Development of teacher training programs for nurturing children's scientific thinking
Project/Area Number |
19H01665
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
原田 和雄 東京学芸大学, 教育学部, 教授 (00301169)
松川 正樹 東京学芸大学, 教育学部, 名誉教授 (30127914)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
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Keywords | ICSTシステム / 科学的思考 / 問題解決能力 / コンセプト・フロー / 指導チャート / 論理的表現力 / 帰納的な手法 / 理科の教員研修 / 科学的思考力 / 論理的文章表現 / 教員研修 / 概念獲得 / コンセプトフロー |
Outline of Research at the Start |
本研究では、児童・生徒の科学的思考力と問題解決能力を育成する理科の教員研修法を構築することを目的としている。これは、科学的思考力と問題解決能力の育成に必要な「日本型」の指導法について調査し、そのための要素を抽出し、これに基づいて指導チャートを用いた小中高等学校理科の内容に則した教員研修を開発することにより行う。また、このように開発と実践を繰り返すことにより改良した指導チャートを用いた教員研修をマニュアル化し、全国へ発信するとともに、それを活用して地域や参加教員の特性に応じた教育委員会等独自の教員研修プログラム開発の支援活動を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
The objective of this research is to establish a systematic method for developing teacher training programs aimed at nurturing the student's ability to understand natural phenomena based on scientific thinking and to acquire the skills necessary to solve problems on their own. To do so, a theory for "Japanese-style" teaching necessary for scientific thinking and problem-solving ability was developed, and based on this theory, "teaching charts" that serves as a blueprint for conducting classes were constructed and put into practice. In class practice, we compared classes using the ICST system and classes without using the ICST system by the group comparison experiment design method, and discussed the effects on children/students and teachers in science classes using the ICST system. Based on this, several science teacher training programs have been developed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、科学的思考力と問題解決能力において必要な「日本型」の指導法の理論を構築し、それに基づき授業を実施するためのICST(Instructional Charts for nurturing Scientific Thinking)システムを体系化させた。特に、論理的な文章表現力を育成するための方法について、帰納的な手法を用いた授業を通して児童・生徒の科学的思考力を活用させる上で効果が得られることがわかった。これにより、小中高等学校の多くの単元の内容を教材化し、児童・生徒の科学的思考力と問題解決力を育成する授業をどの学校でも実践できるようになることが期待される。
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Report
(4 results)
Research Products
(14 results)