• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International and Cooperative Research on "Lesson Study"-based Teacher Education in Germany and Japan

Research Project

Project/Area Number 19H01629
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yoshida Nariakira  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70514313)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords授業研究 / Lesson Study / 教師教育 / コンピテンシー / ドイツ / 国際共同研究 / 日独国際共同研究 / 地域と学校との協働 / 日独比較 / 日独比較国際共同研究 / 地域と学校 / コンピテンシー志向 / 教員養成 / 教員研修
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、「授業研究」によるコンピテンシー志向の教師教育のあり方を日独比較国際共同研究によって開発的に明らかにすることである。国際学力調査の影響のもとで、スタンダードに基づく教育改革がコンピテンシー志向のもとで進行している。コンピテンシー(資質・能力)志向のカリキュラム改革と授業改革が各国の教育改革の耳目となる中で、教員養成を含む教師教育もコンピテンシー志向へと転換してきている。本研究では、コンピテンシー志向の教育改革が進行するドイツとの共同研究体制のもとで「授業研究」による教師教育実践を開発し、コンピテンシーや資質・能力そのものの相対化と実質化を視野に教師教育のあり方を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This study is an international comparative research project between Japan and Germany on the theme of competency-based teacher education through Jugyo Kenkyu/ Lesson Study/ Unterrichtsforschung. In Germany, competency-based educational reforms and "empirical research" are developed. In this study, we investigated competency-based teacher education through Lesson Study under a joint research system with German researchers. The results of this research are (1) the establishment of a continuous and systematic joint research platform, (2) the publication of research results related to Lesson Study in Japanese, German, and English publications, and (3) the clarification of Lesson Study methodology and the pointing out of the need to establish a online Lesson Study archive.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義および社会的意義は、次の三点にまとめられる。第一に、日本の「授業研究」がLesson Studyとして世界的に展開される中で、それを積極的に受容してこなかったドイツの教育学研究・研究者とコミットした国際共同研究を展開した点である。第二に、日本の授業研究を教育実践研究としてのみの意義にとどめず、日本語・英語・ドイツ語による学術出版によってその意義と課題を発信したことである。第三に、研究代表者とカウンターパートナーのみの個人間共同研究に留まらず、研究室間および組織間・学会間の研究者交流を組織したことである。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (18 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 11 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 1 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 「コロナ」から学校教育をリデザインする学術知共創の可能性と課題2022

    • Author(s)
      吉田成章・草原和博・木下博義・松宮奈賀子・川合紀宗・三好美織・小山正孝・影山和也・棚橋健治・川口広美・金鍾成・山元隆春・間瀬茂夫・永田良太・岩田昌太郎・井戸川豊・丸山恭司・三時眞貴子・森田愛子・桑山尚司
    • Journal Title

      広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 20 Pages: 1-9

    • DOI

      10.15027/52067

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2028280

    • Year and Date
      2022-03-18
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 授業研究を軸にした教師教育に関する国際共同研究のプラットフォームづくり(2)2022

    • Author(s)
      金鍾成・吉田成章・岩田昌太郎・川口広美
    • Journal Title

      広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 20 Pages: 53-60

    • DOI

      10.15027/52073

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2028286

    • Year and Date
      2022-03-18
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教科書は「主体的・対話的で深い学び」をいかに求めているか―2019年度検定済み中学校教科書の分析を中心に―2022

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宮本勇一・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・唐暁冬
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 67 Pages: 483-494

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 高等学校を軸とした地域における保小中高大連携の可能性と課題―吉舎学区「資質・能力」の実践と吉舎学区学校運営協議会構想の検討―2022

    • Author(s)
      吉田成章・滝沢潤・安藤和久・川本吉太郎・橋本拓夢・藤原由佳・金原遼・武島千明・澤田百花・俵龍太朗・田芯語・藤井冴佳・馬承昭・明月
    • Journal Title

      広島県立日彰館高等学校編『研究紀要』

      Volume: 19 Pages: 53-60

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教科における「探究」と総合における「探究」はいかに生きることの「探究」につながるか2022

    • Author(s)
      吉田成章・滝沢潤・安藤和久・藤原由佳・澤田百花・俵龍太朗・曾玉儒・藤井翔太・明月
    • Journal Title

      広島県立吉田高等学校編『令和3年度広島県立吉田高等学校研究紀要』

      Volume: ― Pages: 86-118

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] オンラインを活用した特別活動の授業づくり―「大学を知ろう」企画の代替ではないオンラインと対面を組み合わせた体験学習の充実―2022

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・川本吉太郎・橋本拓夢・藤原由佳・澤田百花・俵龍太朗・明月・滝沢潤・吉田成章
    • Journal Title

      広島県立吉田高等学校編『令和3年度広島県立吉田高等学校研究紀要』

      Volume: ― Pages: 120-130

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Characteristics and Challenges of Lesson Study and Lesson Analysis of Learning Group Formation (Gakushu Shudan Zukuri)2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto, Kazuhisa Ando, Yuka Fujiwara & Yue Ming
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 175-184

    • DOI

      10.15027/51626

    • NAID

      120007183743

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033113

    • Year and Date
      2021-12-23
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「ポスト・コロナの学校教育」の提起する学術知共創の可能性と課題2021

    • Author(s)
      吉田成章・草原和博・木下博義・松宮奈賀子・川合紀宗・三好美織・小山正孝・影山和也・棚橋健治・川口広美・金鍾成・山元隆春・間瀬茂夫・永田良太・岩田昌太郎・井戸川豊・丸山恭司・三時眞貴子・森田愛子・桑山尚司
    • Journal Title

      広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 19 Pages: 1-8

    • DOI

      10.15027/50582

    • NAID

      120006996877

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2028274

    • Year and Date
      2021-03-19
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 授業研究を軸にした教師教育に関する国際共同研究のプラットフォームづくり2021

    • Author(s)
      金鍾成・吉田成章・岩田昌太郎・川口広美
    • Journal Title

      広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 19 Pages: 33-40

    • DOI

      10.15027/50586

    • NAID

      120006996869

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2028278

    • Year and Date
      2021-03-19
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Intercultural collaborative lesson study between Japan and Germany2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto
    • Journal Title

      International Journal for Lesson and Learning Studies

      Volume: 10(3) Issue: 3 Pages: 245-259

    • DOI

      10.1108/ijlls-07-2020-0045

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 授業研究の日独共同比較研究―広島大学教育方法学研究室・ライプツィヒ大学一般教授学講座間の共同研究報告書―2021

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科教育方法学研究室編『教育方法学研究室紀要』

      Volume: 3 Pages: 33-52

    • NAID

      120007153009

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教科書はどのような「主体的・対話的で深い学び」を求めているか―2018年度検定済み小学校教科書の分析を中心に―2021

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宗近秀夫・二宮諒・阿蘇真早子・藤野健太朗・三戸部由幸
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 第66巻 Pages: 114-125

    • NAID

      40022560840

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究に向かう生徒を育てる教科と総合の課題発見・解決学習推進プロジェクトの意義と課題2021

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・安藤和久・阿蘇真早子・大西泰誠・金原遼・武島千明・藤原翔・三戸部由幸・澤田百花
    • Journal Title

      広島県立吉田高等学校編『平成30~令和2年度広島県立吉田高等学校「高等学校課題発見・解決学習推進プロジェクト」報告書』

      Pages: 77-104

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校における教科と総合をつなげる評価のあり方2021

    • Author(s)
      吉田成章・佐藤雄一郎・安藤和久・阿蘇真早子・金原遼・澤田百花
    • Journal Title

      広島県立日彰館高等学校編『研究紀要』

      Volume: 第18号 Pages: 47-50

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Wie Soll die Eigentümlichkeit der “Study of Educational Methods" Gelehrt Werden?2020

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 第1巻 Issue: 1 Pages: 184-193

    • DOI

      10.15027/50189

    • NAID

      120006951534

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033032

    • Year and Date
      2020-12-25
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ポートフォリオ評価を軸とした教職課程の構造化(2) : 実習系科目およびフィールドワーク等による「教育観の形成」の検討と効果検証2020

    • Author(s)
      森田愛子、永田良太、米沢崇、松本仁志、竹下俊治、草原和博、間瀬茂夫、齊藤一彦、吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 18 Pages: 69-78

    • DOI

      10.15027/48934

    • NAID

      120006822662

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032416

    • Year and Date
      2020-03-19
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Reform der Lehrerbildung in Leipzig2019

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域

      Volume: 68 Issue: 68 Pages: 27-36

    • DOI

      10.15027/48508

    • NAID

      120006779901

    • ISSN
      1346-5562
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032328

    • Year and Date
      2019-12-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Possibilities of the Japanese Lesson Study Approach in Global Settings: A Comparative Study of Lessons in Germany and Japan2019

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 86 Issue: 4 Pages: 565-578

    • DOI

      10.11555/kyoiku.86.4_565

    • NAID

      130007854047

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教科書は「主体的・対話的で深い学び」をいかに求めているか―2019年度検定済み中学校教科書の分析を中心に―2021

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宮本勇一・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・唐暁冬
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会自由研究発表「カリキュラム」部会、山口大学(オンライン)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] From School-based Lesson Study to Lesson Study-based School Community: or From Teacher Educator to Community-based Curriculum Designer2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2021, Symposium “Teacher Educators’ Involvements in School-based Lesson Study: A Case of Japan“, Macau and Hongkong (Online)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Landscape of Researches on Lesson Study: An attempt to develop online research database of LS2021

    • Author(s)
      Yuichi Miyamoto, Yuka Fujiwara, Kazuhisa Ando, Masako Aso, Yue Ming, Mitsuru Matsuda, Nariakira Yoshida
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2021, Symposium “Teacher Educators’ Involvements in School-based Lesson Study: A Case of Japan“, Macau and Hongkong (Online)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Jugyo Kenkyu in Hiroshima: Interprofessionelle Unterrichtsentwicklung, Panel 5: Gemeinsame Grenzen. Perspektiven auf Unterricht aus Hiroshima und Leipzig2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto, Kazuhisa Ando und Masako Aso
    • Organizer
      Jahrestagung der Sektion Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft (SIIVE) in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), TU Dortmund (Online)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育方法学の学問的固有性をいかに教えるか2020

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会課題研究Ⅳ、宮崎大学(オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教科書はどのような「主体的・対話的で深い学び」を求めているか―2018年度検定済み小学校教科書の分析を中心に―2020

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宗近秀夫・二宮諒・阿蘇真早子・藤野健太朗・三戸部由幸
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会自由研究発表「カリキュラム」部会、広島大学(オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Lesson Study-based Training of Teacher Educator: Case Study on Self-Study and Cooperative Lesson Study2019

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Yasushi Maruyama, Mitsuru Matsuda, Kazuhiro Kusahara, Shigeo Mase, Kazuya Kageyama, Shotaro Iwata, Yuichiro Sato, Miyuki Okamura, Maho Yodozawa, Yuichi Miyamoto, Aiko Hamamoto, Asuka Matsuura, Yu Yamamoto, Seigi Naganuma, Mayumi Kawamura
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Bridging Gaps between Teachers and Researchers in Interprofessional and Intercultural Lesson Study2019

    • Author(s)
      Maria Hallitzky, Christine Kieres, Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto, Asuka Matsuura, Kazuhisa Ando, Serina Sakurai, Yuka Fujiwara, Emi Kinoshita,Christian Herfter, Gereon Eulitz, Johanna Leicht, Karla Spendrin
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Qualitative Research in Education and Lesson Study’s approach2019

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida
    • Organizer
      Qualitative Approaches to Teaching Research and Development in International Discourse: Disconcertment and Convergence
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Lesson Studies in Japan: The students' learning opportunities in the focus of lesson analysis2019

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Yuichi Miyamoto
    • Organizer
      Qualitative Approaches to Teaching Research and Development in International Discourse: Disconcertment and Convergence
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Unterrichtsforschung und Unterrichtspraxis im Gespraech: Interkulturelle und interprofessionelle Perspektiven auf eine Unterrichtsstunde2022

    • Author(s)
      Maria Hallitzky, Christine Kieres, Emi Kinoshita, Nariakira Yoshida
    • Total Pages
      138
    • Publisher
      Klinkhardt
    • ISBN
      3781525015
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Lesson Study-based Teacher Education: The Potential of the Japanese Approach in Global Settings2021

    • Author(s)
      Jongsung Kim, Nariakira Yoshida, Shotaro Iwata, & Hiromi Kawaguchi
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      0367478455
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「コロナ」から学校教育をリデザインする―公教育としての学校を捉える視点―2021

    • Author(s)
      広島大学教育ヴィジョン研究センター 草原和博・吉田成章編著
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      4863275625
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教育方法と技術・教育課程2021

    • Author(s)
      樋口直宏・吉田成章編著
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003446
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 学習集団づくりが育てる「学びに向かう力」 授業づくりと学級づくりの一体的改革2020

    • Author(s)
      深澤広明、吉田成章
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      4863274920
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ポスト・コロナの学校教育―教育者の応答と未来デザイン―2020

    • Author(s)
      広島大学教育ヴィジョン研究センター 草原和博・吉田成章編著
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      4863275285
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi