• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing principles of task design for promoting students' collaborative mathematical inquiry in school mathematics

Research Project

Project/Area Number 19H01668
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba (2020-2023)
Shinshu University (2019)

Principal Investigator

Komatsu Kotaro  筑波大学, 人間系, 准教授 (40578267)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中川 裕之  東京理科大学, 理学部第一部数学科, 准教授 (00450156)
真野 祐輔  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10585433)
辻山 洋介  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10637440)
濱中 裕明  兵庫教育大学, 連合学校教育学研究科, 教授 (20294267)
宮川 健  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30375456)
村田 翔吾  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 助教 (50909471)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords数学教育 / 協働 / 探究 / 教材開発
Outline of Research at the Start

教科教育学では,近年,教科の本質に即した「真正な学び」の重要性が主張されている。数学の場合はそうした真正な活動の一つとして「協働型探究活動」があるが,この協働型探究活動を学校数学の場で実現する方法は十分には明らかにされていないのが現状である。そこで,本研究では,協働型探究活動を促進するための「教材開発原理」を構築し,その原理の有効性を検証することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

This research project aimed to develop principles of task design for promoting students’ collaborative mathematical inquiry in school mathematics. We built on a design-based research methodology to construct a framework for conducting task design research. We then proceeded with this project following this framework, such as specifying the targeted learning goals and constructing task design principles based on the literature. We examined the constructed principles by conducting empirical studies implementing designed tasks to students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教科教育学では,近年,教科の本質に即した「真正な学び」の重要性が主張されており,算数・数学科における関連の活動として「協働型探究活動」がある。本研究では,この協働型探究活動を促進するための課題の設計原理を開発した。本研究で開発した原理は,研究を越えて新たな課題を作り出したり,設計済みの課題をクラスの状況に応じて柔軟に調整したりする際の指針となることが期待される。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (88 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (26 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Peer Reviewed: 26 results,  Open Access: 20 results) Presentation (52 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] 知識構成における類比の可能性を確認することで類推を評価する方法について:類推した推測を評価するEulerの手法を手がかりとして2024

    • Author(s)
      中川裕之
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育学論究

      Volume: 104 Pages: 3-17

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「説明する証明の理解」を目指した授業についてー数学的な面白さを感じさせることを目指してー2024

    • Author(s)
      檜皮賢治・濱中裕明
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌

      Volume: 28(3) Pages: 57-68

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The discovery function of proving by mathematical induction2023

    • Author(s)
      Komatsu, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 179-186

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Task Design Research to Foster Students’ Defining in Proofs and Refutations: Focusing on Refinement of Definitions2023

    • Author(s)
      村田 翔吾,早川 竣
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 47 Issue: 4 Pages: 454-470

    • DOI

      10.14935/jssej.47.454

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学的概念の拡張における定義活動の促進に関する研究:課題「四捨五入の拡張」の設計と検証2023

    • Author(s)
      村田翔吾・四之宮暢彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育

      Volume: 105(11) Pages: 2-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校数学における課題設計原理の開発に関する研究の枠組み2023

    • Author(s)
      小松孝太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育

      Volume: 105(1) Pages: 2-13

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「必要条件」という概念の本来の機能の発生とその顕在化ー論理疑念の高校数学における生息可能性ー2023

    • Author(s)
      濱中裕明・相馬智紀
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌

      Volume: 28(2) Pages: 47-56

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Aspects of Utilization of Proofs within the Context of Mathematical Problem Posing: An Analysis of Students’ Processes in a Mathematics Classroom in “Numbers and Algebraic Expressions”2022

    • Author(s)
      辻山洋介・垣野内将貴・佐久間淳一
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 2 Pages: 187-208

    • DOI

      10.14935/jssej.46.187

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on Students’ Explanations by Counter-examples in Elementary School Mathematics: Characterising Students’ Responses Based on a Survey Using “Number Pyramid” as a Task2022

    • Author(s)
      見浦佳葉・真野祐輔
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 3 Pages: 243-257

    • DOI

      10.14935/jssej.46.243

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Generating mathematical knowledge in the classroom through proof, refutation, and abductive reasoning2022

    • Author(s)
      Komatsu, K., & Jones, K.
    • Journal Title

      Educational Studies in Mathematics

      Volume: 109(3) Issue: 3 Pages: 567-591

    • DOI

      10.1007/s10649-021-10086-5

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Teachers’ Assessment Factors of Students’ Non-Cognitive Skills: Analysis of a Survey in the Area of “Data Handling” in Junior High School Mathematics2022

    • Author(s)
      青山和裕・辻山洋介・小松孝太郎・永田潤一郎・吉川厚
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 91-103

    • DOI

      10.14935/jssej.46.91

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Toulmin analysis of meta-mathematical argumentation in a Japanese grade 8 classroom2021

    • Author(s)
      Reid, D., Shinno, Y., Komatsu, K., & Tsujiyama, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 1 Pages: 234-241

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 数学の授業における考察対象の存在論的様相の顕在化:Eulerの活動と数学の授業における考察対象の進化論的発展の対比を通して─2021

    • Author(s)
      和田信哉・上ヶ谷友佑・中川裕之・影山和也・山口武志
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 26(2) Pages: 31-43

    • NAID

      40022523033

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Japanese teachers’ mental readiness for online teaching of mathematics following unexpected school closures2021

    • Author(s)
      Taro Fujita, Hiroyuki Nakagawa, Hiroyuki Sasa, Satoshi Enomoto, Mitsunori Yatsuka & Mikio Miyazaki
    • Journal Title

      International Journal of Mathematical Education in Science and Technology,

      Volume: Online Issue: 10 Pages: 1-20

    • DOI

      10.1080/0020739x.2021.2005171

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 平方根の授業における考察対象の進化論的発展の様相2021

    • Author(s)
      和田信哉・上ヶ谷友佑・影山和也・中川裕之・山口 武志
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 27(1) Pages: 15-32

    • NAID

      40022779148

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学の授業における考察対象の存在論的様相の分析方法論:構成主義と記号論の相補的利用2021

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・和田信哉・中川裕之・影山和也・山口武志
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 44(3) Pages: 29-42

    • NAID

      40022781914

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Characterizing how and when a way of proving develops in a primary mathematics classroom: A commognitive approach2021

    • Author(s)
      Shinno, Y., & Fujia, T.
    • Journal Title

      International Journal of Mathematical Education in Science and Technology

      Volume: online first Issue: 12 Pages: 1-26

    • DOI

      10.1080/0020739x.2021.1941365

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Interplay between paper-and-pencil activity and dynamic-geometry-environment use during generalisation and proving2020

    • Author(s)
      Komatsu, K., & Jones, K.
    • Journal Title

      Digital Experiences in Mathematics Education

      Volume: 6(2) Issue: 2 Pages: 123-143

    • DOI

      10.1007/s40751-020-00067-3

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 中学校数学科における多様なモデルの解釈・評価・比較に焦点を当てた確率の学習過程:根元事象と同様に確からしいことの意識化を視点として2020

    • Author(s)
      小林隆義,辻山洋介
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 102(1) Pages: 3-14

    • NAID

      130007965393

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Comparing the Lower Secondary Textbooks of Japan and England: a Praxeological Analysis of Symmetry and Transformations in Geometry2020

    • Author(s)
      Takeuchi, H. & Shinno, Y.
    • Journal Title

      International Journal of Science and Mathematics Education

      Volume: 18(4) Issue: 4 Pages: 791-810

    • DOI

      10.1007/s10763-019-09982-3

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Role of “Opportunity to Learn” in the Geometry Curriculum: A Multilevel Comparison of Six Countries2019

    • Author(s)
      Bokhove Christian、Miyazaki Mikio、Komatsu Kotaro、Chino Kimiho、Leung Allen、Mok Ida Ah Chee
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 4:63

    • DOI

      10.3389/feduc.2019.00063

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Curriculum development for explorative proving in lower secondary school geometry: Focusing on the levels of planning and constructing a proof2019

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Nagata, J., Chino, K., Sasa, H., Fujita, T., Komatsu, K., & Shimizu, S.
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 4(31)

    • DOI

      10.3389/feduc.2019.00031

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Task design principles for heuristic refutation in dynamic geometry environments2019

    • Author(s)
      Komatsu, K., & Jones, K.
    • Journal Title

      International Journal of Science and Mathematics Education

      Volume: 17(4) Issue: 4 Pages: 801-824

    • DOI

      10.1007/s10763-018-9892-0

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Some linguistic issues on the teaching of mathematical proof2019

    • Author(s)
      Shinno, Y., Miyakawa, T., Mizoguchi, T., Hamanaka, H., & Kunimune, S.
    • Journal Title

      Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education

      Volume: 1 Pages: 318-325

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 類推においてベースの評価を促す方法に関する一考察―ターゲットとベースの類似性の捉え方に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      中川裕之
    • Journal Title

      日本科学教育学会誌『科学教育研究』

      Volume: 43(4) Pages: 438-450

    • NAID

      130007826111

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学における考察対象の存在論的様相─Eulerによる「無限解析」の記号論的分析─2019

    • Author(s)
      和田信哉,中川裕之,上ヶ谷友佑,影山和也,山口武志
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 25(2) Pages: 55-64

    • NAID

      40022337561

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学校数学における課題設計原理の開発に関する研究(2)2023

    • Author(s)
      小松孝太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第11回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的帰納法による証明活動の発見機能のための課題設計原理2023

    • Author(s)
      小松孝太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第11回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] International perspectives on proof: Recent results and future directions2023

    • Author(s)
      Sommerhoff, D., & Komatsu, K.
    • Organizer
      The 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校数学における体系化に関する基礎的考察:順序付けの対象と水準を視点として2023

    • Author(s)
      村田翔吾
    • Organizer
      日本数学教育学会第56回秋期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学における課題設計原理の開発の実際:数学的概念の拡張における定義活動を事例として2023

    • Author(s)
      村田翔吾・四之宮暢彦
    • Organizer
      日本数学教育学会第11回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題設計原理はデザイン研究の理論的目的にいかに貢献するか:プラクセオロジーと理論要素の視点から2023

    • Author(s)
      真野祐輔・宮川健
    • Organizer
      日本数学教育学会第11回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚的な証明(Proofs Without Words)における暗黙的なディスコースに関するコモグニション分析2023

    • Author(s)
      黒木啓史・真野祐輔
    • Organizer
      近畿数学教育学会第75回例会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的問題設定における証明の活用に着目した授業設計に関する研究の課題と展望2023

    • Author(s)
      辻山洋介・木暮亮太
    • Organizer
      日本科学教育学会 第47回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的問題設定における証明の活用に着目した中学校数学科授業の設計と実践:図形領域での「仮定を変えても同じ結論が成り立つか」の探究における証明の活用の実際2023

    • Author(s)
      加藤幸太・辻山洋介
    • Organizer
      日本科学教育学会 第47回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 証明の説明的な理解を促す授業実践についての一考察:生徒の獲得する理解の実態と特性に焦点をあてて2023

    • Author(s)
      檜皮賢治・濱中裕明
    • Organizer
      全国数学教育学会第59回研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学における課題設計原理の開発に関する研究2022

    • Author(s)
      小松孝太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学における課題設計原理の開発に関する研究の枠組み2022

    • Author(s)
      小松孝太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 証明と論駁における定義活動を促進するための課題設計:証明生成定義に着目して2022

    • Author(s)
      村田翔吾
    • Organizer
      日本数学教育学会第55回秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 類推に拠る問題解決における適応の様相に関する一考察-中学生の解法の捉え方の変容に着目して―2022

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第55回秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学における課題設計原理の開発の実際―証明のよみから命題の発見につなげる活動に焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師の評価:算数科の領域「数と計算」における評価の特徴2022

    • Author(s)
      榎本哲士・中川裕之・佐々祐之
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学における課題設計原理の開発の実際:図形の求答問題をもとにした数学的探究に焦点を当てて2022

    • Author(s)
      辻山洋介・加藤幸太
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的問題設定における証明の活用に着目した中学校数学科授業の設計と実践:「図形の合同」における授業の概要2022

    • Author(s)
      加藤幸太・辻山洋介・柴田義之
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的問題設定における証明の活用に着目した授業設計の枠組み2022

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] デザイン研究は‘研究’にいかに貢献するか:プラクセオロジーの視点から2022

    • Author(s)
      宮川健・真野祐輔
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] International perspective on proof and proving: Recent results and future directions2022

    • Author(s)
      David Reid, Yusuke Shinno, Taro Fujita
    • Organizer
      45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Approaches to analysing classroom argumentation2022

    • Author(s)
      Komatsu, K., & Jones, K.
    • Organizer
      The 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] S. I. ブラウンとM. I. ワルターにみる数学的問題設定の意味:証明を活用した問題分析に焦点を当てて2021

    • Author(s)
      辻山洋介・榎本哲士
    • Organizer
      日本科学教育学会2020年度第5回研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:中学校数学における「数学全般」に関する調査結果の考察2021

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第8回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:調査と分析の方法2021

    • Author(s)
      吉川厚・中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第8回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:非認知能力の評価を決定付ける媒介モデルの比較を通して2021

    • Author(s)
      岩田耕司・吉川厚・中川裕之・榎本哲士・宮崎樹夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 類推した推測を評価する方法に関する研究:類比の可能性を確認するEuler の手法を手がかりとして2021

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第54回秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教師の数学授業のレキシコンに関する調査:「課題提示」を例に2021

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会 第9回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] PME44におけるコロキウム開催の報告:Approaches to analysing classroom argumentation2021

    • Author(s)
      真野祐輔・小松孝太郎・辻山洋介・宮川健
    • Organizer
      日本数学教育心理研究学会令和3年度秋期研究集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的な面白さを感じさせる授業について:「説明する証明の理解」を目指した授業実践2021

    • Author(s)
      檜皮賢治・濱中裕明
    • Organizer
      全国数学教育学会第55回研究発表会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「必要条件」という概念の存在理由の顕在化:論理概念の高校数学における生息可能性2021

    • Author(s)
      濱中裕明・相馬智紀
    • Organizer
      全国数学教育学会第55回研究発表会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:「正の数・負の数」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      中川裕之・佐々祐之・榎本哲士
    • Organizer
      日本数学教育学会第7回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ターゲット周辺の対象で写像内容の成立を調べる方法による類推した推測の評価について2020

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第53回秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題設定において中学生は証明をどのように活用するか:「数と式」における実践2020

    • Author(s)
      辻山洋介・垣野内将貴・佐久間淳一
    • Organizer
      日本科学教育学会2020年度第3回研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数教育における反例による説明に関する研究2020

    • Author(s)
      見浦佳葉・真野祐輔
    • Organizer
      日本科学教育学会2020年度第3回研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 前提の役割に関する生徒の認識を育成するための課題設計2019

    • Author(s)
      小松孝太郎・Andreas J. Stylianides・Gabriel J. Stylianides・和田聖国
    • Organizer
      日本数学教育学会第52回秋期研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業過程の研究手法としてのアーギュメンテーション分析2019

    • Author(s)
      真野祐輔・David A. Reid・小松孝太郎・辻山洋介
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルの評価法の開発:領域「データの活用」における調査結果の考察2019

    • Author(s)
      辻山洋介・青山和裕・小松孝太郎・永田潤一郎・吉川厚
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The role of ‘opportunity to learn’ in the geometry curriculum: A multilevel comparison of six countries2019

    • Author(s)
      Bokhove, C., Miyazaki, M., Leung, A., Mok, I., Komatsu, K., & Chino, K.
    • Organizer
      2019 American Educational Research Association Annual Meeting
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 図形の求答問題をもとにした数学的探究を実現する教材開発:公立中学校での実践を通して2019

    • Author(s)
      加藤幸太,辻山洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会 第52回秋期研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題設定における証明の説明性の顕在化:中学校数学科における実践を通して2019

    • Author(s)
      辻山洋介,佐久間淳一,垣野内将貴
    • Organizer
      日本数学教育学会 第52回秋期研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 論証活動における発見と説明の統一に関する研究―ピックの定理の説明を読む活動に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      石井雅也,真野祐輔
    • Organizer
      第66回近畿数学教育学会例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 類推の妥当性を評価する方法に関する一考察-数学者と中学生の評価方法の比較を通して-2019

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第52回秋期研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学の授業における考察対象の存在論的様相に関する研究方法論2019

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑,和田信哉,中川裕之,影山和也,山口武志
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学教育の内容・プロセスに固有な非認知的スキルの教師による評価:横断的な比較分析枠組みと方法の提案2019

    • Author(s)
      宮崎樹夫,吉川厚,中川裕之
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学教育の内容・プロセスに固有な非認知的スキルの教師による評価:非認知的スキルの評価における内容固有性2019

    • Author(s)
      佐々祐之,中川裕之,青山和裕,岩田耕司
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学の授業における考察対象の進化論的発展の様相─「平方根の大小関係」の授業の記号論的分析─2019

    • Author(s)
      和田信哉,上ヶ谷友佑,影山和也,中川裕之,山口武志
    • Organizer
      全国数学教育学会第51回研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 記号論による数学における考察対象の分析─平方根の導入を通して─2019

    • Author(s)
      和田信哉,上ヶ谷友佑,中川裕之,影山和也,山口武志
    • Organizer
      全国数学教育学会第50回研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキル―生徒に対する教師による評価に着目して―2019

    • Author(s)
      宮崎樹夫,中川裕之,吉川厚,藤田太郎,清水静海
    • Organizer
      日本数学教育学会第7回春期研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルの評価法の開発―領域「数と式」における調査結果の考察―2019

    • Author(s)
      中川裕之,佐々祐之,榎本哲士
    • Organizer
      日本数学教育学会第7回春期研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] わが国の数学授業における証明活動の特徴付け2019

    • Author(s)
      宮川健
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活用に固有な非認知的スキルの評価法の開発 ~領域「証明すること」における調査結果の考察~2019

    • Author(s)
      茅野公穂, 宮川健
    • Organizer
      日本数学教育学会第7回春期研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] M. Danesi (Ed.), Handbook of cognitive mathematics (Teaching and learning authentic mathematics: The case of proving)2022

    • Author(s)
      Stylianides, A. J., Komatsu, K., Weber, K., & Stylianides, G. J.
    • Total Pages
      1406
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      3031039440
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Book] 蒔苗直道・松浦武人(編著),『初等算数科教育(新・教職課程演習第13巻)』(Q11 算数科で用いる記号や式について説明しなさい,Q14 空間観念の育成とはどのようなことか説明しなさい,Q27 図形の求積公式の指導について説明しなさい)2021

    • Author(s)
      小松孝太郎
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003543
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 礒田正美・影山和也(編著),『中等数学科教育(新・教職課程演習第19巻)』(Q31 数学的な見方・考え方および態度とは何かを述べなさい,Q32 中学校数学科の問題解決において数学的な見方・考え方が働く場面を示しなさい,Q33 高等学校数学科の問題解決において数学的な見方・考え方が働く場面を示しなさい)2021

    • Author(s)
      小松孝太郎
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003608
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 溝口達也(編著),『新しい算数教育の理論と実践』(第7章第3節 関係概念として図形を捉える)2021

    • Author(s)
      中川裕之
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623091074
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 蒔苗直道・松浦武人(編著),『初等算数科教育(新・教職課程演習第13巻)』(Q12 図形における演繹的推論と帰納的推論の違いを説明しなさい,Q24 見積りや概数の指導について説明しなさい)2021

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003543
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 蒔苗直道・松浦武人(編著),『初等算数科教育(新・教職課程演習第13巻)』(Q35 「数学的な見方・考え方」について説明しなさい,Q36 数学的な見方・考え方と「深い学び」の関連について説明しなさい,Q44 数学のよさを実感するための学習指導の在り方について説明しなさい)2021

    • Author(s)
      真野祐輔
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003543
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 蒔苗直道・松浦武人(編著),『初等算数科教育(新・教職課程演習第13巻)』(Q3 他の国の算数科の目標について概説しなさい,Q33 思考力・判断力・表現力の評価について説明しなさい)2021

    • Author(s)
      宮川健
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003543
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 礒田正美・影山和也(編著),『中等数学科教育(新・教職課程演習第19巻)』(Q41 数学科における教材研究の意味とその過程を示しなさい,Q42 問題を発展的に扱うことによる教材研究の過程を示しなさい)2021

    • Author(s)
      宮川健
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003608
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 礒田正美・影山和也(編著),『中等数学科教育(新・教職課程演習第19巻)』(Q49 偶数奇数の指導系統における学習課題を説明しなさい,Q50 小学校算数と中学校数学での方程式の解き方の違いを説明しなさい,Q51 微積分に至る関数の指導系統における学習課題を説明しなさい)2021

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003608
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] G. Hanna, D. A. Reid, & M. de Villiers (Eds.), Proof technology in mathematics research and teaching (Virtual manipulatives and students’ counterexamples during provingの執筆)2019

    • Author(s)
      Komatsu, K., & Jones, K.
    • Total Pages
      379
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783030284831
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi