• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of multi-vocal assessment in early childhood education and care

Research Project

Project/Area Number 19H01652
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

MATSUI GOTA  香川大学, 教育学部, 准教授 (50432703)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 升川 琢也 (古賀琢也)  千葉明徳短期大学, 保育創造学科, 講師 (10864689)
松本 博雄  香川大学, 教育学部, 教授 (20352883)
濱田 祥子  比治山大学, 現代文化学部, 准教授 (20638358)
上村 眞生  西南女学院大学, 保健福祉学部, 准教授 (30530050)
水津 幸恵  三重大学, 教育学部, 講師 (30837331)
片岡 元子  香川大学, 教育学部, 教授 (40709242)
中西 さやか  佛教大学, 社会福祉学部, 准教授 (40712906)
岡花 祈一郎  琉球大学, 教育学部, 准教授 (50512555)
大野 歩  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (60610912)
越中 康治  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (70452604)
佐藤 智恵  神戸親和女子大学, 教育学部, 教授 (90552232)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords保育の質 / 子どもの声 / アセスメント / アクションリサーチ / 就学前施設 / 意味生成 / 評価 / 対話 / 評価(アセスメント) / 就学前教育
Outline of Research at the Start

ここ10年の間、国内外において「保育の質評価の在り方」が盛んに議論されている。しかし、保育者は「評価」に対して、客観的な基準で望ましい実践かどうかを査定されるというイメージを根強く持っており、忌避反応が強い。一方、保育の質を主観的で多視点から捉える立場から、保育者が「当事者にとって望ましい実践とは何か」を積極的に探求する形成的評価を検討する動向もある。そういった評価は、やらされる評価ではなく、やりがいのある評価であり、保育の改善や子どもの学びに寄与することが期待できる。本研究は、子どもや保護者など当事者の声を含めた新しい保育評価を試行・開発することを行う研究である。

Outline of Final Research Achievements

What is the high quality for children in early childhood education and care (ECEC) settings ? This study examined the theories and methods of ECEC assessment through listening to young children's voices. The three main findings of the study are as follows. First, it was founded that children's voices include non-verbal signs and materialise in relation to the ECEC teacher. Second, the study proposed several methods of visualisation in the reception of children's voices. Third, we showed that the children have agency to assess their experience in terms of exercising the child's rights, exploring in environment of facilites based on their own curiosities and interests and creating play activities together with the ECEC teacher.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果では、子どもの育ちを大人が一方的な基準によって評価するのではなく、子どもが大切にしている価値観などを踏まえて、子どもと対話的に評価する方法論を提示した。したがって、学術的意義としては、従来の評価観に基づく方法論のオルタナティブを提示し、学習者主体のアセスメント方法を提案した点が挙げられる。また、社会的意義については、こどもまんなか社会を目指す中で、子どもの声を世の中に反映する上で、乳幼児の声が言葉に限らず、その他のサインにも含まれることを示し、それを受け取る大人の構えについて考察したことが挙げられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Building a Childcare Ream’s Awareness of Essential Aspects of Childcare Practice through Reflection:2022

    • Author(s)
      片岡 今日子、松井 剛太
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 57-68

    • DOI

      10.20617/reccej.60.2_57

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもの声をもとにした保育カンファレンスの検討2022

    • Author(s)
      松井剛太・浦野陽子・川田美保・土居恭子・武田真由・國方栄美子
    • Journal Title

      香川大学教育学部実践総合研究

      Volume: 44 Pages: 25-30

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Reflection on the Professional Development of Early Childhood Education and Care Teachers in Japan Based on Children’s Voices2021

    • Author(s)
      Matsui Gota
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood

      Volume: 53 Issue: 3 Pages: 367-384

    • DOI

      10.1007/s13158-021-00306-7

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Pedagogical photo documentation for play in early childhood education and care.2021

    • Author(s)
      Matsumoto, H., Nishiu, H., Taniguchi, M. Kataoka, M., & Matsui, G.
    • Journal Title

      Early Years

      Volume: - Issue: 4-5 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1080/09575146.2021.2017407

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ラーニングストーリーと保育記録2021

    • Author(s)
      松井剛太
    • Journal Title

      発達

      Volume: 42(167) Pages: 30-36

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Using a Photo Projective Method to Listen to Children’s Perspectives About Improving Kindergarten Environments2020

    • Author(s)
      Matsui Gota
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood

      Volume: 52 Issue: 3 Pages: 281-297

    • DOI

      10.1007/s13158-020-00279-z

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 保育者の行動変容を促す「探究型研修」の検討 : 研修をデザインする側の視点から2020

    • Author(s)
      片岡 元子 , 松井 剛太 , 松本 博雄 , 髙橋 千代
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 58(2) Pages: 381-392

    • NAID

      130008071652

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもや保護者の声を聴く(特集 保育の質の向上を考える)2019

    • Author(s)
      松井剛太
    • Journal Title

      発達

      Volume: 40 Pages: 20-25

    • NAID

      40021900674

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 目指すのは、保育に手応えを感じられる「自己評価」2019

    • Author(s)
      松井剛太
    • Journal Title

      エデュカーレ

      Volume: 94 Pages: 19-31

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自治体における探究型研修の実施とその評価Ⅱ2022

    • Author(s)
      片岡元子, 松本博雄, 松井剛太
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の声を聴きとる-「書きたくなる」を支えるために-2021

    • Author(s)
      松本博雄・松井剛太
    • Organizer
      第74回日本保育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Action Research using the Photo Projective Method to improve a kindergarten environment.2019

    • Author(s)
      松井剛太
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association (PECERA) 20th Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「遊びの質の高まり」を支えるアセスメントモデルの検討 IV2019

    • Author(s)
      松本博雄
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 実践事例を通して具体的なかかわりを学ぶ  保育現場における特別支援2023

    • Author(s)
      松井 剛太、七木田 敦
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378491
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 新・子育て支援2021

    • Author(s)
      松井 剛太
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378347
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi