Project/Area Number |
19H01672
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Nara University of Education |
Principal Investigator |
KAWASAKI Tomoe 奈良教育大学, 教職開発講座, 教授 (50346300)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉村 雅仁 奈良教育大学, 教職開発講座, 教授 (20201064)
古田 壮宏 奈良教育大学, 教育連携講座, 教授 (60453825)
横山 香 奈良大学, 文学部, 教授 (70727750)
中澤 隆志 奈良教育大学, 教職開発講座, 准教授 (90804930)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥16,380,000 (Direct Cost: ¥12,600,000、Indirect Cost: ¥3,780,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
|
Keywords | 教職キャリア / キャリアカウンセリング / 教員養成 / キャリア教育 / キャリアガイダンス |
Outline of Research at the Start |
本研究では、教職キャリアカウンセリングの研究・開発が進展している欧州の取組をもとに、教職カウンセリングプログラムの日本への導入を検討し、プログラムの開発をめざす。具体的には、小・中・高等学校教員の生涯のライフコースを視野に入れ、教員養成課程入学前から、大学・教職生活(初任期・中堅期・ベテラン期、退職後)の各ライフステージにおける、教職キャリアカウンセリングプログラムを開発する。 開発したプログラムは、教職をめざす若者の教職への適性理解を図るとともに、教員の各ステージにおける自己省察を可能とし、接続的なキャリア支援につながるものと期待される。
|
Outline of Final Research Achievements |
Based on literature and on-site research concerning the pioneering European teaching career counselling programme (Career Counselling for Teachers (CCT)), the aim of this study was to translate the CCT into the Japanese context and develop a Japanese version of the CCT (Career Counselling for Teachers Japan Version (CCT-J)). The developed CCT-J was put into practice targeting Japanese upper secondary school students, pre-service and in-service teachers at the undergraduate and postgraduate level, and its educational effects and other aspects were analysed and verified. Based on the results, some modifications were made to the programme to take into account the characteristics of the Japanese people. Finally, the improved programme was released as a web version for dissemination.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で開発したCCT-Jは、我が国では初めての、教職に特化したキャリアカウンセリングプログラムであり、教育的・学術的に重要な意味を持つと考える。最終的に Web版として公開したプログラムは、オンライン上で実施することが可能であり、高校や大学等の教育現場のみならず、教員研修等の場においても、幅広い活用が期待できる。今後は、CCT-Jを活用した教育実践を重ね、プログラムの普及に努めるとともに、横断的な教育効果の検証を行い、教員養成・研修に位置付けていくことが課題である。
|