• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Mechanisms of Social Class Formation through Education in Developed Societies: Historical and Comparative Sociological Analyses

Research Project

Project/Area Number 19H01646
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

AIZAWA Shinichi  上智大学, 総合人間科学部, 准教授 (00456196)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡本 智周  早稲田大学, 文学学術院, 教授 (60318863)
片山 悠樹  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (40509882)
丹治 恭子  立正大学, 仏教学部, 教授 (30509005)
今井 順  上智大学, 総合人間科学部, 教授 (30545653)
Rappleye Jeremy  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (00742321)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Keywords社会科 / 馬場四郎 / 集団(主義)教育 / 労働市場 / マカレンコ / 比較歴史社会学 / 戦後社会 / 日本 / 産業化 / 教育実践 / 集団主義教育 / ドイツ / 戦後日本 / 学校教育 / 中等教育 / 東西ドイツ / 能力 / 1950、60年代 / 経済発展と教育 / 地域社会の変容 / 戦後復興期 / 高度経済成長期 / カリキュラム / 国際比較 / 戦後史 / 西ドイツ / 東ドイツ / ソビエト教育学 / 学歴 / 学校教育の役割 / 社会階層の形成 / 近代化
Outline of Research at the Start

本研究は、Ⅰ.日本パートとⅡ.国際比較パートに分かれ、主に次のような研究作業によって構成されている。日本パートでは、①近現代日本の政治史・経済史の知見の階層形成史の視点による精査、②階層形成史の視点による国勢調査・文部省年報・学校基本調査等各種官庁統計の分析、③階層形成史上重要な時期のマイクロデータのディジタル復元および分析を行う。IIの国際比較パートでは、第二次世界大戦前から戦後の通時的社会構造の把握、ポスト高度成長期の教育改革政策の比較分析、日本の学校概念では自明視されている教育的活動の学校外アクターへの委託状況の整理の作業を行う予定である。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we have used the method of comparative historical sociology to elucidate the path of social development and the mechanism of social stratification in Japanese society through modern school education. In particular, we have worked to position the transformation in postwar Japanese society as a comparative history of "how the formation of modern school education contributed to social development. As a result, we found that: 1. the deepening of the concept of "society" in Japan was an important occasion, along with the establishment of social studies; 2. the principle of selection became popular in school education during the period of reorganization of school education and labor market in the industrialization of society in the late 1950s and 1960s, and that "collectivity" became the focus of attention both in school education and the labor market; as a result, the concept of " collectivity" was introduced into school education in the late 1950s.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本科研の研究成果は、1.馬場四郎資料の復元、2.戦後日本における労働市場の展開と教育現場での応用・地域での実践の解明、3.教育の集団性の比較社会史的検討の3点が挙げられる。このうち、第1については、馬場四郎資料のディジタル復元を行い、今後、後世の研究者が利用できるための整備を進めた。この点は、本科研による重要な学術的意義と言える。第2と第3より、日本社会の特質が学術的に解明されただけでなく、日本の教育のなかで集団主義と平等主義の関係を明らかにし、ここから今後の未来社会において、平等主義と民主主義をどう考えるのかについての思想的・実証的基盤を整備した。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 6 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ベルリン自由大学/ランダウ大学/デュッセルドルフ大学(ドイツ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ランダウ大学/デュッセルドルフ大学(ドイツ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ランダウ大学(ドイツ)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] デュッセルドルフ大学/ランダウ大学(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Quantitative Analysis of Attitudes on Bullying Among Boys and Girls in Single-Sex and Coeducational Schools: A Four-Country Comparison of Japan, South Korea, the United Kingdom, and Australia, Using PISA2018 Data2022

    • Author(s)
      相澤真一・池田大輝
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 89 Issue: 4 Pages: 670-682

    • DOI

      10.11555/kyoiku.89.4_670

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新制中学校黎明期中卒者における中学校の選択科目と成績が果たした役割: 1953年神奈川県新規学卒者(中卒)労働市場調査の再分析を手がかりに2022

    • Author(s)
      相澤 真一
    • Journal Title

      上智大学教育学論集

      Volume: 56 Pages: 47-57

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 歴史教育の高大接続の現状と課題――社会科教育と社会科学教育の接続として考える2022

    • Author(s)
      岡本 智周
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 10 Pages: 1-14

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Conflicts and Coincidences between Views of Ability in Educational Practices and Policies: Discourse on Ability in the late 1950s and 1960s in Japan2022

    • Author(s)
      Yuki Katayama
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 16 Pages: 103-115

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「アジア」という視点から見る教育 : 特集にあたって2021

    • Author(s)
      片山 悠樹,中村 高康
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 108 Pages: 7-17

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] National vigor and international silence: The background and development of Japanese sociology of education2021

    • Author(s)
      Shinichi Aizawa
    • Journal Title

      International Sociology Reviews

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 206-218

    • DOI

      10.1177/02685809211005352

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 隣接分野から見た高等教育研究への問題提起2019

    • Author(s)
      相澤真一・濱本真一
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 104 Pages: 147-167

    • NAID

      130008020129

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] Makarenko in Japan: Reception and Implementation of Makarenko’s Idea in a Capitalist Society2023

    • Author(s)
      Ami Kobayashi
    • Organizer
      XXII. Internationale wissenschaftlich-praktische Konferenz "Anton Makarenkos Wort und Tat: ukrainische und europaeische Kontexte
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 集団教育の比較歴史社会学的文脈:戦後日本の学校での実践と思潮の検討から2022

    • Author(s)
      相澤真一
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 馬場四郎と初期社会科――「戦後」の取り組みとそれを阻んだもの2022

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦後新教育と馬場四郎――社会観・学問観との関連から2022

    • Author(s)
      丹治恭子
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 過疎地域における学歴主義の制度化過程 ―中山間地域の高校の事例から―2022

    • Author(s)
      礒尾奈加子
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦後の集団主義教育への歴史社会学的再接近2021

    • Author(s)
      相澤 真一
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦後日本における学習と努力の価値観をめぐる教育言説の分析2021

    • Author(s)
      相澤 真一,池田 大輝
    • Organizer
      第73回日本教育社会学会大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Soviet Education as a Grassroots Educational Movement in Post-war Japan2021

    • Author(s)
      Ami Kobayashi
    • Organizer
      ISCHE 42 (International Standing Conference for the History of Education) - online-
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Kollektiv(-ismus)erziehung in Japan, der DDR und der UdSSR2021

    • Author(s)
      Ami Kobayashi
    • Organizer
      Bildungsgeschichtliche und kulturwissenschaftliche Forschungen der Gegenwart - Kolloquium fuer Historische Bildungsforschung
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ポスト高度経済成長期の平等をめぐる教育言説に関する考察2020

    • Author(s)
      相澤真一
    • Organizer
      第72回日本教育社会学会大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Utopian Education? Possibilities and Challenges of Establishing a Secure Society through Japanese Schooling2019

    • Author(s)
      AIZAWA, Shinichi
    • Organizer
      International Sociological Association RC04
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新制中学校黎明期中卒者における中学校の選択科目と成績が果たした役割 ―1953 年神奈川県新規学卒者(中卒)労働市場調査の再分析を 手がかりに―2019

    • Author(s)
      相澤 真一
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Higher educational expansion from the 1990's under deregulation and rising inequality in Japan2019

    • Author(s)
      AIZAWA, Shinichi
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 総中流の始まり――団地と生活時間の戦後史2019

    • Author(s)
      渡邉大輔・相澤真一・森直人編
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      青弓社
    • ISBN
      9784787234629
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 相澤 真一(専門:教育社会学)のWEB SITE

    • URL

      http://www.asahi-net.or.jp/~vr5s-aizw/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Hybrid format one-day workshop “Rethinking Social Collectivity in the Japanese Society from the Viewpoint of Modern Educational History”2023

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi