• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on improving the school system focusing on developing a glocal citizenship

Research Project

Project/Area Number 19H01675
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

KUWABARA TOSHINORI  岡山大学, 教育学域, 教授 (70294395)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橋本 康弘  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (70346295)
渡部 竜也  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10401449)
井上 昌善  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (10824104)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Keywords主権者教育 / グローカル / シティズンシップ教育 / シティズンシップ / グローバルシティズンシップ / 地域社会
Outline of Research at the Start

本研究は、主権者教育に積極的取り組んでいる学校に共通してみられる教育システム、教師、生徒の特質を明らかにしたうえで、主権者教育を通した学校改革の原理や方法を具体的なプログラム開発を通して提案しようとするものである。その際に、特にグローカル(glocal)なシティズンシップという概念に注目していく。グローカルとは、地球市民(global)としての自覚を持ちつつ地域社会(local)の一員としても活躍できることである。

Outline of Final Research Achievements

Due to the impact of the spread of the new corona infection, the original plan had to be drastically changed. With regard to the domestic survey, we considered how to analyze the results of the practice in the SGH-designated schools in Okayama City. With regard to overseas research, we conducted research exchanges on global citizenship education with researchers and graduate students from Metropolitan University of Hong Kong in China and Seoul National University of Education in South Korea. When overseas travel became possible, a survey was conducted at the United Nations' Asia-Pacific Centre for Education on International Understanding (APCEIU) in Seoul, South Korea, which is related to Okayama University, to which the principal investigator belongs, on how Japanese pre-service teacher students developed after receiving long-term and short-term training in global citizenship education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本事業の学術的な成果としては、課題探究学習に取り組む高等学校の実践を、生徒や教師を対象とする調査から明らかにしたことである。第三者がデータを収集し、独自の視点を設定して、客観的に分析・評価した本事業による成果には、従来の研究では明らかになっていなかった課題探究学習の新たな意味を見出すという意味があった。また、海外の大学や教育機関と連携をして、プログラムの実施や検証を行なったことも、本研究の独自性であり、本研究の成果を国外にアピールした。今後は、構築したネットワークを活用して、シティズンシップ教育に関する国際比較研究を一層推進し充実を図ることが期待される。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 7 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 東北師範大学/香港メトロポリタン大学(中国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] アジア太平洋国際理解教育センター/ソウル教育大学(韓国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 香港教育大学(中国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Research on a Citizenship Education Education Program that Raises Awareness of the Boundaries Between Self and Others Defined by the Concept of ‘Normal’2024

    • Author(s)
      松原心・桑原敏典
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 14 Pages: 151-164

    • DOI

      10.18926/CTED/66778

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/66778

    • Year and Date
      2024-03-29
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Study on the Process of Formation of Elementary School Teachers’ perspective on Social Studies -Focusing on rookie teachers-2024

    • Author(s)
      福田友香・桑原敏典
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 14 Pages: 119-133

    • DOI

      10.18926/CTED/66776

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/66776

    • Year and Date
      2024-03-29
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Study on the Development of Consumer Education Programs Aimed at Developing Independent Legal Decision-Making Skills: -Based on a Study of the Theory of Value Formation in Social Studies Education2024

    • Author(s)
      波多野雅俊・桑原敏典
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 185 Pages: 93-104

    • DOI

      10.18926/bgeou/66710

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/66710

    • Year and Date
      2024-02-22
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域社会の課題解決の担い手育成を目指す公民教育の授業開発―外部連携の方法に着目して―2023

    • Author(s)
      井上昌善・岩崎圭祐
    • Journal Title

      公民教育研究

      Volume: 30 Pages: 1-16

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research and Development of Educational Content for Citizenship Education in Elementary School Social Studies as Social Participation Learning A Case Study on the Development of a Teaching Plan Aimed at Solving Local Problems2022

    • Author(s)
      桑原敏典・山田凪紗
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 12 Pages: 1-15

    • DOI

      10.18926/CTED/63294

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/63294

    • Year and Date
      2022-03-30
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 意思決定を取り入れた社会科・公民科授業の学習指導原理―学習者同士の話し合いによる価値観の変容に注目して―2022

    • Author(s)
      桑原敏典
    • Journal Title

      社会認識教育学研究論叢

      Volume: 創刊号 Pages: 41-52

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study on the Development of Junior High School Social Studies Lesson Plan for Developing the Perspective about Elections: To Aim to Move Away from Citizenship Education That Appeals to a Sense of Duty as a Citizen2021

    • Author(s)
      桑原敏典・岩崎圭祐
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 178 Pages: 13-22

    • DOI

      10.18926/bgeou/63014

    • NAID

      120007180264

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/63014

    • Year and Date
      2021-11-26
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Study on Methods of Citizenship Education for Developing Global Leaders -Focusing on the Practices of SGH in Japan-2021

    • Author(s)
      高雨・桑原敏典
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 11 Pages: 117-131

    • DOI

      10.18926/CTED/61569

    • NAID

      120006999346

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/61569

    • Year and Date
      2021-03-22
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] シティズンシップ教育の場としての「総合的な学習の時間」の意義と課題─ 学習指導要領に示された目標と内容の記述の変遷を手掛かりにして ─2020

    • Author(s)
      桑原敏典
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 174 Pages: 25-36

    • DOI

      10.18926/bgeou/60558

    • NAID

      120006881513

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/60558

    • Year and Date
      2020-07-27
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 価値観の変容を促すグローバル・シティズンシップ教育の学習指導のあり方:アイデンティティの葛藤を取り入れたプログラム開発を通して2023

    • Author(s)
      桑原敏典
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第32回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本におけるグローバル・シティズンシップ教育の展開2023

    • Author(s)
      TOSHINORI KUWABARA
    • Organizer
      東北師範大学岡山大学学術研究交流
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 持続可能な社会の創り手としての市民育成を目指すGIS教育の授業づくりー愛媛県公立小中学校の実践を通して-2023

    • Author(s)
      井上昌善
    • Organizer
      第8回GISフォーラム防災教育with GIS 地域連携
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Study on Developing Global Citizenship in a university curriculum: Based on a graduate school curriculum of Okayama University adopting PBL2021

    • Author(s)
      KUWABARA Toshinori
    • Organizer
      Mongolian National University of Education 15th International Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of Global Citizenship Education in Japan under the Corona Disaster2021

    • Author(s)
      KUWABARA Toshinori
    • Organizer
      Korea Association of Social Education
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] レリバンスの構築を目指す令和型学校教育2024

    • Author(s)
      關浩和他編著
    • Total Pages
      410
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      4759925058
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi