• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a "Teaching Career Counselling Programme" bridging upper-secondary, tertiary education, and the teaching profession

Research Project

Project/Area Number 19H01672
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

KAWASAKI Tomoe  奈良教育大学, 教職開発講座, 教授 (50346300)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉村 雅仁  奈良教育大学, 教職開発講座, 教授 (20201064)
古田 壮宏  奈良教育大学, 教育連携講座, 教授 (60453825)
横山 香  奈良大学, 文学部, 教授 (70727750)
中澤 隆志  奈良教育大学, 教職開発講座, 准教授 (90804930)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥16,380,000 (Direct Cost: ¥12,600,000、Indirect Cost: ¥3,780,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Keywords教職キャリア / キャリアカウンセリング / 教員養成 / キャリア教育 / キャリアガイダンス
Outline of Research at the Start

本研究では、教職キャリアカウンセリングの研究・開発が進展している欧州の取組をもとに、教職カウンセリングプログラムの日本への導入を検討し、プログラムの開発をめざす。具体的には、小・中・高等学校教員の生涯のライフコースを視野に入れ、教員養成課程入学前から、大学・教職生活(初任期・中堅期・ベテラン期、退職後)の各ライフステージにおける、教職キャリアカウンセリングプログラムを開発する。
開発したプログラムは、教職をめざす若者の教職への適性理解を図るとともに、教員の各ステージにおける自己省察を可能とし、接続的なキャリア支援につながるものと期待される。

Outline of Final Research Achievements

Based on literature and on-site research concerning the pioneering European teaching career counselling programme (Career Counselling for Teachers (CCT)), the aim of this study was to translate the CCT into the Japanese context and develop a Japanese version of the CCT (Career Counselling for Teachers Japan Version (CCT-J)). The developed CCT-J was put into practice targeting Japanese upper secondary school students, pre-service and in-service teachers at the undergraduate and postgraduate level, and its educational effects and other aspects were analysed and verified. Based on the results, some modifications were made to the programme to take into account the characteristics of the Japanese people. Finally, the improved programme was released as a web version for dissemination.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発したCCT-Jは、我が国では初めての、教職に特化したキャリアカウンセリングプログラムであり、教育的・学術的に重要な意味を持つと考える。最終的に Web版として公開したプログラムは、オンライン上で実施することが可能であり、高校や大学等の教育現場のみならず、教員研修等の場においても、幅広い活用が期待できる。今後は、CCT-Jを活用した教育実践を重ね、プログラムの普及に努めるとともに、横断的な教育効果の検証を行い、教員養成・研修に位置付けていくことが課題である。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Klagenfurt(オーストリア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職キャリアカウンセリングツール「CCTJ ガイドツアー」の開発と実践2021

    • Author(s)
      河﨑 智恵 , 吉村 雅仁 , 横山 香 , 古田 壮宏
    • Journal Title

      キャリアデザイン研究

      Volume: 17号 Pages: 117-126

    • NAID

      40022719693

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「奈良県次世代教員養成塾」の取組と 教育効果の検証 -受講生への質問紙調査等の比較結果から-2020

    • Author(s)
      竹村謙司, 石井宏典, 河﨑智恵
    • Journal Title

      奈良県立教育研究所令和元年度研究紀要

      Volume: 1 Pages: 1-16

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Implementation of a Career Counselling for Teachers with High School Students in Japan: Toward the Development of an Online Program2022

    • Author(s)
      Tomoe Kawasaki, Masahito Yoshimura
    • Organizer
      IAEVG 2022 International Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CCT Japan: Erste Erfahrungen mit der Gefuhrten; Tour 12020

    • Author(s)
      Tomoe Kawasaki, Kaori Yokoyama, Masahito Yoshimura, Takehiro Furuta
    • Organizer
      学会「Internationale deutschsprachige Expert/innen-Tagung zu Auswahl- und Aufnahmeverfahren an Institutionen der Lehrer/innenbildun (教員養成機関の選抜・入試方法に関するドイツ語圏専門者の国際会議)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Career Education for Teachers toward an Inclusive Society: Focusing on the Issues of Sexual Diversity2019

    • Author(s)
      Tomoe Kawasaki, Masahito Yoshimura
    • Organizer
      IAEVG 2019 Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 25 Jahre CCT2024

    • Author(s)
      Johannes Mayr, Tomoe Kawasaki, Judith Kramer, Florian H. Muller & Birgit Nieskens.(in press)
    • Publisher
      Waxmann
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] CCT-J:教師のためのキャリアカウンセリング

    • URL

      https://ride.nara-edu.ac.jp/cct-japan/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi