Project/Area Number |
19H01643
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Tsuru University (2020-2023) Kyoei University (2019) |
Principal Investigator |
Fujita Hidenori 都留文科大学, その他部局等, 名誉教授 (30109235)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
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Keywords | 現代社会の構造変容と課題 / 政治・行政・企業経営 / コンプライアンス・遂行責任 / 説明責任・結果責任 / 公共性・正統性 / 安全・安心・信頼 / 国家・権力・民主主義 / 気候変動・脱炭素社会 / 現代社会の構造変容 / 教育と政治・行政・企業経営・市民社会 / 正統性 / 信頼性 / 機能性 / 理論的・実証的・政策的研究 / 教育基盤の構造変容 / コンプライアンス / 説明責任と遂行責任 / 正統性・公共性 / 改善課題と改善可能性 / 教育と政治・行政・企業経営 / 理論的・政策的・実践的課題 / 説明責任 / 教育システム / 政治・行政・社会システム |
Outline of Research at the Start |
近年、種々の不祥事が頻発しているが、教育も政治・行政・企業経営も、安全と信頼が確保されていなければ、私たちは安心して暮らすこともできない。そこで本研究は、教育と政治・行政・経済・社会システムの正統性・信頼性・機能性とその改善・向上可能性について、①アクター(教師・職員や経営者など)の意識・実践、②組織風土、③環境変化、④政策・言説とそれらの影響関係について以下の4つの課題を中心に理論的・実証的に探究する。 (1)教育基盤の構造変容 (2) 教育システム及び社会システムの実態と問題・課題 (3)教育システム及び社会システムの正統性・信頼性・機能性 (4)教育と政治・行政・企業経営の現代的課題(事例分析)
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Outline of Final Research Achievements |
This study investigates the legitimacy, trustworthiness and functionality of education, politics, administration, and corporate management, focusing on ①actors, ②organizational cultures, ③environmental changes, ④policies and related discourse, ⑤poverty, disparities, discrimination, disgraceful affairs and others. A Research report was coordinated and issued, which is composed of the following chapters: “Introduction,” “Chap1. Reforms initiated by politicians and the issues/challenges regarding publicness,” “Chap2.The criticism of postwar democracy and its impacts,” “Chap3. Reading notebook: My journey of the explorative reading,” “Chap4. Toward a carbon neutral society and reforestation,” “Chap5. Daily Life Writing Education in occupied Japan,” and “Outline of the results of Web Questionnaire Survey on Trust and Lifestyle.”
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
①公共性に関する1984年以降の新聞検索結果は経済1036件、環境944件、自由784件、支援769件、政治693件、教育555件、安全515件、報道510件、福祉501件、信頼336件。②戦後民主主義は国体思想への批判として展開したが、1960年代に大衆社会論・大衆デモクラシー論の観点からの批判が、90年代に反動的な保守の論理が起こった。③探索読書により、権力と残酷・悲惨を理解する「思考のリレー」や「残酷さこそが最悪のこととして避ける思想」などの重要性が示された。④2023年から始まった「地域脱炭素推進交付金」に基づく栃木県日光市の取組の紹介。⑤「生活綴り方教育」についての同時代史的教育論。
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