• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Constructing learning designs that contribute to the development of science and mathematics education

Research Project

Project/Area Number 19H01661
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Andoh Hidetoshi  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (70432820)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金児 正史  帝京平成大学, 人文社会学部, 教授 (00706963)
高阪 将人  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (50773016)
久保 良宏  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (80344539)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥14,950,000 (Direct Cost: ¥11,500,000、Indirect Cost: ¥3,450,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Keywords理数教育 / 理科 / 数学 / 理数探究基礎 / クロスカリキュラム / 理数探究
Outline of Research at the Start

資源の乏しい日本にとって,国の将来を左右するのは科学技術であり「理数教育の充実」は喫緊の課題であり,両教科の関連性を実感できるようなクロスカリキュラム的な教材の開発と指導を行う必要がある。本研究の目的は,わが国の科学技術の醸成に寄与する「理数教育の充実」を目指すことで,以下の3点である。
(1)理科と数学の関連性を実感できる教材や指導プログラムを考案し,中等教育における
「理数教育の充実」につながる学習デザインを構築する。
(2)学習デザインに基づき,中学や高校で授業実践を行い,その教育的効果を検証する。
(3)「理数教育の充実」に向け,理科と数学の最適な連携を育むための条件を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In Japan, the future of the country depends on science and technology, and "improving science and mathematics education" is an urgent issue, and it is necessary to develop and teach teaching materials that allow students to experience the relationship between the two subjects. In this study, a "Problem Research Presentation" was held at the Japan Society of Science Education on the theme of "Towards 'improving science and mathematics education', what should the relationship between science and mathematics be? " where the current state of science and mathematics education was discussed. As a result, it was shown that these developed teaching materials have a significant educational effect on learning the relationship between science and mathematics, and it was suggested that they could lead to the improvement of science and mathematics education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

資源の乏しい日本にとって,国の将来を左右するのは科学技術であり「理数教育の充実」 は喫緊の課題である。学習指導要領でも「理数教育の充実」が唱えられているが,国際的な 理数教育の調査では低い結果が示され,今後,理科と数学は密接に連携し,両教科の関連性 を実感できるような横断的・クロスカリキュラム的な教材の開発と指導を行う必要性が指摘 されている。また,一方で,理科と数学という教科の本質や特性を追求し,理科と数学の関 係性,連携の意義を再検討することも「理数教育の充実」のためには必要である。わが国の科学技術の振興に寄与し得るために「理数教育の充実」を目指すことが学術的・社会的な意義である。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2019

All Presentation (13 results)

  • [Presentation] 新科目「理数探究基礎」における教科書の比較調査2023

    • Author(s)
      小原美枝・安藤秀俊
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科と算数との関連の認識に関する教員養成大学生の傾向-「てこのはたらき」の単元における「つり合い」の内容に焦点を当てて-2023

    • Author(s)
      太刀川祥平・久保良宏・安藤秀俊
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「理数探究基礎」におけるシュタイナー点に着目したシャボン玉の教材開発2023

    • Author(s)
      大川日菜乃,安藤秀俊
    • Organizer
      令和5年度日本理科教育学会北海道支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 理数教育の充実」にむけて,理科と数学の関連はどうあるべきか? Ⅸ2022

    • Author(s)
      安藤秀俊
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育と理科教育との関係についての一考察(8) 「量の感覚」(長さ・広さ・角・重さなど)に焦点をあてて2022

    • Author(s)
      久保良宏,太刀川祥平,安藤秀俊
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「理数教育の充実」に向けて,理科と数学の関連はどうあるべきか? Ⅸ2022

    • Author(s)
      安藤秀俊
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育と理科教育との関係についての一考察(8):「量の感覚」(長さ・広さ・角・重さなど)に焦点をあてて2022

    • Author(s)
      久保良宏・太刀川祥平・安藤秀俊
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育と理科教育との関係についての一考察(6)-濃度の考え方に着目して-2019

    • Author(s)
      久保良宏,安藤秀俊,太刀川祥平
    • Organizer
      日本科学教育学会,第43回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生を対象とした内包量の問題における認識の分類2019

    • Author(s)
      大町圭司・安藤秀俊
    • Organizer
      日本科学教育学会,第43回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校における理科研究発表大会の活動について2019

    • Author(s)
      山本晃司,安藤秀俊
    • Organizer
      令和元年度日本理科教育学会北海道支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学史教育に活用するカードゲーム型教材の構想2019

    • Author(s)
      九鬼成未,安藤秀俊
    • Organizer
      日本学校教育実践学会第24回研究発表大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究活動を行う高校生への調査-理科と数学の連携を重視して-2019

    • Author(s)
      大町圭司,安藤秀俊
    • Organizer
      2019年度第4回日本科学教育学会研究会(日本科学教育学会北海道支部大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校におけるBYODを活用した理数探究学習の実践と成果2019

    • Author(s)
      小原美枝,小方祥載,安藤秀俊
    • Organizer
      2019年度第4回日本科学教育学会研究会(日本科学教育学会北海道支部大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi