Roundtable 'Reorienting Equity of Education through Transcript-Based Lesson Analysis'
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Fauzan Ahdan Nusantara, SHIBATA Yoshiaki2020

    • Author(s)
      Lesson Study as an Effort to Ensure Students’ Learning: Analyzing students’ understandings and reasonings through transcript-based lesson analysis
    • Organizer
      WALS2020 International Conference (the World Asslciation of Lesson Studies), Roundtable 'Reorienting Equity of Education through Transcript-Based Lesson Analysis'
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] NOZAKI Shiho, SHIBATA Yoshiaki2020

    • Author(s)
      Lesson Study for Equity of Education: Promoting students’ learning to the relevancy of real society problem
    • Organizer
      WALS2020 International Conference (the World Asslciation of Lesson Studies), Roundtable 'Reorienting Equity of Education through Transcript-Based Lesson Analysis'
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育評価における子ども理解のあり方 ~問題解決学習の理論構築をめざす名古屋大学教育方法研究室の初期の活動を手がかりに~2019

    • Author(s)
      柴田 好章, 石原 正敬
    • Organizer
      中部教育学会第68回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] (シンポジウム)一人一人の子どもの豊かな学びを実現するための授業研究の役割2019

    • Author(s)
      柴田 好章
    • Organizer
      中部教育学会第68回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 名古屋大学教育方法研究室における教育評価と子ども理解 -授業分析と R.R. 方式の成果と可能性-2019

    • Author(s)
      柴田 好章, 石原 正敬
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業における子どもの認識の展開過程の可視化2019

    • Author(s)
      坂本 將暢, 丹下 悠史, 柴田 好章, 埜嵜 志保, 水野 正朗, 向井 昌紀, 石黒 慎二, 徐 曼
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] (ワークショップ)授業逐語記録にもとづく比較授業分析― インドネシア理科授業における生徒相互の関わり合いを中心に ―2019

    • Author(s)
      柴田 好章, サルカール アラニ モハメッド レザ, 坂本 將暢, ファウザン アーダン ヌサンタラ
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業観の変容の機会としての授業検討会の意義2019

    • Author(s)
      田中 眞帆, 柴田 好章
    • Organizer
      日本教育工学会 2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] (分担執筆) Social, Cultural and Political Perspectives of Generative AI in Teacher Education: Lesson Planning in Japanese Teacher Education2024

    • Author(s)
      Masanobu Sakamoto, Shirley Tan, & Stephane Clivaz
    • Total Pages
      31
    • Publisher
      Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) "Exploring New Horizons: Generative Artificial Intelligence and Teacher Education", pp.178-208 / 260
    • ISBN
      9781939797759
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] (分担執筆) 子どもが地域・社会と共につながる問題解決学習2024

    • Author(s)
      柴田好章
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      土屋武士・真島聖子・白井克尚 編『子どもがつながる社会科の展開 ~地域・世界と共に~』日本文教出版, 22-35頁, 全249頁
    • ISBN
      9784536601375
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] (分担執筆)「授業研究の国際的な展開の動向と研究・実践の焦点と課題ー世界授業研究学会(World Association of Lesson Studies: WALS)を中心にー」2023

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      日本教育方法学会編『新時代の授業研究と学校間連携の新展開 (教育方法 52)』図書文化社, pp 154-168, 全176頁
    • ISBN
      9784810037814
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「豊かな学びを保障する教育を目指して」西尾 敦史・大勝 志津穂・尚 爾華 編『人間健康学』 pp.200-2092023

    • Author(s)
      丹下 悠史
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      唯学書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「学校を基盤とした協働型授業研究」 日本教育方法学会編『教育方法51 教師の自律性と教育方法』 pp.123-1362022

    • Author(s)
      坂本 將暢
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Neriage as Japanese Craft Pedagogy: Cultural Scripts of Teaching That Promote Authentic Learning. In: Zajda, J., Majhanovich, S. (eds) Discourses of Globalisation, Ideology, Education and Policy Reforms . Globalisation, Comparative Education and Policy Research, vol 26, pp.113-1372021

    • Author(s)
      Arani, M.R.S., Mizuno, M., Shibata, Y.
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783030715830
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] ウィズコロナ,ポストコロナ時代の学校での学びの展望と課題 -『今,ここにいる,私たちの学び』を求めて -. 日本教育方法学会編 パンデミック禍の学びと教育実践, pp.78-912021

    • Author(s)
      柴田好章
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810017564
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] ХИЧЭЭЛИЙН СУДАЛГААНЫ "TBLA" АРГА ЗУЙН ОНОЛ, ХЭРЭГЛЭЭ (「TBLA」授業研究方法論)2021

    • Author(s)
      Л. Ариунжаргал, Шибата Ешиаки, Сакамото Масанобу, Г. Бармаа, Б. Хосчимэг, Н. Дуламжав, Э. Менхбат (アルンジャルガル, 柴田 好章, 坂本 將暢, G.バルマー, Bホシチメグ, N.ドラムジャブ, E.ムンフバト)
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      Монгол Улсын Боловсролын Их Сургууль (モンゴル国立教育大学)
    • ISBN
      9789919973803
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 授業研究国際センター 第12回研究セミナー2022

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 授業研究国際セミナー 「モンゴルの算数授業を対象とした授業分析研究 ~FAMによる授業デザインとTBLAによる授業分析~」2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi