• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collection and analysis of lessons on the construction of learning relevance between students and history education.

Research Project

Project/Area Number 19H01683
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSeikei University

Principal Investigator

Nii Masahiro  成蹊大学, 経済学部, 教授 (20353378)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮本 英征  玉川大学, 教育学部, 准教授 (10825293)
空 健太  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (30548285)
中村 洋樹  四天王寺大学, 人文社会学部, 講師 (30824651)
宇都宮 明子  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40611546)
服部 一秀  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (60238029)
竹中 伸夫  熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (60432704)
田中 伸  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
原田 智仁  滋賀大学, 教育学部, 特任教授 (90228651)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2019: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Keywordsレリバンス / 自分事 / 自己関与性 / 歴史教育 / 社会科 / 地理歴史科 / 社会科教育 / 歴史授業 / 授業事例収集 / データベース / 実践事例
Outline of Research at the Start

本研究では「歴史教育研究,歴史教育カリキュラム,歴史授業実践の三層において,諸外
国では『学習レリバンス』の構築をどう実現しようとしているか」という問いを立て,「学習レリバンス」構築に関わる歴史教育の好事例を広く諸外国に求める。そして,それらを収集・分析し,データベース化して,広く日本の歴史教育関係者に情報を提供する。

Outline of Final Research Achievements

This study asked the main question "How do other countries, such as the USA, UK and Germany, try to build a relevance between students and history education?", sought good examples and advanced research on history education related to relevance building in other countries, collected and analysed them, and made them into a database to be widely used in history education researchers and by history teachers in Japan.
The results of this research were published in 2022 as "Theory of History Education from the Perspective of Relevance: Case Studies of Japan, the US, the UK and Germany", and in 2023 and as "The Logic and Practice of History Teaching to Build Relevance: Case Studies of Other Countries and Japan". And the results of this research were reported at various conferences, also published on the webpage (https://history-lessons.site/).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

歴史教育における子どもの興味や関心などに基づいて歴史の学習内容を構成するアプローチの研究・カリキュラム・歴史授業実践の好事例を収集・分析し,報告・公開することによって,日本国内における歴史教育さらにはその他の社会系教科教育における学習レリバンス研究の潮流を生み出し,深化させることに成功した。
また,分析から得た知見として,例えば,歴史教育において生徒が「自分事としての問い」「実存的な問い」を追究する事例を収集し・分析し,その重要性を提言できたことは意義深い。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (49 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (12 results) Book (7 results) Remarks (4 results)

  • [Int'l Joint Research] Benjamin Franklin High School/Holy Innocents' Episcopal School/St.Andrew's Episcopal School(米国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Waterdown District High School/Westmount Secondary School/Taiolet High School(カナダ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Eichendorff-Gymnasium Koblenz/Carl-Friedrich-Gauss-Schule Hemmingen/Geamtschule Sud(ドイツ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] A Roland Holst College(オランダ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Southampton/University of Bristol(英国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] レリバンスの構築をめざす歴史教育の可能性-歴史教育において「実存的な問い」にどう向き合わせるか-2024

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学論叢

      Volume: 第4巻

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生徒の「駆動」を追跡する評価方法の検討 -変革的アセスメントを視野に入れてー2024

    • Author(s)
      宮本英征ほか
    • Journal Title

      社会系教科教育学論叢

      Volume: 第4巻

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自己調整学習としての歴史授業とその評価方略の提案-高等学校「日本史探究」における授業を事例に-2023

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      社会系教科教育学論叢

      Volume: 第3巻 Pages: 59-68

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「世界史探究」の授業づくりーどう変わらなければならないのかー2022

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      ChiReKo

      Volume: 2学期号 Pages: 6-9

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英国と我が国の歴史教育事情2022

    • Author(s)
      竹中伸夫
    • Journal Title

      日英教育学会ニューズレター

      Volume: 第61号 Pages: 7-8

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「世界史探究」の授業づくりーどう変わらなければならないのかー2022

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      帝国書院『ChiReKo』

      Volume: 2022年度2学期 Pages: 6-9

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の力量形成に研究会はどのような役割を果たしているのか―私立高校の世界史教師の事例から―2022

    • Author(s)
      中村洋樹
    • Journal Title

      全歴研研究紀要

      Volume: 58

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会に開かれた歴史教育はどうありうるかー歴史政策問題学習に基づく社会形成教育ー2021

    • Author(s)
      服部一秀
    • Journal Title

      山梨大学教育学部附属教育実践総合センター『教育実践学研究』

      Volume: 26 Pages: 59-72

    • NAID

      120007004283

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 深い学びを通して歴史的分野固有の資質・能力を育成する2021

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      『社会科教育』

      Volume: 59(3) Pages: 23-32

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい歴史的思考力と学習レリバンス2021

    • Author(s)
      宮本英征
    • Journal Title

      『社会科教育』

      Volume: 59(9) Pages: 18-21

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 歴史教育における探究学習の研究 ―社会認識形成と市民的資質育成を視点として―2021

    • Author(s)
      宮本英征
    • Journal Title

      玉川大学教育学部紀要『論叢』

      Volume: 21 Pages: 73-93

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 歴史総合「近代化と私たち」の指導と評価の提案2021

    • Author(s)
      空健太
    • Journal Title

      『世界史教育研究』

      Volume: 7 Pages: 107-116

    • NAID

      40022630459

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとこれからの歴史教育2021

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      『社会科教育』

      Volume: 59(9) Pages: 22-25

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 歴史を探究し、表現する歴史授業の転換に向けて2021

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      『社会科教育』

      Volume: 59(9) Pages: 4-9

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 今こそ教科内容のレリバンスの研究を2021

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      日本教材文化研究財団 研究紀要

      Volume: 50号 Pages: 28-31

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカの社会科教育から学ぶー深い学びのための探究デザインモデルー2021

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育

      Volume: 2021年6月号 Pages: 32-35

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校世界史授業における論述指導の目的に関する考察2021

    • Author(s)
      中村洋樹
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 45 Pages: 126-130

    • NAID

      40022681041

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校世界史における教科固有性に根ざした汎用的能力の育成―論述指導と評価実践に着目して―2021

    • Author(s)
      中村洋樹
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 31 Pages: 43-52

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校地理歴史科における学習指導と学習評価の展望2021

    • Author(s)
      服部一秀
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 1027 Pages: 10-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校中学年社会科におけるメタヒストリー学習の方略-ドイツ事実教授教科書の分析から-2020

    • Author(s)
      服部一秀
    • Journal Title

      日本社会科教育学会『社会科教育研究』

      Volume: 140 Pages: 53-65

    • NAID

      40022393656

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] これからの「歴史授業」とは何かー学びの視点から考えるー2020

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育

      Volume: 2020年11月号 Pages: 4-7

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] レリバンスの構築をめざす歴史教育の可能性 ―歴史教育において「実存的な問い(一人称の問い)」にどう向き合わせるか―2024

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      社会系教科教育学会第35回研究発表大会シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ケイパビリティと歴史授業におけるレリバンスの構築 ~ 新科目「歴史総合」と英国PGCE教材「Human Being?」を事例に~2024

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      日本地理学会2024年春期学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 後期中等歴史教育の導入単元/終末単元における歴史文化の学習の特質 ―ドイツ諸州の事例より―2024

    • Author(s)
      服部一秀
    • Organizer
      社会系教科教育学会第35回研究発表大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒の「駆動(driving)」を追跡する評価方法の検討 -歴史探究学習・問いの構築学習の場合ー2023

    • Author(s)
      宮本英征ほか
    • Organizer
      日本社会科教育学会第73回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 新科目「歴史総合」は国境や民族をどう乗り越えようとしているのか?2023

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      第29回日本グローバル教育学会全国研究大会シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 歴史学習における生徒の駆動性の論理 ―問いの構築学習の場合―2022

    • Author(s)
      宮本英征
    • Organizer
      日本社会科教育学会第72回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 持続可能な社会の担い手を育成する社会科の授業づくりー英国の評価問題づくりを踏まえた歴史総合の授業構想を手掛かりにー2022

    • Author(s)
      竹中伸夫
    • Organizer
      熊本県社会科教育学会第15回研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 〈さあ、「歴史総合」をしよう②〉生徒は、どのように歴史を “自分ごと”としているのか?―教材共有サイトの実践―2022

    • Author(s)
      中村洋樹
    • Organizer
      高大連携歴史教育研究会第8回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校歴史系科目における歴史的リテラシー概念の検討―ジェフリー・D・ノークスの理論を手がかりにして―2022

    • Author(s)
      中村洋樹
    • Organizer
      教育目標・評価学会第33回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 新科目『歴史総合』は国境や民族をどう乗り越えようとしているのか?2022

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      第29回グローバル教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] さあ、「歴史総合」をしよう 生徒はどのように歴史を“自分ごと”としているのか2021

    • Author(s)
      中村洋樹
    • Organizer
      高大連携歴史教育研究会第8回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の力量形成に研究会はどのような役割を果たしているのか―私立高校の世界史教師の事例から―2021

    • Author(s)
      中村洋樹
    • Organizer
      全国歴史教育研究協議会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] レリバンスの構築を目指す令和型学校教育2024

    • Author(s)
      關浩和,吉川芳則,河邊昭子編著
    • Total Pages
      394
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759925050
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 子どもがつながる社会科の展開2024

    • Author(s)
      土屋武志,真島聖子,白井克尚編著
    • Total Pages
      249
    • Publisher
      日本文教出版
    • ISBN
      9784536601375
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 『つなぐ世界史』3 近現代/SDGsの歴史的文脈を探る2023

    • Author(s)
      井野瀬久美惠編著
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      清水書院
    • ISBN
      4389226037
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] レリバンスを構築する歴史授業の論理と実践ー諸外国および日本の事例研究ー2023

    • Author(s)
      二井正浩編著
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924756
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] レリバンスを構築する歴史授業の論理と実践ーー諸外国および日本の事例研究2023

    • Author(s)
      二井正浩
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924756
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] レリバンスの視点からの歴史教育改革論ー日・米・英・独の事例研究ー2022

    • Author(s)
      二井正浩編著
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924305
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Book] 初等社会科教育の理論と実践 -学びのレリバンスを求めて-2022

    • Author(s)
      原田智仁
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378521
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 諸外国の歴史授業実践

    • URL

      https://history-lessons.site/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 諸外国における歴史授業実践

    • URL

      https://history-lessons.site/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 子どもにとって「自分事」な歴史授業の実現をめざして~日・米・英・独等の事例研究~

    • URL

      https://www.seikei.ac.jp/university/research/introduction/2021/11544.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 経済学部 二井正浩教授の著書『レリバンスの視点からの歴史教育改革論』が刊行されました

    • URL

      https://www.seikei.ac.jp/university/news_topics/2022/12646.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi