Project/Area Number |
19H01664
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Saitama University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
綿貫 啓一 埼玉大学, 理工学研究科, 教授 (30212327)
清水 由紀 早稲田大学, 文学学術院, 教授 (30377006)
野村 亮太 早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (70546415)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
|
Keywords | 児童の表現 / 教員支援 / 児童画の評価と判断 / 視線計測 / 学際研究 / 児童画 / 多面的視点 / 教員支援システム / 学際性 / 多面的理解 / 研修 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、2つのプロジェクト(A・B)を柱として研究を進め(2019、2020年度)、各プロジェクトの成果を、三番目のプロジェクトCにおいて教員支援システムへと具体化し(2021年度)、更にそれを半年間教員研修で施行することによりその効果検証を行う(2022年度)。プロジェクトAでは児童画の描画パターンの検討を中心に解析し、その成果をブックレットにまとめる。またプロジェクトBでは児童画を見る際の教師の視点を測る絵画評価用RCRTを作成し、それを2022年度に行う教員研修の際に活用し、研修前後での教師の多面的視点の獲得の度合いの差異等から研修の効果を検証する。
|
Outline of Final Research Achievements |
Because of Corona Disaster,we could not carry out teacher’s training at all during the period of this reseach, we only carried out one of the original three projects, that is, project-A(quantitative analysis of the characters of children’s drawings). As the result of this research, we could publish one peer reviewed paper titled “A Study on the Appreciation of Children's Drawings from the Children's Viewpoint: Differences in eye tracking data among children, teachers, and experts, and now we are also making one more paper titled “Does the evaluation process for children's drawings change depending on the purpose of the evaluator? Selective attention when making aesthetic emotions, aesthetic judgments, and educational judgments”. Both papers must be indicators for primary school teacher to judge and evaluate children’s art works appropriately and so they will be one of the important support systems for art education in primary school.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
児童自身がどのように自作を捉えているのか、小学校の教員や美術専門家はどうか、それぞれの立場からの見方を視線計測から定量的に把握し比較した結果を図工指導と評価の指標とすることは、図工指導と評価の有益な手がかりとなる。また、児童の作品をどのような目的を持って捉えるかでその評価プロセスが異なっていくことを同様に視線計測で定量化した分析結果も教師の図工指導には有益な手がかりとなる。本研究の学術的意味は心理学や工学の専門家とともに児童画の見方を定量分析しその結果を教師が理解することで、図工の重要な教育指標を教員に伝えることができる点にあり、それは今後の図工教育の本質的充実にとって大きな社会的意義がある。
|