• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Study on the Structure of Cyberbullying between Japan and the U.K. -Analysis through the large-scale, simultaneous survey-

Research Project

Project/Area Number 19H01648
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionBukkyo University

Principal Investigator

HARA KIYOHARU  佛教大学, 教育学部, 教授 (20278469)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山内 乾史  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (20240070)
大多和 直樹  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 准教授 (60302600)
小針 誠  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (90388067)
小林 至道  青山学院大学, アカデミックライティングセンター, 助教 (60784692)
浅田 瞳  華頂短期大学, 幼児教育学科, 准教授 (80454859)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsネットいじめ / 高校階層 / 国際比較
Outline of Research at the Start

本研究では、「日本と英国のネットいじめには違いがみられるのか」という問いをもとに、日英の高校生を対象として同一の質問用紙を用いた日英での大規模調査を実施することを目的とする。その調査結果をもとに、両国のネットいじめの違いを明らかにし、ネットいじめを減じるためにどのような啓発活動が必要なのか、その根拠となる資料を提示し、その他の先進諸国におけるネットいじめ研究の端緒としたい。

Outline of Final Research Achievements

A large-scale questionnaire survey on cyberbullying was conducted from November 2020 to March 2021, covering the current state of cyberbullying in the U.S., U.K., and Australia, and a similar size of 66,399 high school students in Keiji, Japan, conducted by this research group under Scientific Research Grant (B) 15H03491. The final survey subjects were 63 students. The final survey population was 63,657 and the number of schools surveyed was 132.
The incidence of cyberbullying has increased over the past five years, the content of cyberbullying has shifted from slander on SNS to trouble in online games, and it is clear that students at all high school levels, but those whose academic performance "dropped off" between middle and high school, are victims of cyberbullying.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ネットいじめに関する先行研究は、必ずしもデータを伴っているわけでなく、一部にはジャーナリスティックに語られている場合も少なくない。また、その調査の多くは小規模データであり、ゆえに「傾向がある」といった指摘がなされるに留まってきた。本調査においては2015年と2020年のネットいじめの発生率・方法・高校階層による特徴について明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] ネットいじめの啓発活動に関する研究2023

    • Author(s)
      浅田瞳
    • Journal Title

      関西教育学会紀要

      Volume: 23

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ネットいじめ2022

    • Author(s)
      原清治
    • Journal Title

      チャイルドヘルス

      Volume: 25 Pages: 261-264

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ネットいじめの現状と課題 : 子どもたちの磁場で何が起きているのか2022

    • Author(s)
      原清治
    • Journal Title

      教育学部論集

      Volume: 33 Pages: 95-114

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ネットいじめを誘発する要因に関する実証的研究 : 何がvulnerableか?2020

    • Author(s)
      浅田瞳、原清治、松浦善満
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 44 Pages: 66-70

    • NAID

      40022339608

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校におけるネットいじめの啓発効果に関する実証的研究2019

    • Author(s)
      浅田瞳、原清治
    • Journal Title

      佛教大学教育学部学会紀要

      Volume: 18 Pages: 31-41

    • NAID

      40021991100

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 子どもたちの生きづらさについて考える2022

    • Author(s)
      原清治
    • Organizer
      第43回京都学校教育相談研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中学生のリアル/ネットコミュニケーションの変化に関する実証的研究2019

    • Author(s)
      原清治、山内乾史、浅田瞳、松浦善満、大多和直樹、小針誠、小林至道
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ネットいじめを誘発する要因に関する実証的研究 : 何がvulnerableか?2019

    • Author(s)
      原清治、浅田瞳、松浦善満、
    • Organizer
      関西教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi