Project/Area Number |
19H01637
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Fujihara Sho 東京大学, 社会科学研究所, 准教授 (60609676)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中澤 渉 立教大学, 社会学部, 教授 (00403311)
田淵 貴大 地方独立行政法人大阪府立病院機構大阪国際がんセンター(研究所), その他部局等, がん対策センター疫学統計部部長補佐 (20611809)
川田 恵介 東京大学, 社会科学研究所, 准教授 (40622345)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
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Keywords | パネル調査 / 社会調査 / 社会階層論 / 計量社会学 / 教育機会 / 親子 / 若年層 / 格差・不平等 / 高校階層構造 / COVID-19(新型コロナウイルス) / 教育格差 / 社会階層 / 学校生活 / 健康 / 親子データ / 新型コロナウイルス / COVID-19 / 学歴 / 若者 / 母親 / web調査 / 親子調査 / 教育社会学 |
Outline of Research at the Start |
申請者は2015年度に中学3年生であった子どもとその母親に対する調査を行い,2017年度に追跡調査を行った.本プロジェクトはさらに高校卒業からの3年間の継続調査を行い,様々な側面についての変化の情報を把握し,社会経済的背景,学校生活,意識・態度そして教育達成がその後の社会,経済,政治,健康に関するアウトカムにどのような影響を与えているのかその因果関係とメカニズムを解明する領域横断的研究を行う.
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Outline of Final Research Achievements |
In 2015, a longitudinal study was conducted to survey ninth-grade students and their mothers, resulting in responses from 1854 pairs. The follow-up phase of the study in 2017 obtained responses from 1499 students and 1588 mothers. Since 2019, this research project has consistently sought information on post-high school career trajectories and various aspects of student life through web surveys. As a result, in response to the widespread impact of the novel coronavirus, we incorporated questions related to COVID-19 into our surveys. Consequently, we created a panel dataset consisting of eight time-points: December 2019, February, July, and December 2020, as well as August and December 2021. This dataset was utilized to assess educational opportunity inequality and the effects of the COVID-19 pandemic on the mental health of young individuals.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
中学3年から大学進学後までの長期のパネル調査から,社会的格差・不平等が生成されるメカニズムやプロセスについての分析が可能となるデータセットが構築された.母親についても調査を行っていることから,より生活かつ詳細な社会経済的背景変数を用いることができるデータとなっている.このデータは社会階層や教育社会学に関する学術的な研究に用いられるだけではなく,今後公開されることによって格差・不平等に関するエビデンス創出に役立てることができる.さらに新型コロナウイルス前から調査を継続しているため,たとえばどのような人々でメンタルヘルスが悪化したのかを分析可能な貴重なデータを得ることができた.
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